Електронна бібліотека/Проза

АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
Любити словомЮрій Гундарєв
КульбабкаЮрій Гундарєв
Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
Закрите небоЮрій Гундарєв
БезжальноЮрій Гундарєв
Завантажити

неприхованим задоволенням покаже газету ще одна мічурівська бібліофілка. І там Максимова парсуна буде зафіксована зі штучним хвилевим оскалом, а внизу стримітиме знущальницький підпис. А що ти думав, наївний поете, інакше чому б вицибував біля тебе десять хвилин вишколений київський папараці?..
Адже ці газети ведуть повзучу війну супроти нашої культури, навперебій захлинаючись про її хліборобську обмеженість і рустикальну вторинність. Інколи, на жаль, вони мають рацію, але суть у тому, що газетярам, підтримуваним українофобськими грошовими мішками, байдуже до пошуку істини. У них інша прихована мета – зганьбити, висміяти і обісрати майже все, що написано українською. І триває на цій старовинній землі безкровна повзуча битва. А для виконавців плану безперервної дискредитації – без розрізнень! – українського духу ти, Максимцю, ще один, до того ж провінційний хвилевий матеріал…
А нагородження розпочинається. Щось апатично бурмоче один зі спілчанських метрів, захлинається від безперервних подяк пані, котра теж отримала “Сяйво” і про яку Максим ніколи не чув. О пів на шосту ввалюється захеканий Степан. Виступає фольклорний колектив з Київщини. Один з дідків – глядачів з сіточками та кульками – сливе півгодини згадує власну довкололітературну молодість. Метр позіхає. Прекрасний матеріал для проворного папараці з “Київських кресів”.
Нарешті вручають конверти з грошовим еквівалентом. Краєчком ока Максим помічає, як пожвавлюється Степан, що допіру закінчив виступ про ґеніального поета Максима Іщенка, чия творчість може бути, виявляється, гордістю, та ще й будь-якої, національної культури. Під час Степанового виступу метр морщився, вивільнившись із псевдосну. Що там казати, не люблять у столиці таких суперлятивів щодо чужаків, бо навіть дідки і бабусі з архаїчними сіточками почали незадоволено кривитися і бурмотіти між собою.
Офіційна частина завершилась, і Максим швиденько біжить у спілчанський туалет, щоб глянути на вміст підозріло тонкого конверту. Тьху!.. триста гривень… курям на сміх… а скільки було помпи при виступах спілчанських чиновників… Інакше, ніж знущанням, це не назвеш. Ось тобі, Максимцю, й одяг, і подарунки Ользі, і виплата Інниної квартири… Викусив?
За годину мав розпочинатися фуршет.
15.
Іван так і не з’явився. Іщенкові завжди була незбагненна його, м’яко кажучи, байдужість і забування (хворобливе чи сплановане?) зробити те, про що тільки-но домовлялися. Неуважність ґенія? Максим засміявся. Швидше викличний пофігізм, мовляв, я можу собі дозволити проіґнорувати власними словами, бо вони мої, і, як хочу, так і кручу своїм язиком, наче ганчіркою, і що ти мені зробиш, пациківський провінціале?
Степан був пунктуальним, але у цій точності вгадувалася якась надривна неприкаяність, шалене, майже неврастенійне, намагання будь-якою ціною налагодити послаблені зв’язки з зовнішнім світом. Але ліпше вже точний невроз, ніж неуважний пофіґізм…
Назагал, історія літератури – це історія індивідуальних письменницьких хворіб. А талант – це не лише дарунок Божий, але й тягар. Талант – це хвороба, а історія розвитку талантів є історією найрізноманітніших неврозів. Наприклад, розвиток манії переслідування у Тичини, щоправда, у легкій, “домашній” формі з відсутніми галюциногенними психозами, як у трагічного Тодося. Можливо, параноя Тичини була викликана соціальними чинниками? Адже був настільки переляканий 30-ми роками, що навіть приватні листи, кажуть, закінчував на кшталт “осяяний світлом Леніна і Сталіна Павло Тичина”! І ця безнастанна деградація таланту того, хто абсолютно не вкладався у прокрустове ложе доби, пронизує моторошно-містичним відсвітом біографію великого мученика. І хто насмілиться кинути у нього каменем?
Бо якими б були ми, думав Максим, штучно перенесені у ту добу волею божевільно-ґеніального генетика? Я впевнений, що у наш час і Тичина, і Рильський, і Бажан вільно б експериментували, а якісь зацофано-перелякані дядьки і тітки чіпляли б їм наличку “постмодерністів”… А якщо уявити моє покоління у 30-50-их рр. минулого століття і тисячоліття… Напевне, були б і герої, і стукачі, і лицарі, і ті, що здійснювали б акти святотатського ренеґатства. Добре, що нам не суджено знати: хто? чому? як? Бо історія літератури, на щастя, не є історією суцільного запроданства.
А чи я зі своїми невротичними душевними вібраціями міг би протистояти епосі червонозоряних вбивць у шкірянках? Будь чесним, Максиме, хоч перед собою – навряд… Спочатку прокрався б один компроміс, потім – інший, а далі вже сліпий хаос долі… Через те, розуміючи, що багато творів наших письменників, написаних за радянського часу, годяться хіба під обкладинки підручника “Історія тоталітаризму і література”, я ніколи не наважуся осуджувати їх. Тим паче, що маємо неймовірні взірці громадянської мужності, як-от Миколи Руденка, якому як військовому офіцеру-комуністу і талановитому поету стелилася до ніг блискуча радянська літкар’єра. А лицар Миколай, наче архистратиг Михаїл, вибрав правду і честь. І допоки він присутній, як і великий Стус (може,

Останні події

30.04.2025|09:36
Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
29.04.2025|12:10
Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
29.04.2025|11:27
«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
29.04.2025|11:24
Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
29.04.2025|11:15
Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата
21.04.2025|21:30
“Матуся – домівка” — книжка, яка транслює послання любові, що має отримати кожна дитина
18.04.2025|12:57
Під час обстрілу Харкова була пошкоджена книгарня «КнигоЛенд»
14.04.2025|10:25
Помер Маріо Варгас Льоса


Партнери