Re: цензії
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
У своїй збірці Кость Бондаренко розповідає анекдоти і лікує від духовної імпотенції
Шаблони i профiлi української iсторiї.
За всі часи найбільш складним питанням було питання про очевидне. Утім саме очевидні речі, як дізнаємося з книжки «Історія в профіль» Костя Бондаренка, виявляються найбільш складними, адже все складнопідрядне сьогодні детально описано, проаналізовано і затверджено офіційною наукою. «Ми, історики, подібні до гільдії факірів, — згадує автор слова одного зі своїх колег. — Ми знаємо всі таємні сторінки, ми знаємо, як воно було насправді. Але суспільству треба давати легко перетравлюваний і корисний продукт. Їм треба знати лише те, що вони знають — і не більше». Тому не дивно, що основні питання на зразок того, «чи пишемо ми історію етносу, а чи історію нації?», яке досліджується у передмові до збірки, в офіційній науці завжди залишалися без відповіді. Може, через те, що для згаданого суспільства це занадто складно, і треба, нарешті, простіше?
Знайомлячись iз цією збіркою на півтисячі сторінок, iз розлогою передмовою з п’яти теоретичних розділів, укотре переконуєшся у доречності авторської думки про те, що цінність історії — не лише в академічному, а й у прикладному характері науки, а також у здатності формувати громадську думку і впливати на суспільні процеси. Саме на цих засадах блискучий стиліст, що вийшов зі школи легендарного часопису «Поступ» і його правонаступника, журналу «Політика і культура», Кость Бондаренко у своїй збірці розмірковує про комплекс національної меншовартості, бідкається з відсутності в українській історіографії авантюрного духу, розповідає анекдоти про чесних науковців і партійних бюрократів, згадує радянські фільми на тему національної історії, але головне — поволі вписує українську історію у світовий контекст, де «живе» життя невіддільно від подій сивої давнини. І де не лише війни, голокости і президенти з ворогами народу, але також пірати, мушкетери, екзотичні подорожі та підкорення Марса з Венерою.
У такий спосіб автор написаної російською мовою «Історії в профіль» демонструє, що головне для творчого усвідомлення будь–якої епохи — це необхідність вийти за межі. Жанрово — за межі офіційно–патріотичної риторики, ідеологічно — за межі контексту винятково радянської імперії, хронологічно — за межі «незалежності». Мовляв, ідеалізація українського козацтва, романтичний флер довкола гетьманів, героїзація народних вождів, схильність до «історичної автаркії» (розгляду історії України у відриві від світового контексту, бажання уособити історію) — усе це інструментарій вчорашнього дня, коли необхідно було доводити етнічну самобутність.
Не в останню чергу саме через вищезгадані причини «Історія в профіль» структурована за популярними канонами журнальної культури, адже модус промовляння до історичної пам’яті читача мусить відповідати рівню його духовності, хіба не так? І тому назви розділів у збірці подекуди шаблонні, що виказує їхню належність до масової культури. Тут є «Перший український самозванець» (Хильбульдій) і просто «Останній самозванець» (Яків Стефанович), «Великий реформатор» (Сергій Вітте) і «Король авантюристів» (Михайло Чайковський), «Генерал Паризької комуни» (Ярослав Домбровський) і «Співець ранкової зірки» (Міхай Емінеску), «Янгол–охоронець Чайковського» (Єлизавета фон Мекк) і «Спонсор Бетховена» (Олексій Розумовський), «Закохана в революцію» (Жанна Лябурб) і «Терористка Маруся Никифорова», «Полтавський мрійник» (Анатолій Луначарський) і «Правитель Омський» (Олександр Колчак), «Добрий дух Коктебеля» (Максиміліан Волошин), і «Нещасливий король України» (Вільгельм фон Габсбург), а також інші екзотичні глави про видатних самогубців, легендарних видавців і навіть космонавтів землі руської.
Тож, попри згаданий у передмові до збірки анекдот про лектора, який читав лекцію з історії окремо для «колгоспників» і «відпочиваючих», наразі вже широкому читачеві без будь–яких соціальних обмежень пропонується особиста, альтернативна концепція історії України, в якій сполучаються національний, народницький та державницький варіанти викладу нашого минулого. Згідно з цією концепцією, багато чого, як вважає автор, можна і треба зробити з історією України просто зараз. Може, для початку спробуємо цю саму історію хоча б прочитати?
Ігор БОНДАР–ТЕРЕЩЕНКО
Додаткові матеріали
Коментарі
Останні події
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
- 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
- 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
