Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Авторська колонка
Повія і мадонна
Степан Процюк. Травам не можна помирати. – К.: Легенда, 2017. – 256 с.
Коли ж тебе підведуть до СТІНИ,
обличчям до холодного каменю,
і, навіть, якщо замість куль
тобі в потилицю вженуть транквілізатор,
знай: ще можна встигнути
на дно свідомості сховати
окраєць вільної небесної блакиті…
Юрко Ґудзь
Завершується роман «Травам не можна помирати» Степан Процюка фантасмагоричним гротеском підсвідомості героїв. Коли зовнішня і внутрішна реальність доходять до форсмажору психологічної і суспільної напруги під чоботом радянської тиранії. Далеко не чорно-білий текст, на що хворіє сучукрліт, коли рідко, але все ж заходить у дебрі національної тематики. Але підозрюю, що й далі клани і тусовки від літ-ри пропустять повз ще один знаковий роман, якому в українській національній літературі нема подібних. Який увінчує аналітику і осмислення української національної дійсності 70-х минулого століття. Який розвінчує наївні уявлення про цнотливу щодо патріотичних переконань і вчинків Галичину. Який вивертає навиворіт льос загальнопоширених думок про рівновагу плюсів і мінусів у радянський час. Який балансує на психологічних межах: вчитель – матір якого в Голодомор з’їла свою дочку, його сестру – захищає радянську ідеологію, а племінниця бандерівця працює на КДБ. І все це пливе у тексті зі спокоєм літературного деміурга. Іммораліста.
Так не прийнято писати в кон’юнктурних колах сучукрліту. Тому, мушу сказати, цей роман поза українським сучасним літературним дискурсом увінчує його – Степан Процюк «Травам не можна помирати».
* * *
Мислення романних суб’єктів Степана Процюка не кристалізоване статичністю. Їхні внутрішні реалії розвиваються за законами психологічних конфліктів, неврозів, які розгортаються на тлі українського національного протистояння радянській імперській дійсності.
У цьому контексті привертає увагу психологічний портрет одного персонажа. Її звати Софія, Світлана, Варвара чи… врешті, це не так важливо, бо її суть – безлике багатоличчя агентури КДБ. Таких, як вона, сотні з тисяч. Однак є одне «але», що уже традиційно стало візитною карткою романного стилю Степана Процюка, і вносить неоднозначність в рецепцію та тлумачення тексту, а психологічну структуру робить динамічною – «...вилазила з червоних шкур, намагаючись перестрибнути в синьо-жовте… Згадувала вуйка, що загинув у радянських катівнях... Одна частина її голови ставала українською, друга, сильніша, – залишалася радянською». Софія – класичний психотип національного шизофреніка.
І в житті, і в сучукрліті шизофренічне роздвоєння, розтроєння, здебільшого, характерні для чоловічих суб’єктів, але автор роману «Травам не можна помирати» оминув класичну психологічну фабулу. А відтак, національна дихотомія активізувалася в жіночому суб’єкті. Так у матриці тексту з’являється образ ідеологічної повії. Вона виконує завдання КГБ, і у винагороду отримує соціальне забезпечення, статеву прихильність полковника Дурбачова, а потім – медичну допомогу для матері, у якої інсульт.
Рваність постійної зміни Ego у Софії приводить до підміни реальностей. Сатисфакцією є привид Миколи – його самогубство на її совісті – «З лівого кутика однокімнатної квартири на неї дивилося бліде Миколине лице із широко розплющеними очима», «Чого ж ти мене дурила, моя зраднице?! Чого ж допровадила до води, моя триклята?!»
На противагу психотипу національного шизофреніка, ідеологічної повії у тексті Степан Процюка є образ матері – української мадонни. Це її метафізична сутність витає вулицями Києва, «скрадаються матері, які віддавали дітям у тридцять третьому свою кров, щоб ті не померли. Нічні жіночі силуети підповзають до квартир своїх діток, надіючись побачити там живих і здорових, насмоктаних материнської крові лікарів, інженерів…» Це вона наповнює силою націоналіста Олександера Світлого (прототип дисидента Олекси Тихохого). Це вона линутиме до мордовських таборів до нього. Це вона, у білих одежах омиватиме його замордоване серце.
Можливо, це ще один лик Великої матері, яка присутня чи не в кожному романі Степана Процюка, сказав би літературознавець. Можливо, психологічна сатисфакція, мотивована національним гонінням і несправедливістю, висновував би душезнавець. Можливо, метафізичний згусток, вхоплений в образ, подумав би поет. Можливо, тепло і захист, сказав би маленький хлопчик, над яким би згущувалась екзистенційна безодня самотності.
Образ ідеологічної повії і національної мадонни криють небезпеку і вихід із неї для української дійсності 70-х рр.. Якщо перша несе руйнування і танатос державі, то друга – вітаїзм і якусь сумну майже міфологічну надію. У романі «Травам не можна помирати» Степан Процюк вбиває кожного сильного борця за Україну. Чи то пак імперська система. І тільки метафізичні візії реінкарнують віру у національно-українське життя – «На тлі кривавої заграви із цвинтарної тиші й тлумі виразно вимальовувався лик людини, яка прокидалася від небуття. <…> Поклик крові ставав сильнішим від булькання страху».
Автор апелює до кардинального варіанту очистки від кгбшного режиму – біблійної алегорії потопу: «Ті, що залишилися живими, поволі виповзали з нірок нового потопу. Виповзали і вперше зводили догори свої вузькі нажахані очі». [І ця стилістична алегорія у текстовому мисленні ставить для мене, як для читача, остаточну крапку над і – романи Степана Процюка стилістично ідуть в одну ногу з романами Жозе Сарамаго. Але хто би це оцінив в Україні, де лаври лягають не на ті чола.]
А тоді знову Степан Процюк творить метафізичну реалію мадонни, Великої матері – «…на княжих небесах з´явився профіль Жінки в білих одежах. Вона глянула на потоплене місто» – символ благословення на відродження, символ присутності матері.
Коментарі
Останні події
- 28.11.2024|14:49Видавництво Старого Лева спільно з Talents for Ukraine запускають серію подій "Читати. Говорити"
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії