Re: цензії
- 18.11.2025|Ігор ЧорнийУ мерехтінні зірки Алатир
- 17.11.2025|Ігор ЗіньчукТемні закутки минулого
- 16.11.2025|Ігор ПавлюкЛірика поліської мавки
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Події
Уроки письма або Навіщо мистецтвознавцеві читати Стівена Кінга
Є за нами такий грішок: все що в культурі стає мейнстримом, починає «заробляти» гроші (особливо якщо це за життя автора) для поціновувачів академічного, елітарного і «правильного» мистецтва автоматично втрачає ціну.
Музика, яка звучить на радіо, книги авторів, які починаєш все частіше помічати у руках пасажирів метро, топові мистецькі місця потрапляють, навіть несвідомо, в упереджений список із заголовками типу «Лажа», або хоча б «Обережно! Фаст-фуд».
Стівен Кінг один із таких авторів, які стоять на межі. Швидше за все, для багатьох різних «–знавців» він потрапляє у список «Добре написана попса». Понад п’ятдесят романів та близько двохсот оповідань, на основі яких знімають (і перезнімають) фільми, світове визнання Короля горору, наклади, що розходяться міліонними тиражами – тут явно щось не так. Книгу – центральну героїню цієї статті – мені подарували зі словами: «На! То єдине годне чтиво із Кінга». Можу посперечатися. Але не буду, бо стаття не зовсім про те.
У 1997 році Стівен Кінг почав писати книгу «Про письменництво: мемуари про ремесло», а всього через двадцять (!) років книга з’явилася в українських книгарнях у перекладі Дмитра Шостака. Ділитися досвідом із «підростаючим поколінням» – звична практика для відомих письменників. І Кігну є таки про що сказати (досить знову згадати про мільйонні тиражі): саме через свою безпосередність, непідробну правдивість і певну грубість (чого вартує попередження: «Обережно! Ненормативна лексика!»), місцями приземлену практичність ця книга стає корисною не лише для починаючих (або ж ні) письменників, але і для будь-кого, хто якоюсь мірою пов’язаний з письмом.
Живий митець
Чверть книги Стівен Кінг виділяє на уривки автобіографії. Здавалося б, чи не надто претензійно в епоху Вікіпедії та інформаційної вседоступності тратити такий шмат книги-посібника на переказ життєвих ситуацій? Однак це зовсім не автобіографія:Кінг зазначає, що вказує ті факти, які сформували з нього письменника.І саме такого, а не інакшого. Письменника, який показує маленьке містечко з його великим злом, людей з їхніми крихітними радостями та всепоглинаючими болями, показовою спокійністю та нічними жахами …
Тут – про часті переїзди і пекельну роботу матері, про цвяшок з листами-відмовами, про домашню газету «Дейвову промокашку», про першу зустріч із лікарем і перше відчуття болю, про роботу в пральні, алкогольне сп´яніння, боротьбу із залежностями і страхи стати не оригінальним, про любов до жінки і про міс Гіслер, яка питає «навіщо я марную свій талант, навіщо я марную свій час, нащо пишу мотлох»…
Кінг чесний. І ти місцями мимоволі кривишся, місцями голосно смієшся, а іноді і те, і інше водночас.
І з ляскотом падають штампи у голові. Ну хіба так можна? Хіба може бути митець людиною? Не ідеальним сивочолим мудрецем, з важкою долею і смиренним характером. Не святим генієм в усіх можливих проявах.
От і перший урок. Хто сказав, що для кращого розуміння творів того чи іншого художника, для написання біографічних книг, для викладання в школі потрібні оці притягнуті за вуха, ідеально-ідеалізовано вистрижені і вивірені життєписи? І чому у нас, у мистецтвознавців, часто замість живої людини на папері виникає воскова фігура? Може навіть досить правдоподібно зроблена, але від того не менш воскова. Така, знаєте, з сумним лицем і добрими, променистими очима.
Згадую свої уроки музліт у ДМШ. Десь на третьому році навчання я зрозуміла, що на десять хвилин біографічного уроку можна запізнюватися без будь-якої шкоди для знань. Бо «шапка» у біографіях різних композиторів однакова. Головне правильно вписати країну, а далі – «геніальний, невизнаний, знедолений, тато мордував скрипкою, мама вчила грати на фортепіано». І вся багатолика історія музики на одне змазане лице…
Сфери впливу
Побут, фільми, музика, книги – Кінг на конкретних прикладах показує як усе це знаходило втілення у його творчості. Бо митець не живе на окремій планеті (навіть якщо збоку здається зовсім інакше) і не народжується одразу з викристалізованим стилем і набором допустимих жанрів (про талант тут не говоримо). Усе це формується поступово, під впливом зовнішніх чинників та внутрішніх реакцій на ці чинники.
Ящик з інструментами
Стівен Кінг не лише пояснює чому письменство – це телепатія, а чистий аркуш не вибачає легковажного ставлення. Він пише про конкретні прикладні речі і разом з читачем-учнем-письменником збирає ящик інструментів. Такий собі трудовий набір початківця. Бо письмо – більшою мірою якраз праця, а не хобі.
Тут, в буквальному сенсі свою поличку знаходять лексика, фонетика, граматика, абзаци і форма цілого тексту, конкретні поради щодо діалогів та описів. Як у справжньому підручнику. З прикладами і виправленням помилок. І в цьому дидактичному посібнику вчувається музика: в «ритмі тексту», який керує абзацами – «тактами». А ті, в свою чергу, створюють «мелодію», від «темпу» якої розвивається оповідь. Можливо на використання таких гіпербол вплинув досвід Кінга грати у рок-групі. А може, все мистецтво просто надтісно переплетено між собою і граничні поділи лише зовнішні?
Зберігаю інтригу – все найцікавіше прочитаєте у книзі. Однак не можу тут не виділити одну вказану Кінгом заповідь – Відкидай усе не потрібне! Будь-то заїжджені метафори, непотрібні прислівники, лишні абзаци, та навіть сторінки, розділи, глави. Бо ти не лише той хто пише, ти і перший читач своєї роботи.
І найголовніший урок. Кінг кидає виклик. Ти можеш іти по протореній доріжці, не вступати ні з ким у конфлікт, писати «звично», «правильно», а значить – посередньо добре. Але, використовуючи ті самі методи, сподіватись на інший результат – дурість. І якщо хочеш щоб твоє письмо (роман, критична стаття чи наукова робота) мало толк і якось впливало на цей світ – мусиш рости, працювати і бути сміливим.
Все починається зі сміливості бути собою. «Я народився з любов’ю до ночі та неспокійних гробів, от і все. Якщо ви не схвалюєте, я можу тільки знизати плечима».
Додаткові матеріали
- Британці назвали фільми про Гаррі Поттера найкращою книжковою екранізацією
- Програма заходів видавництва «Клуб Сімейного Дозвілля» на Форумі видавців
Коментарі
Останні події
- 17.11.2025|15:32«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
- 17.11.2025|10:29Для тих, хто живе словом
- 17.11.2025|10:25У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
- 16.11.2025|10:55У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
- 13.11.2025|11:20Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
