Re: цензії

28.04.2025|Ігор Зіньчук
Заборонене кохання
24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій
«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мови
Джерела мови російського тоталітаризму
18.04.2025|Ігор Зіньчук
Роман про бібліотеку, як джерело знань
18.04.2025|Валентина Семеняк, письменниця
За кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
12.04.2025|Андрій Содомора
І ритмів суголосся, й ран...
06.04.2025|Валентина Семеняк
Читаю «Фрактали» і… приміряю до себе
05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ
«Ненаситність» Віткація
30.03.2025|Ігор Чорний
Лікарі й шарлатани
Пісня завдовжки у чотири сотні сторінок

Літературний дайджест

19.03.2015|16:59|Gazeta.ua.

"Гендеру більше не існує" - в Києві презентували книгу про гендерні студії

У середу, 18 березня у Центрі візуальної культури "Політична платформа" відбулася презентація антології "Образ, тіло, порядок". Книга вийшла друком у київському видавництві "Медуза" наприкінці 2014 року.

Книга "Тіло, образ, порядок" - це це антологія наукових статей і текстів із гендерної проблематики у різних сферах знання: економіка, медицина, архітектура, право, література, фотографія, історія. Тематичний спектр матеріалів цієї антології якнайширший – від феміністичної юстиції до інтерсексуальності, харчових розладів та гендерного виміру архітектури. Більшість текстів для збірки запропонувала відома німецька феміністка Сюзанне Штретлінг.

В дискусії довкола книги взяли участь упорядниця Катерина Міщенко, літературознавиця та перекладачка Олеся Бондаренко, культуролог Леся Кульчинська та дослідниця історії культури і гендерної та квір-проблематики Марія Маєрчик.

Так уже сталося, що в українському суспільстві насторожено сприймають поняття "гендер", ототожнюючи його винятково з жіночими, в основному феміністичними студіями. Дійсно, для деяких дослідників, наприклад, для Марії Маєрчик ці поняття є синонімами.

Водночас варто пам´ятати, що гендер - соціально-біологічна характеристика, через яку визначаються поняття "чоловік" і "жінка", психосоціальні, соціокультурні ролі чоловіка і жінки як особистостей, на відміну від статі, яка позначає біологічні відмінності, цілісна психічна репрезентація статі, сповнена неповторним динамічним глибинним, когнітивним та поведінковим поняттям жіночого та чоловічого, здобута індивідом у результаті набуття індивідуального ґендерного досвіду. Тобто деякий соціальний конструктор, що визначає соціальну стать людини.

Тому, як резонно зазначила упорядниця антології Катерина Міщенко, головним завданням книги є дедемонізація цього поняття в Україні. Крім того, ще одним завданням книги є заповнення прогалини, яка утворилася в українській гуманітаристиці - історії, соціології, літературознавсті у тому, що стосується досліджень жіночого питання.

Марія Маєрчик відмічає, що дослідження Ненсі Фрейзер та Джудіт Батлер, які вже є класикою гендерних студій, український читач матиме змогу відкрити для себе вперше.

Всього дослідниця видаляє чотири стадії у розвитку гендерних студій:

- феміністичний емпірицизм;

- феміністична позиційна епістемологія;

- постмодерна феміністична епістемологія;

- постконструктивізм.

Дослідниця відмічає, що більшість праць українських дослідників вписуються переважно у феміністичний емпірицизм, тобто вчені намагаються зробити жінку в історії "видимою". Це переважно описові дослідження, присвячені визначним постатям вітчизняної історії. Однак на думку Марії Маєрчик, недостаньо зробити жінку "видимою", необхідно ще критично осмислити її роль в історії та суспільстві. Такого роду досліджень в українській науці зовсім небагато.

У той же час західна наука вже перейшла від емпіризму до постконструктивізму, де навіть сам термін "гендер" підлягає деконструкції. "Гендеру більше не існує," - стверджує Марія Маєрчик.

На відміну від більшості книг на гендерну тематику, у антології "Образ, тіло, порядок" вперше представлені праці переважно німецькомовних авторок - їм належать 8 з 12 запропонованих текстів. Як відмічає Олеся Бондаренко, якщо творам англійським та американських дослідниць властива емоційній та полемічний характер, то німецькі дослідниці пишуть більш виважено та академічно, проте від того їхні роботи є не менш цікавими.

Леся Кульчинська звернула увагу на статтю Діани Агрест "Архітектура - з-поза: тіло, логіка, стать". У цьому есе Діана Агрест в історичному контексті показує, яким чином з з моменту заснування теорії архітектури пригнічувалося жіноче тіло. Архітектура, яка формально, функціонально та пропорційно орієнтується на розміри чоловічого тіла, структурно витісняє жіноче тіло за свої межі.

Як призналася сама перекладачка, стаття Діани Агрест була для неї самої відкриттям. Це ще більше доводить актуальність та необхідність появи таких досліджень в українській науці.

Наталія МІНЯЙЛО



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

02.05.2025|13:48
В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
01.05.2025|16:51
V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
01.05.2025|10:38
В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
30.04.2025|09:36
Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
29.04.2025|12:10
Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
29.04.2025|11:27
«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
29.04.2025|11:24
Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
29.04.2025|11:15
Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
24.04.2025|19:16
Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
24.04.2025|18:51
Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата


Партнери