
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
«Чарівний світ. Тепер»: життя на смітнику – метафора сьогодення
У львівській книгарні «Є» презентували новий роман «Чарівний світ. Тепер» (видавництво «Кальварія») українського письменника, перекладача, літературо- та культурознавця Тимофія Гавриліва.
Як зазначив модератор вечора Віктор Неборак, Гаврилів є чи не наймолодшим серед українських гуманітаріїв доктором філологічних наук. Зі слів учасника формації «Бу-Ба-Бу», на книжкових полицях якого є з десяток книжок авторства Тимофія Гавриліва, літератор цей не дуже помітний, проте дуже важливий для української літератури. Серед його праць є, зокрема, переклади Георга Тракля і Томаса Бернгарда. А після прочитання нового роману з’ясувалося, що Гаврилів – ще й скромний, але досконалий соціальний прозаїк, якого так потребує сучасна література.
Кілька років тому у літературній агенції «Піраміда» з’явився друком, за визначенням Неборака, «найекспериментальніший український роман» Гавриліва «Де твій дім, Одіссею?». Ця книга-поема стала першою частиною трилогії, в якій по-новаторському змальовується стан духовної порожнечі, пошуків і сум’яття сучасної людини. Натомість роман-притча «Чарівний світ», що продовжує трилогію, – пригодницько-філософська історія про волоцюгу, який міг би бути нігілістом, якби не його любов і здатність розчулюватися буденними речами. Завершальну книгу автор називає романом-параболою.
Ця друга частина трилогії складається з трьох частин: «Чарівний світ. Тепер», «Чарівний світ. Тоді» та «Чарівний світ. Між тоді і тепер», які з’являться уже наступного року.
– Роман має назву «Чарівний світ», тому що головний герой володіє здатністю, яку людина втрачає, дорослішаючи, – пояснює Тимофій Гаврилів. – Він зберігає дитинність, уміння дивуватися, сприймати світ із зацікавленням. І, незважаючи на свій статус безхатченка, чудується світові і радий в ньому перебувати. А чому «Тепер»? Тому, що цей роман складається з трьох частин, які є до певної міри автономними, але також міцно пов’язані сюжетно. Наступна частина має назву «Тоді». Це події, які відбулися з героєм до моменту «Тепер». А третя частина «Між тоді і тепер» пов’язує дві попередні і розповідає про прогалини, яких не знаємо ані про тоді, ані про тепер.
«Тепер», за словами автора, – це часовий стан. «Тепер» герой перебуває там, куди потрапив нелегально. Після низки пригод, загибелі приятелів, які задихнулися, нелегально перетинаючи кордон в авто з подвійним дном, ночівлі на столі трупарні, де прокидається в мить, коли над ним заносять скальпель, та жаху від ритуального розчленовування мерця, герой потрапляє на ночівлю у невідоме приміщення, де, щоб зігрітись, палить стільці та папери, знічев’я читаючи останні, перш ніж укинути їх до печі. За цим заняттям герой натрапляє на фатальну папку... А далі – відповідь у тексті...
Тема бомжа у літературі не нова, згадаймо хоча б Архипа Тесленка чи Олеся Ульяненка.
– Неборак казав, що не уявляє мене, як я порпаюся у смітнику, адже, щоб написати, – треба пережити, – піджартовуючи, каже Тимофій Гаврилів. – Я порпаюся, і ми усі порпаємося, але у смітнику, яким є сучасне життя. Порпаємося і паразитуємо. Це річ, яка ходить на канаті між двома сприйняттями, між буквальним – драматичної історії людини-безхатченка, а з іншого боку, йдеться про людину, яка екзистенційно не має домівки, яка шукає себе. Суттєвість тексту полягає у його двопрочитності, – герої наче харчуються зі смітника, але не лише побутового, а й того, яким є сучасне життя чи культура.
Божена Городницька
Фото: litakcent.com
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025