
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
У своїй збірці Кость Бондаренко розповідає анекдоти і лікує від духовної імпотенції
Шаблони i профiлi української iсторiї.
За всі часи найбільш складним питанням було питання про очевидне. Утім саме очевидні речі, як дізнаємося з книжки «Історія в профіль» Костя Бондаренка, виявляються найбільш складними, адже все складнопідрядне сьогодні детально описано, проаналізовано і затверджено офіційною наукою. «Ми, історики, подібні до гільдії факірів, — згадує автор слова одного зі своїх колег. — Ми знаємо всі таємні сторінки, ми знаємо, як воно було насправді. Але суспільству треба давати легко перетравлюваний і корисний продукт. Їм треба знати лише те, що вони знають — і не більше». Тому не дивно, що основні питання на зразок того, «чи пишемо ми історію етносу, а чи історію нації?», яке досліджується у передмові до збірки, в офіційній науці завжди залишалися без відповіді. Може, через те, що для згаданого суспільства це занадто складно, і треба, нарешті, простіше?
Знайомлячись iз цією збіркою на півтисячі сторінок, iз розлогою передмовою з п’яти теоретичних розділів, укотре переконуєшся у доречності авторської думки про те, що цінність історії — не лише в академічному, а й у прикладному характері науки, а також у здатності формувати громадську думку і впливати на суспільні процеси. Саме на цих засадах блискучий стиліст, що вийшов зі школи легендарного часопису «Поступ» і його правонаступника, журналу «Політика і культура», Кость Бондаренко у своїй збірці розмірковує про комплекс національної меншовартості, бідкається з відсутності в українській історіографії авантюрного духу, розповідає анекдоти про чесних науковців і партійних бюрократів, згадує радянські фільми на тему національної історії, але головне — поволі вписує українську історію у світовий контекст, де «живе» життя невіддільно від подій сивої давнини. І де не лише війни, голокости і президенти з ворогами народу, але також пірати, мушкетери, екзотичні подорожі та підкорення Марса з Венерою.
У такий спосіб автор написаної російською мовою «Історії в профіль» демонструє, що головне для творчого усвідомлення будь–якої епохи — це необхідність вийти за межі. Жанрово — за межі офіційно–патріотичної риторики, ідеологічно — за межі контексту винятково радянської імперії, хронологічно — за межі «незалежності». Мовляв, ідеалізація українського козацтва, романтичний флер довкола гетьманів, героїзація народних вождів, схильність до «історичної автаркії» (розгляду історії України у відриві від світового контексту, бажання уособити історію) — усе це інструментарій вчорашнього дня, коли необхідно було доводити етнічну самобутність.
Не в останню чергу саме через вищезгадані причини «Історія в профіль» структурована за популярними канонами журнальної культури, адже модус промовляння до історичної пам’яті читача мусить відповідати рівню його духовності, хіба не так? І тому назви розділів у збірці подекуди шаблонні, що виказує їхню належність до масової культури. Тут є «Перший український самозванець» (Хильбульдій) і просто «Останній самозванець» (Яків Стефанович), «Великий реформатор» (Сергій Вітте) і «Король авантюристів» (Михайло Чайковський), «Генерал Паризької комуни» (Ярослав Домбровський) і «Співець ранкової зірки» (Міхай Емінеску), «Янгол–охоронець Чайковського» (Єлизавета фон Мекк) і «Спонсор Бетховена» (Олексій Розумовський), «Закохана в революцію» (Жанна Лябурб) і «Терористка Маруся Никифорова», «Полтавський мрійник» (Анатолій Луначарський) і «Правитель Омський» (Олександр Колчак), «Добрий дух Коктебеля» (Максиміліан Волошин), і «Нещасливий король України» (Вільгельм фон Габсбург), а також інші екзотичні глави про видатних самогубців, легендарних видавців і навіть космонавтів землі руської.
Тож, попри згаданий у передмові до збірки анекдот про лектора, який читав лекцію з історії окремо для «колгоспників» і «відпочиваючих», наразі вже широкому читачеві без будь–яких соціальних обмежень пропонується особиста, альтернативна концепція історії України, в якій сполучаються національний, народницький та державницький варіанти викладу нашого минулого. Згідно з цією концепцією, багато чого, як вважає автор, можна і треба зробити з історією України просто зараз. Може, для початку спробуємо цю саму історію хоча б прочитати?
Ігор БОНДАР–ТЕРЕЩЕНКО
Додаткові матеріали
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025