
Re: цензії
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Степан Процюк. Ідолопоклонство
Кожен із нас так чи інак стикався з любовною залежністю. Більшість тих, хто мав такий досвід, залишилися живими. Але найчастіше в молодому віці – припускаю – кожен із них тією чи іншою мірою відчував холодну й банальну близькість безодні.
Принаймні ви читали про так звані коханоциди, тобто одиничні чи й подвійні самогубства на тлі відчуття такої важкої безвиході й розпачу, що здається, краще ступити крок у манливу порожнечу. Як співається в лемківській пісні, «ми давно циганка ворожила, же ня здурит дівка чорнобрива // же за нев не буду видів світу, так пролинут, так пролинут мої младі літа…»
Між юними й молодими роками я теж пережив любовну залежність, своєрідну форму хворобливого ідолопоклонства. Тепер добре розумію такі стани в молодих і закоханих. Важливим передпоясненням цього стану є те, що залежність виникає на тлі наших дитячих травм і страхів. Тобто до залежностей, зокрема любовних, можуть бути схильними 90-95 % людей, якщо не більше. (Той, хто потрапляє в залежність від грошей, у перспективі теж не надто щасливий, бо грошолюбство не має поляни, де може та вміє задоволено відпочити).
Ніхто не може достеменно пояснити, чому ми закохуємося в саме те обличчя, чого пізніше робимо іконостас із саме тих рухів та жестів, чому забуваємо все чи майже все, попередньо нам дороге, заради саме тих брів або форми черепа.
Як на мене, одна з недосяжних людині життєвих таємниць ховається за нерозумінням – як, мовляв, я міг жити до зустрічі з нею або через багато років – як же ж мені вдалося вижити після тієї спустошливої зустрічі? Адже те, що відбувається між до і після таких фатальних (благословенних, само- руїнницьких) зустрічей, завжди схоже в загальному й різне в деталях.
Будучи закоханим у свою однокурсницю, я навіть не помічав, як навколо витворюється енергетичний капкан. Мені тоді було близько 20. Часи теж були психологічно дрімучими. Спершу я, уже на залишках інтуїції, вловлював, що втрачаю гостроту сприйняття життя, мовби занурююся в якусь поліську трясовину, де начебто не тонуть, але й не випливають…
Потім моя обраниця почала перетворюватися на певний фетиш. Той фетиш ніби мав поглинути всю мою тоскну й безжалісну порожнечу. Спершу я помічав підйом сил, дивної й потужної радості без краплини алкоголю (наркотики в молодіжному середовищі тоді були майже не поширені).
Але була одна умова: я мав її бачити, вона мала бути в хорошому настрої. Бо якщо я її не бачив, то майже весь час не жив тим, що відбувалося навколо, а мріяв про зустріч. Найгірше було тоді, коли ми почали час од часу сваритися. Я тоді не знав жодних мудрих термінів, але такі спонтанні сварки вселяли в мене справжній жах – мовляв, що буде, як ми розійдемося і… навіщо мені тоді жити…
Іноді в голову почали проковзувати різні, делікатно кажучи, невеселі картини, що ставали ритуально нав′язливими. Ці стани лякали й водночас дратували мене. Але на першому місці проступала потреба безперервних зустрічей, а коли би це було можливо, то життя разом 24 години на добу. Ох, скільки в юності непідробного ідеалізму…
Коли я кілька разів під час наших двох останніх студентських літ, які ми провели разом, проводжав її до батьків (а це було кілька сотень кілометрів), то ще мінімум 15-20 хвилин стовбичив на пероні після того, як поїзд зникав із вокзального овиду. Стовбичив, мовби хотів прозирнути крізь товщі кілометрів, щоб бачити свою кохану, відчуваючи при цьому нездорову ілюзію всемогутності впереміш із раною закинутості…
Коли вона поверталася назад (розлука була від тижня до півтора місяця під час студентських канікул між третім і четвертим курсом), я приходив на вокзал заздалегідь, приблизно за годину до прибуття потяга.
Ще бувало так, що поїзд запізнювався. Тоді весь цей час я ходив пероном, вздовж і впоперек, впоперек і вздовж, праворуч і ліворуч, із гримасою важкої схвильованості. Пізніше я зрозумів, що впивався такими передчуттями, люблячи і їх, і тодішню свою обраницю. Але я любив свої почуття не через надмірний егоцентризм.
Вони приносили якесь справжнє життя, нехай і дуже складне! Вони протистояли якомусь одноманітному пеклу всередині мене, що вгніздилося ще до цієї зустрічі.
Я хотів захиститися цим коханням (відчуваєте, яке це неточне слово в таких випадках?) від ідолопоклонства, що починало свою руйнівну роботу. Любовні залежності приблизно так само нагадують любов, як букет живих квітів нагадує штучні.
Не злічити наших сварок та примирень. Ні в казці сказати, ні пером не списати всіх тих моїх гойдалок від найвищого блаженства до відчаю. Коли я був у стані блаженства, короткотривалого щастя, то жодний навколишній пізньорадянський маразм (це відбувалося у 1983-1984 роках) не міг підточити цього непохитного наркотичного щастя! Коли ж я був у стані відчаю, то навіть чудовий 19-20-річний вік не давав індульгенції від напливів важкої старечої депресивності…
Все залежало від однієї людини. Звісно, ми майстри віднаходити власні, а особливо чужі провини. Але ця важка історія – не її провина. І не моя. Окрім певних особливостей виховання, психіки, що схильна чи несхильна до стану залежностей (може бути ідолопоклонство наркотикам, алкоголю, азартним іграм тощо), є ще щось… І не запитуйте, що було далі, як усе закінчилося (краще докладно розповідати, як усе починалося) і чи спілкуємося ми зараз.
Є ще таємниця, захована за нашими щастями й нещастями, пов’язаними винятково з однією людиною. Такі любовні залежності, якщо людина віднаходить силу пройти через них і вціліти, сигналізують їй про дуже важливі речі. Як відомо, те, що нас не вбиває, робить нас сильнішими. Стає зрозумілим, яким є великий наш потяг, що вивільняється під час любовної залежності, до інфантилізму, як багато всередині нас звіриного страху та жорстокості, як легко за певних обставин можуть опадати з нас цивілізаційні парфуми, залишаючи лише скривавлену звірину морду, що моторошно завиває, шукаючи очима пустелю…
Я розповів історію не лише про своє, важке й перше, кохання. Я розповів цілком можливу, при певних обставинах, історію кожного з нас.
Додаткові матеріали
- У Кропивницькому стартував книжковий фестиваль «Весняний книговир»
- Повість Степана Процюка польською
- Микола Мартинюк: «Творчість – це прагнення по-своєму прочитати світ»
- У Києві віншували Івана Андрусяка
- Пришивання ґудзика, Або ж Справи детектива Стасика
- Трохи лірики, смерти, любови і голос трави
- Про "Варвари" Степана Процюка і не тільки
- Травам не можна помирати: про трагічне і незнищенне
Коментарі
Останні події
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
- 21.10.2025|09:36Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
- 20.10.2025|18:59Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
- 20.10.2025|15:43Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
- 19.10.2025|19:30«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 18.10.2025|10:36"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
- 17.10.2025|18:42Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою
- 17.10.2025|17:59"Основи" презентують "Довгу сцену": Театральна серія відкриває трагічну історію "Маклени Граси" Куліша та її сучасний римейк Ворожбит
- 17.10.2025|16:30Стартував передпродаж «Книги Еміля» — нового роману Ілларіона Павлюка