Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Про передчуття війни
Тарас Федюк: «Не слухає країна своїх поетів!».
Тарас Федюк, як на мене, цілковито спростовує образ поета, який «не від світу цього». Утім, напевне, поки не покликала Муза... Муза — химерна істота: ревнива й іноді навіть мстива...
— Тарасе, знаю, ти любиш творчу самотину. Що вона шепотіла тобі? Де саме найкраще усамітнювалося-писалося?
— «Нашіптувалися» переважно новини. Утім, переважно — волали. Коли — після Майдану і початку агресії — остаточно з’ясувалося, що нікуди мене не беруть за віком і станом здоров’я, поїхав на південь, до Одеси, де на той час було гаряче. Маючи всі контактні телефони самооборони, був готовий до будь-чого і до своєї участі в будь-чому. Для себе вирішив, що так просто свою землю (а Одещина — моя земля, я тут народився) не віддам. Усамітнюватись вдавалося, а от писати — ні. Від початку Майдану і практично до сьогодні не пишеться. Планував за зиму «дотягти» на той час готовий рукопис нової книжки віршів «Халва», але навіть «дотягти» не вийшло. Тому «недотягнуті» вірші просто зняв. «Халва» вийшла у видавництві братів Капранових, і я мав змогу її представити на Форумі видавців, а потім і в Одесі. «Халва» — остання книжка із так званого «чорного» трикнижжя. Цю роботу я зробив.
— Чи дотримуєшся нині своєї життєвої настанови: робити те, що хочеш і не робити того, чого не хочеш?
— Аякже. Щоправда, життя складніше від будь-яких настанов, і робити те, що хочеш, а особливо не робити того, чого не бажаєш, не завжди випадає. Але максимально намагатися — треба. Варто уважно прислухатися до навколишнього світу і до себе і чинити так, як того просить душа, куди вона тебе «тягне». А душа краще від розуму знає, що тобі треба. Приказку «Бог дає людині не те, що вона просить, а те, що їй насправді треба» вважаю істинною і беззаперечною. Ну і не доведи Господь наступати на горло своїй пісні. Та й чужій так само.
— Як вважаєш: чи є твоє слово — зброєю?
— Не вважаю своє слово зброєю, слово взагалі нелетальна одиниця. Але слово є, безперечно, однією з дуже важливих складових життя і виживання будь-якого народу. Ми часто кажемо про те, що здали свій інформаційний простір агресорові. Але забуваємо про те, що наші владці послідовно нищили своїми залишковими принципами українське мистецтво та й гуманітарний простір загалом. Недарма саме сюди — у мову і культуру, в самоідентичність — ударили кремлівські федератори. Я колись пожартував: «Хто не годує своїх поетів — годуватиме чужу армію». Як і в кожному жарті, тут є щось від суворої правди життя.
— Основний підсумок від піввікового віршування?
— Гадаю, що всяке творче життя, та й життя загалом, закінчується крахом. Тобто: ти не зробив у своїх поетичних намаганнях усього, що хотів, тебе не задовольняє те, ЯК ти це зробив, зрештою, якби менше лінувався, міг би зробити більше. З іншого боку — інші сумніви: а чи здатен був зробити більше і краще, ніж зробив? Я цього дуже не люблю, та іноді доводиться перечитувати написане в попепедніх книжках. І те не так, і це можна було б краще, а цього і взагалі не варто було б... Тобто, можна багато говорити про підсумки, але основний підсумок — сумніви.
— Як захищаєшся від інформаційної війни?
— Та, либонь, як і всі: не заходжу на брехливі ресурси, вишуковую правду, зіставляючи різну інформацію про одну й ту ж подію. Ну і можу часом сам зробити якісь висновки і навіть щось спрогнозувати. І найголовніше — будь-які новини треба посилати «відлежуватися», бо часто-густо через кілька годин вони спростовуються. Але хоч якою важкою була б ситуація, переконаний в одному: ніхто крім нас не захистить, ніхто не приїде покращувати наше життя, ніхто інший, а лише ми можемо збудувати міцну, щасливу, демократичну державу. Як, зрештою, і зруйнувати її.
— Чи маєш друзів-поетів у Росії, чи контактуєш із ними?
— Друзів не маю, приятелів наразі теж. Мої останні менш-більш тривалі контакти з північним сусідом та його поетами датуються часами «перестройки». Після того — спорадично, на якихось фестивалях, ще десь. Але ці перетини важко назвати контактами. Хоча читаю і завжди намагаюсь читати хороших російських поетів, в Україні й поза нею сущих. Утім, не лише російських, звичайно.
— Якби міг звернутися до цілого російського народу, що сказав би?
— Я б сказав коротко: «Російський народе! Переклади російською мовою і щоденно читай книжку Павла Штепи «Московство».
— Хто з українських поетів, вважаєш, напророкував нинішню війну?
— Та передчуття війни давно висить у повітрі. Тому в багатьох поетів це передчуття матеріалізувалося у віршах. Нещодавно зустрічався з моїм другом, фронтменом групи «Калєкція», Геннадієм М’ясоєдовим. Він давно вже співає «Солдатську пісню» на мій вірш. Каже, що раніше пісня сприймалася «по приколу», а зараз слова «Під ногами голова в Чорне море відплива» звучать інакше зовсім. Нині він пише музику до ще одного давнішого мого вірша «Я поранений в снігах». А згадаємо хоча б назву давньої Жаданової книжки «Пісні війни і відбудови»... Не слухає країна своїх поетів! Вони не накаркали — вони попереджали. Або рядок із мого понад десятилітньої давнини вірша: «Полягла моя хунта, майори мої молоді»... Я тоді думав довго: звідки взялось слово «хунта»... Якось не дуже ліпилось воно до ситуації 2002-го року. Думав замінити, але щось примусило залишити. Так — за моїм тодішнім відчуттям — треба було. А тепер всі ми знаємо, звідки взялось це слово.
А оце нещодавно перечитував «Останню книжку» мого передчасно померлого друга і великого українського поета Бориса Нечерди, і здригнувся, натрапивши на рядки:
Музика. Тепер захлинувся: дольче!
Переключим на інший канал:
є ж ще...
У док. фільмі Сокурова
10 хвилин і довше
Скам’янів у недобрій задумі
й мовчить Єльцин.
Ліпше вернімося до співу
Паваротті. Чи ні?
То якого, держдумцю,
рожна тобі й крику?..
Іще цілих три роки до твоєї Чечні
А ще бозна-скільки до мойого Криму.
— Дивовижно! Чи пишуться поезії «на злобу дня»? Чи є, на твою думку, рядки в інших авторів, які б влучно говорили про нинішній момент нашої історії?
— У дуже юному віці, якраз отих майже півстоліття тому, коли я був свято переконаний, що поет має писати — у прямому розумінні слова — для народу, в мене віршики «на злобу дня» траплялися. Зараз, коли функція поезії вбачається мені набагато складнішою, розмитішою, а головне — глибшою, таких віршів не пишу. Вони незрідка стають «на злобу дня» пізніше, набагато пізніше і не напряму. Тому говорити прямо про нинішній момент нашої історії — це безпосереднє завдання політиків, громадських діячів, публіцистів, незалежної преси. У літературі нинішній момент історії було описано або раніше, або буде осмислено і описано пізніше. Головне — щоб це було зроблено талановито.
Людмила ТАРАН
Коментарі
Останні події
- 28.11.2024|14:49Видавництво Старого Лева спільно з Talents for Ukraine запускають серію подій "Читати. Говорити"
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії