
Електронна бібліотека/Проза
- Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
- Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
- З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
- Останній прапорПауль Целан
- Сорочка мертвихПауль Целан
- Міста при ріках...Сергій Жадан
- Робочий чатСеліна Тамамуші
- все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
- шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
- зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
- ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
- тато просив зайти...Олег Коцарев
- біле світло тіла...Олег Коцарев
- ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
- добре аж дивно...Олег Коцарев
- ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
- КОЛІР?Олег Коцарев
- ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
- БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
- ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
- ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
неприхованим задоволенням покаже газету ще одна мічурівська бібліофілка. І там Максимова парсуна буде зафіксована зі штучним хвилевим оскалом, а внизу стримітиме знущальницький підпис. А що ти думав, наївний поете, інакше чому б вицибував біля тебе десять хвилин вишколений київський папараці?..
Адже ці газети ведуть повзучу війну супроти нашої культури, навперебій захлинаючись про її хліборобську обмеженість і рустикальну вторинність. Інколи, на жаль, вони мають рацію, але суть у тому, що газетярам, підтримуваним українофобськими грошовими мішками, байдуже до пошуку істини. У них інша прихована мета – зганьбити, висміяти і обісрати майже все, що написано українською. І триває на цій старовинній землі безкровна повзуча битва. А для виконавців плану безперервної дискредитації – без розрізнень! – українського духу ти, Максимцю, ще один, до того ж провінційний хвилевий матеріал…
А нагородження розпочинається. Щось апатично бурмоче один зі спілчанських метрів, захлинається від безперервних подяк пані, котра теж отримала “Сяйво” і про яку Максим ніколи не чув. О пів на шосту ввалюється захеканий Степан. Виступає фольклорний колектив з Київщини. Один з дідків – глядачів з сіточками та кульками – сливе півгодини згадує власну довкололітературну молодість. Метр позіхає. Прекрасний матеріал для проворного папараці з “Київських кресів”.
Нарешті вручають конверти з грошовим еквівалентом. Краєчком ока Максим помічає, як пожвавлюється Степан, що допіру закінчив виступ про ґеніального поета Максима Іщенка, чия творчість може бути, виявляється, гордістю, та ще й будь-якої, національної культури. Під час Степанового виступу метр морщився, вивільнившись із псевдосну. Що там казати, не люблять у столиці таких суперлятивів щодо чужаків, бо навіть дідки і бабусі з архаїчними сіточками почали незадоволено кривитися і бурмотіти між собою.
Офіційна частина завершилась, і Максим швиденько біжить у спілчанський туалет, щоб глянути на вміст підозріло тонкого конверту. Тьху!.. триста гривень… курям на сміх… а скільки було помпи при виступах спілчанських чиновників… Інакше, ніж знущанням, це не назвеш. Ось тобі, Максимцю, й одяг, і подарунки Ользі, і виплата Інниної квартири… Викусив?
За годину мав розпочинатися фуршет.
15.
Іван так і не з’явився. Іщенкові завжди була незбагненна його, м’яко кажучи, байдужість і забування (хворобливе чи сплановане?) зробити те, про що тільки-но домовлялися. Неуважність ґенія? Максим засміявся. Швидше викличний пофігізм, мовляв, я можу собі дозволити проіґнорувати власними словами, бо вони мої, і, як хочу, так і кручу своїм язиком, наче ганчіркою, і що ти мені зробиш, пациківський провінціале?
Степан був пунктуальним, але у цій точності вгадувалася якась надривна неприкаяність, шалене, майже неврастенійне, намагання будь-якою ціною налагодити послаблені зв’язки з зовнішнім світом. Але ліпше вже точний невроз, ніж неуважний пофіґізм…
Назагал, історія літератури – це історія індивідуальних письменницьких хворіб. А талант – це не лише дарунок Божий, але й тягар. Талант – це хвороба, а історія розвитку талантів є історією найрізноманітніших неврозів. Наприклад, розвиток манії переслідування у Тичини, щоправда, у легкій, “домашній” формі з відсутніми галюциногенними психозами, як у трагічного Тодося. Можливо, параноя Тичини була викликана соціальними чинниками? Адже був настільки переляканий 30-ми роками, що навіть приватні листи, кажуть, закінчував на кшталт “осяяний світлом Леніна і Сталіна Павло Тичина”! І ця безнастанна деградація таланту того, хто абсолютно не вкладався у прокрустове ложе доби, пронизує моторошно-містичним відсвітом біографію великого мученика. І хто насмілиться кинути у нього каменем?
Бо якими б були ми, думав Максим, штучно перенесені у ту добу волею божевільно-ґеніального генетика? Я впевнений, що у наш час і Тичина, і Рильський, і Бажан вільно б експериментували, а якісь зацофано-перелякані дядьки і тітки чіпляли б їм наличку “постмодерністів”… А якщо уявити моє покоління у 30-50-их рр. минулого століття і тисячоліття… Напевне, були б і герої, і стукачі, і лицарі, і ті, що здійснювали б акти святотатського ренеґатства. Добре, що нам не суджено знати: хто? чому? як? Бо історія літератури, на щастя, не є історією суцільного запроданства.
А чи я зі своїми невротичними душевними вібраціями міг би протистояти епосі червонозоряних вбивць у шкірянках? Будь чесним, Максиме, хоч перед собою – навряд… Спочатку прокрався б один компроміс, потім – інший, а далі вже сліпий хаос долі… Через те, розуміючи, що багато творів наших письменників, написаних за радянського часу, годяться хіба під обкладинки підручника “Історія тоталітаризму і література”, я ніколи не наважуся осуджувати їх. Тим паче, що маємо неймовірні взірці громадянської мужності, як-от Миколи Руденка, якому як військовому офіцеру-комуністу і талановитому поету стелилася до ніг блискуча радянська літкар’єра. А лицар Миколай, наче архистратиг Михаїл, вибрав правду і честь. І допоки він присутній, як і великий Стус (може,
Останні події
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus