Re: цензії

18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Нотатки мемуарного жанру
17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменниця
Володимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
14.12.2024|Валентина Семеняк, письменниця
Ключ до послань
10.12.2024|Ігор Зіньчук
Свобода не має ціни
01.12.2024|Ігор Зіньчук
Томас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях

Літературний дайджест

Тарзани і тарзанки

У новій збірці Наталка Сняданко вкотре вдається до свого фірмового методу рефлексії.

 

Отже, у збірці «Комашина тарзанка», яка складається з однойменної повісті та кількох оповідань, нас спочатку навантажують докладними спогадами про безхмарне дитинство, трохи затьмарену юність і зовсім уже похмуру зрілість головної героїні в оточенні сільського дискомфорту, міської безвиході й подружнього небуття, а потім уже потроху скидають мемуарний баласт заради не менш нудної подорожі у безрадісну сучасність. Авторка як повісті, так і цього калейдоскопу побутово–родинних вражень, з яких твориться психологічно–ментальний простір її прози, взагалі вважає, що «життя — це літературний текст, який можна переписувати безліч разів».

Таким чином, начебто скинувши вищезгаданий баласт буденності, герої головної у збірці Сняданко повісті «Комашина тарзанка» — шеф–кухар Сарон і директорка туристичного агентства Сарона — подорожують, вирішивши «рухатися хаотично, без жодного маршруту, покладаючись тільки на миттєві бажання і симпатії», і несамохіть виказуючи суть своєрідної оповідної «терапії», яку практикує сама авторка твору. Складається враження, ніби події вигадуються нею тут–таки, слідом за розвитком дорожньої пригоди її героїв, і те, що буде за найближчим поворотом, їй невідомо так само, як читачеві. Утім фінал будь–якої поїздки «в нікуди» заздалегідь передбачений як історією літератури, так і «терапевтичною» медициною.

Звісно, дорогою нашим героям трапляться українські пейзани і пейзанки, тарзани і тарзанки, себто такі собі комашині гойдалки–павутинки над ставком, що своєю зворушливою крихкістю нагадують людські стосунки. Але завершується все у таємничому місці, наче в пісні Hotel California, де й розпочинається черговий етап читацької терапії, а саме — подружнє листування з сусідніх номерів, з якого герої «Комашиної тарзанки» дізнаються про все — від перших поцілунків до пізніших зрад і подробиць виробничого сексу. Звісно, гірка чаша цього листування — не мед, але й не прісний нарзан місцевого виробництва. Швидше за все, це ті самі «алкоголі життя», які не зауважуєш на волі, і для поцінування яких треба потрапити в герметичний простір комфортабельної в’язниці, прогулянкові доріжки з якої ведуть до місцевого цвинтаря.

Так само, як у безглуздій, здавалося б, подорожі навмання, у листуванні героїв Сняданко важить «не тема розмови і навіть не сам співрозмовник, а просто факт регулярного спілкування, можливість щось сказати і почути реакцію на це». На що саме? Ну, на численні фобії Сарони — від тісняви в черзі на пошті до виразів облич у транспорті — а також терапевтичні, знов–таки, вправи Сарона з власною пам’яттю, якою він, наче Тарзан, стрибає по життю, розкладаючи її перед читачем по кадрах — не фільмом жахів, але романтичною мелодрамою. Хорошою і нескінченною, як «Доктор Хаус». Цікаво, що героїня значить про «потребу дистанції» у власних стосунках із соціумом, але сама авторка не бачить різниці між «літературою» і «життям», беззастережно сповідуючи «соціальний» тип письма.

Більших успіхів у вищезгаданому жанрі Сняданко досягає у власних «журналістських» оповіданнях на кшталт чи то «Уривків з ненаписаного сценарію до багатосерійного фільму про кохання» і «Невловимої лірики буднів», де класифікуються типи «надто вимогливих жінок», «надто ідеальних чоловіків» і банально–комунальних сусідів, а чи «Конкурсу Найбридкіших Смертників». Ну і зовсім пожвавлюється авторська оповідь, коли мова заходить про подорожування Європою — у таких напрочуд соціальних замальовках, як «Червона лінія U2» і «Відчинено двері до Малої Європи». Візи, паспорти і консульства — що може бути актуальніше для теперішнього українського читача в сенсі отримання суто практичних порад від досвідченої мандрівниці? Саме при цьому будь–яка мандрівка, як і гойдання на тарзанці подружніх стосунків, набуває хоч якогось практичного глузду.

Ігор Бондар-Терещенко



Додаткові матеріали

12.12.2009|21:57|Події
У Сняданко немає вишиванки, Жадан — син Панаса Мирного, а Таня Малярчук вірить в інопланетян
13.12.2009|18:02|Події
Зустріч із Наталкою Сняданко у empik. Фото, аудіо, відео
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

19.12.2024|11:01
Топ БараБуки: довгий список найкращих дитячих і підліткових видань 2024 року
19.12.2024|07:49
Топ продажів видавництва VIVAT у 2024 році
18.12.2024|13:16
Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
17.12.2024|19:44
Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
17.12.2024|19:09
Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
10.12.2024|18:36
День народження Видавництва Старого Лева
10.12.2024|10:44
На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
10.12.2024|10:38
Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
10.12.2024|10:35
Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
10.12.2024|10:30
У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”


Партнери