Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Авторська колонка
Борщ на мигах
Перефразовуючи східну мудрість, мусимо визнати, що хоч би скільки товкли ми слово «борщ» у наській літературі, але в роті від того солодше не стане. Можливо, тільки гірше (навіть не гіркіше). Вже хто тільки не оспівував у власних творах цю національну страву, а бажання випити й закусити, поговоривши після цього про борщ, все одно не зникає.
Іноді після такого застілля, говорити доводиться вже на мигах, як, наприклад, у тому випадку, коли про якусь вартісну (чи пак, смачну) страву хочеться вже не писати, а малювати її яскравими фарбами на полотні нашого прісного життя. Варто, мабуть, згадати, що написати книжку саме про борщ довго збиралася київська поетка Світлана Короненко, на яку замолоду, до речі, дуже схожа одна з авторок (а саме – художниця) коміксу про історію цієї культової національної страви. Невже реінкарнація ідеї? Хай там як, але у наш час швидких технологій саме такою має бути історія – навіть такого складного явища, як український борщ. Захотіла – і зварила. Тобто втілила задум і все таке інше, як-от у згаданій книжці Євгенії Кузнєцової та Софія Сулій «Коротка історія українського борщу».
Заодно, до речі, проминувши «яєшню з салом» у Плужника, «харроший шашлик» у Семенка і «пиво з раками» у Хвильового – ба навіть глипнувши заодно на «бутерброди з мастурбою» в Цибулька та «усе той сон страшний – / Шампанське й самогон / Плюс вермут й тепле пиво» у Позаяка - можемо згадати історію «всього іншого» з нашого літературно-кулінарного меню. Насамперед звичайно, сучасна класика жанру – оповідання Володимира Даниленка «Дзеньки-бреньки», в якому весь бомонд історії письменства – від Шевченка до Андруховича – п’є і закусює відповідно прейскурантові тієї чи іншої кулінарної епохи в Україні. Ну, а Нестор все це діло літописує:
«Шевченко засопів і твердо сказав: «Хочу сала». Котляревський почав було про секуляризацію і просвітительський реалізм, та Шевченко безпардонно перервав його промову. «Сала!» – гримнув кулаком об стіл, аж миска з холодцем, як жаба, стрибнула на Сковороду. «Обікрали Україну», – з болем у серці зітхнув Тарас. «Та не побивайтесь ви так, – заспокоював Котляревський. – Подумаєш, сало… Ну, вкрали. Невже не можемо без цього сала?» «А таки не можем», – сумно мовив, і пекуча сльоза впала на качку з яблуками». Слід сказати, дуже вражаюче й епохально, особливо, коли Юрій Смолич знімає окуляри й кладе у миску з холодцем: «Ми брешемо, – мило всміхнувся, – але ми в те віримо».
Слідом можна згадати ще одного (львівського) сучасного класика – Івана Лучука, в «Уліссеї» якого зазвичай голодний і стомлений мандрами герой прибуває в ту чи іншу точку наративного простору, який розлягається перед нами зручною окраїною в Атенах і Лондоні, Брюсселі й Харкові, де й відбувається сакральне дійство роману – за келихом джину з Байроном, за чаркою абсенту з Аполлінером, за склянкою портвейну з Камоенсом…
Чи траплялося вам щось подібне у сучасній літературі? Може, скажете, на нещодавньому ярмарку «KyivBookFest»? Ану розкажіть! Бо як не розглядався там довкола, де кожен третій при слові «Шевченко» починав тверезіти, все якийсь старозавітній Василь Барка пригадувався майже про те саме: « – Вип’єм, хлопче, бо груди в Борзоконя жаль розриває. Вип’єм, закусим раками… – А в них раків нема, – говорить Астряб…»
Коментарі
Останні події
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
- 06.12.2024|18:41Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
- 05.12.2024|13:28Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік