Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Юрій Винничук. Подолати мосха
Або порада з 17 століття, як перемогти у війні з Росією.
Росію населяють здебільшого люди злі й недобрі. Про це повідомляли геть усі чужоземні мандрівники ХV-ХVІІІ сторіч, вражені тим, наскільки цей народ закритий, сповнений підозр і ненависті до чужинця.
Легше було приїхати в Росію, аніж з неї опісля виїхати без особливого дозволу. Багато чужоземців змушені були оселятися в Росії не тому, що їм там дуже сподобалося, а тому, що іншого виходу не було.
Тікати було марною справою. На усіх дорогах, а їх було обмаль, стояли застави, проїхати через них, не задемонструвавши відповідного дозволу, було неможливо.
Чужинці оселялися в Московії, одружувалися на московках, але ніколи так і не могли второпати диких звичаїв цього народу. Австрійський дипломат Сигізмунд Герберштейн, який побував у Москві в 1556 р., описав, як одна московка, плачучи, нарікала на чоловіка-німця, що той її не любить, бо не лупцює. Щойно коли він напився і дав лупня, вона заспокоїлася і розцвіла.
Московити не тільки у себе нерадо приймали чужинців, але й боялися їхати в Європу на довший час.
Проглядаючи списки студентів у європейських університетах XV–XVII, я натрапляв на сотні і сотні українців. Українці записувалися переважно як "русин" ("rutenius") або "роксолан" ("roxolanus"), або ж просто "Johanes de Ruthenia". А часом і не уточнювали, до якої нації належать, хоча прізвище уже само про себе говорило: Гулевич, Щука, Запорочко, Мазурко, Маркевич, Щербак, Євстафій Волович, Станіслав Кішка і т. д.
Ба більше – представники славетної львівської родини Боймів (один із яких згодом відвідав Китай і описав свою мандрівку), чия каплиця й досі збереглася, теж записувалися всюди "русинами", хоч і були католиками.
Справжньою несподіванкою для мене було натрапити на такий запис: "Joz. Daniel DZIK, natione Vkrainensis de district Kiiouiensi". Себто "Йосип Данило Дзик, вкраїнець, з Київщини".
Це у Падуї, а в кенігсберзькому університеті опріч "русинів" уже десятки "вкраїнців" за період з 1547 до 1790 років. А були й такі, що записувалися козаками.
Траплялися й білоруси, чи то пак литвини, як їх називали, хоча так само називали і поліщуків та волинян, але жодного тобі прєдсавітєля рускаго міра! Не бажали вони навчатися в Європі. Ситуація змінилася щойно у XVIII сторіччі.
Але всередині Росії чужинець для пересічного московита продовжував викликати підозру, передчуття якоїсь небезпеки. Якою ця небезпека могла бути – не важливо. Головне – постійно бути насторожі. А відтак обдурити, пограбувати чи вбити чужинця – гріхом не було.
Такими ці люди й зосталися. У ХІХ сторіччі уже етнографи фіксували свої враження від спілкування "інородців", як любовно прозвали росіяни підкорені народи, з росіянами. Тут що чукчі, а що таджики, усі в один голос характеризували росіян як людей лихих і дуже жорстоких.
Зараз кому розкажи, що чукчі й саамі мужньо боролися з російською експансією – не повірить. Не повірять у першу чергу самі росіяни, які свято переконані, що всі підкорені народи самі попросилися в лоно вєлікой і нєдєлімой. Читайте також: Як бандерівці Крим захопили
Не повірять, що ті самі шляхетні гусари чи там міфічні гардемарини, які так галантно витанцьовували на балах, без жалю знищували "інородців", включаючи жінок і дітей. Хвалилися відрізаними головами кавказців, вирізали до ноги цілі чукотські юрти, навіть не запропонувавши перед тим визнати владу Росії. Чукчі відповіли партизанською війною і навіть кілька разів, хоч і були озброєні луками та списами, перемагали.
І хто б від чукчів сподівався такого гарячого кавказького вчинку: вони, бачачи, що бій програно, убивали спочатку своїх дітей, а тоді й себе: "И приказчик Алексей Чудинов велел к тем юртам приступить и на том приступе в тех юртах мужеска пола человек с 10 убили, а жен их и детей в полон взяли и многие полоненные у них сами давились и друг друга кололи до смерти".
Війна чукчів з росіянами тривала близько 150 років. Врешті чукчі скорилися, а в нагороду отримали "русскую болєзнь" – так вони називали сифіліс.
Для росіян неабияким шоком стала новина, що українці вважають себе іншою нацією. Це розцінювалося як зрада і дика невдячність. Тому під час тієї першої Московсько-української війни 1918-21 років росіяни убивали українців з такою самою жорстокістю, як перед тим "інородців".
Відомий український поет Борис Херсонський пише на "Фейсбуці": "Показать братский славянский народ первейшим врагом России казалось бы – задача не из легких. Но, как ни странно, ПП (путинская пропаганда) легко с этим управилась. Кроме дальнего могущественного врага, до которого не дотянуться, советскому и постсоветскому человеку всегда был необходим враг ближний, почти домашний, сосед, какое-нибудь жалкое существо, а лучше – неполноценный народ. Украинцы были объектом советского фольклора наряду с евреями и грузинами.
...Но главным оружием ПП стал искаженный и примитивизированный опыт ВОВ – украинец враг, пособник немцев, палач, полицай... и, конечно – бандеровец".
Російські політологи давно вже зробили висновок, що "Украина с плодородным черноземом, с богатым Донецким бассейном, с плотным населением и выходом в Черное море великолепно может существовать как самостоятельное государство без Великороссии, но что последняя, загнанная в Сибирь и тундры, отрезанная от Черного моря и прижатая к берегам Ледовитого океана, не может обойтись без Малороссии".
Оце і є головна доктрина путінської пропаганди. Росіяни нас не хочуть і не можуть відпустити, бо вони з усвідомленням своєї імперської мети жили віками.
Юрій Немирич (1612 – 1659), один з тих українців, які студіювали у Лейденському та Базельському університетах, видав у 1634 р. в Парижі трактат "De bello Moscovitico", в якому обґрунтував необхідність війни з московитами. Його думки й зараз актуальні.
"Мосх вже не вперше брязкає зброєю. При цьому, почуваючись не дуже певним і безпечним, він захопив дорогу між суходолом і морем, — чим, зрештою, виявив свій давній потаємний задум. Сформований за умов рабства характер кожного мосха виявляє схильність до пишноти і тілесної розпусти, жорстокий і підступний. Війну вони розпочинають прудко, упокорюються поволі. Будь-яка нерішучість у цих варварів розцінюється як вияв ницості, а нагальний успіх, досягнутий силою, вважається ознакою величі. Під час бою, коли починають втрачати впевненість у перемозі, часто, покинувши зброю, кидаються тікати або просять у переможця милосердя".
Чи не такими ж жалюгідними і приниженими виглядають зараз росіяни, потрапивши до нас у полон?
"Не треба чекати, доки ворог наблизиться до кордонів, – застерігав Немирич. – А коли вже нападе, то до самого нутра ворожої держави треба вдертися, тобто, як каже Полібій, скільки змога треба переносити війну до ворожого краю. Мосх тільки в Московії може бути подоланий, як Ганнібал у Африці".
Коментарі
Останні події
- 28.11.2024|14:49Видавництво Старого Лева спільно з Talents for Ukraine запускають серію подій "Читати. Говорити"
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії