Re: цензії

22.04.2024|Ігор Чорний
Розтікаючись мислію по древу
08.04.2024|Ігор Чорний
Злодії VS Революціонери: хто кращий?
Леді й джентльмени, або «Лондонські хроніки» Місіс К
03.04.2024|Марта Мадій, літературознавиця
Фантасмагорія імперського пластиліну
28.03.2024|Ігор Чорний
Прощання не буде?
20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наук
Світиться сонячним спектром душа…
У роздумах і відчуттях
20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професор
Життєве кредо автора, яке заохочує до читання
20.03.2024|Віктор Вербич
Ніна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
18.03.2024|Ігор Зіньчук
Кумедні несподіванки на щодень
Головна\Події\Інтерв'ю

Події

05.11.2009|17:25|Леся Коверзнєва

Віктор Савченко: «В масонах перебували не ангели»

Кандидат історичних наук, автор книги «Україна масонська» Віктор Савченко не ідеалізує масонів, але вважає, що час вже об´єктивно оцінити їхній вплив на формування світогляду українців.

Інтерес до його книги — вона лідер продажів у одній з вітчизняних книжкових мереж та переможець літературного конкурсу журналу «Кореспондент» у номінації «Документалістика», підтверджують думку письменника. 

- Наскільки я знаю, Ваше захоплення масонами розпочалося з одеських масонів. Що такого Ви розкопали в Одесі і чому замахнулися на всю Україну?
- Як корінний одесит я часто замислювався про причини унікальності Одеси і був шокований тим, що всі перші керівники і засновники цього міста: Суворов, Дерибас, Ланжерон, Воронцов, Пустошкін, були масонами вищих ступенів. Одеський ліцей (єдиний вуз на весь Південь України в першій половині 19 сторіччя) також був заснований масонами і заповнений масонською професурою. Я припустив, що «Одеса – масонський проект», а знамениті «Потьомкінські сходи» — масонський  об’єкт-символ.    

- Вам вдалося знайти документальне підтвердження цим припущенням?
- Є документи про масонство Суворова, Дерибаса, Ланжерона, Пустошкіна. Моя гіпотеза про те, що М.С.Воронцов також був активістом Ордену і Потьомкінські сходи — символ затвердження масонства в Східній Європі ґрунтується на аналізі великої кількості фактів.  

- На які джерела Ви спиралися працюючи над «Україною масонською»?
- Матеріал був під ногами… Розкиданий по багатьом книгам, але без коду він не мав сенсу. У Парижі та Москві залишилися величезні масонські архіви (частково вже підняті російськими авторами), в Україні — це  архіви СБУ. Особливо хочеться відзначити книги, які вийшли до моєї:  польського історика Л. Хасса, українських дослідників — М. Ходоровського, А. Крижанівської, російських істориків — А. Сєркова і В. Сахарова.  

- У чому відмінність Вашого дослідження від робіт попередників?
- Попередники обмежувалися сухим фактажем, не будували гіпотез, не висували нових ідей, не аналізували факти. Вони не розкривали історію масонства в Україні загалом, а розглядали лише фрагменти. Я підійшов до проблеми глобально: Україна — Масонство. Крім того, мої попередники практично не торкалися таких сюжетів як масонство в Україні після 1822 року і до 2009 року, одеське масонство, масонство і православна церква, плани масонів про зміну світу…  

- Чому історична наука довго не займалася вивченням масонства?  Чи можна припустити, що це було на руку самим масонам?
- Радянська наука з початку 30-х років взагалі не помічала масонства. В період перебудови, під час мракобісся 90-х, масон став «модною фішкою» у поєднанні з окультизмом, астрологією… плюс біснування довкола жидо-масонської змови. Це понизило гостроту питання, відкинувши проблему на узбіччя науки. Дотепер історики із якоюсь гидливістю ставляться до цієї теми — як до чогось несерйозного. А самим масонам, очевидно, вигідна загадковість.  

- З чого почалася історія масонства в Україні?
- В Україні початок масонства пов’язаний з ім’ям шотландського найманця на російській службі і наказного гетьмана українських козаків Якова Кейта (1740-1741). Центрами масонства в Україні були: Одеса, Харків, Полтава, Київ, Львів, Житомир…  

- Розумовський, Скоропадський, Шевченко, Франко, Драгоманов, Грушевський, Петлюра — всіх їх Ви зараховуєте до масонської  ложі. Можете назвати масонів серед сучасних українських громадських діячів?
- Так, практично всі діячі українського відродження — починаючи від гетьмана Розумовського і завершуючи Любомиром Гузаром (діячем української еміграції у Франції, далеким родичем нинішнього глави Греко-католицької церкви) були масонами.

Сучасні українські громадські діячі і політики ретельно приховують своє масонство. Є припущення, що масонами традиційно є частина народних депутатів і політиків республіканського і місцевих рівнів, організатори ЗМІ та представники бізнесу… Але ложі типу «Ордену Святого Станіслава», куди було записано 300 вищих керівників України або «Орден спадкоємців Богдана Хмельницького», це - лише форма без масонського вмісту.   

- Як же вони стають масонами — їх все одно ж хтось посвячує?
- Довкола масонських Орденів «пасуться» сотні парамасонських і шахрайських організацій, крім того, є справжні масони, проте – нерегулярні (не визнані або доки не визнані вищим керівництвом Ордену і найбільш важливими її структурами). Кожному масону в Ордені присвоюється номер, такий же номер має місцева ложа. Самостійно стати масоном неможливо. Масон посвячується ложею, яка має визнання в одній з всесвітніх масонських структур (Регулярна ложа Шотландського обряду, Великий Схід, Велика Ложа). Група людей, яка вирішила створити масонську ложу не може цього зробити без патенту Великої Національної Ложі.  

- Вам  вдалося поспілкуватися із представниками масонства?
- Звичайно, потрібні були консультації і визначення сучасних позицій Ордену. Через декілька масонських сайтів я зв’язався із російськими масонами та главою Великої Ложі Росії (у 2001 році) Дергачовим, з італійським масонським «босом» Дебернардо, який відвідував Одесу, але українські масони були стримані і боязкі, відповідали ухильно… Українські масони Великої Ложі України не афішують себе, зберігають таємницю своїх членів і керівництва. У Росії лідери масонських лож Дергачов, Богданов «піаряться», дають інтерв’ю, фотографуються в повному облаченні. З іншого боку в масонстві така поведінка не рекомендується. Масонські ложі традиційно і регулярно мають бути дискретні.  

- Та все ж, чому масони так не люблять «світиться»?
- Так їм зручніше існувати і входити у всі структури суспільства. Масони завжди претендували на елітність. Їх закритість служила соціальним фільтром. Незалежність від влади і церков могла бути досягнута в закритості. У масонів збереглася система конспірації (таємні знаки-жести, ключові слова в мові). 

 - У чому причина неприязні, яка існує між деякими масонськими ложами?
- Масонський світ багатоликий – до десятка Орденів зі своїми структурами прагне стати міжнародними надорганізаціями, поставити під сумнів чітку трьохсотрічну структуру регулярного масонства – з певним міжнародним визнанням, незалежністю від державної влади, догмами (ландмарками), вірою у Великого Архітектора і безсмертя душі. Першими відкололися французи, створивши структуру підпорядковану світській владі Наполеона, потім  французи ще відкрили (наприкінці 19 сторіччя) ложі для атеїстів, для жінок… Розпочалося суперництво регулярних (давньошотландського обряду) лож, атеїстичних лож, окультних лож.  

- Всі ці ложі залишилися і зараз?
- Наскільки мені відомо, в Україні зараз декілька масонських Орденів (3-4), найбільш сильний з них — Велика Ложа України (регулярна), яка  існує вже близько п’яти років.  

- Які ж теперішні позиції Ордену? Яка роль масонів в сучасному суспільстві? У яких сферах вона спостерігається?
- Орден виступає за європейські цінності, демократію, проти расової, національної, соціальної, релігійною нетерпимості. Очевидно, що українські масони намагаються проводити такі ж ідеї.  

- У чому для Вас сенс масонства?
- Головна ідея масонства – сенсоутворююча – масони намагаються надати сенс існуванню людини, розгледіти життя як творіння – «творення», як еволюцію від простого до складного. Виховання і будівництво – ось нерозривні складові масонства – людина «будує» себе – будує храм духовності – будує світ. Тому і каменярі і будівельні інструменти… Але масони прагнули використовувати владу і багатство як інструменти перетворень. І тут головна пастка. Мені дуже подобаються масони на зламі 18-19 століть: Гете, Моцарт, Пушкін, Жуковський… але потрібно розуміти, що в масонах були не ангели, і не святі. Це були люди своєї епохи і серед них були такі неоднозначні, як Скоропадський або Пестель… Хвороби часу не могли не торкнутися окремих масонів, як і представників будь-яких культів. Я думаю, що не дивлячись на всі мантри про поліпшення світу, люди залишаються людьми… Ось Сковороду «світ не впіймав», але я більш ніж упевнений, що багатьох – зловив. 

- Вважаєте, що Сковорода теж був масоном? Чула різні думки з приводу цього…
 - Щодо цього йдуть суперечки в науковому середовищі, але погляди Сковороди дуже близькі масонським.  

- Рух масонів взагалі дуже міфологізована…
- Антимасонську  істерію завжди проводили реакційні, патріархально-націоналістичні і фашистські сили. До речі, першим міфотворцем – антимасоном став одесит Магницький в миколаївську епоху гонінь на масонів.

Він перший вигадав зв’язок масонів з єврейською змовою і боротьбу російських масонів проти християнства. Хоча аналіз членів найбільшої в Україні масонської ложі, яка існувала в Одесі в 1818-1822 рр. доводить, що на 230 членів ложі був лише один єврей на початковому ступені, на 3 тисячі по всій Російській імперії – 3-4 євреї. Водночас сучасники вказували на те, що особливим християнським завзяттям відрізнялися православні масони і католики: Ланжерон, Воронцов, Гамалія, Голіцин, багато православних священиків та ієрархів церкви олександрівської епохи були масонами так само, як і духовні філософи ХХ століття: Бердяєв, Морозов, Флоренський… 

- Прийнято вважати, що масони правлять світом. Це факт чи легенда?
- І так, і ні. Очевидно, масони намагаються впливати на прогрес суспільства, але, окрім масонських зобов’язань в суспільстві, існують інші: релігійні, родинно-сімейні, геополітичні і політичні, ідеологічні, економічні, тіньові…

Завдяки «школі виховання», зв’язкам і підтримці масони досягали значного впливу. США під час боротьби за незалежність, Росія в 1814-1822 рр. і в 1917 р., Україна в 1917-1919 рр.  

- Які обов’язки накладає на людину причетність до синів сонця?
- Кандидат повинен відповідати вимогам: «вірити у безсмертну душу і бути готовим до клятви на Біблії, бути вільним від упереджень, доброї слави, матеріально і політично незалежний»…  

- Якого характеру випробування проходить претендент?
- Випробування на вірність Ордену і здатність зберігати таємниці Ордену.  

- Кого ніколи не візьмуть до масонів?
- Швидше за все, марних людей, які прагнуть лише до розваг і цікавості, радикалів і фашистів.



Додаткові матеріали

13.08.2009|07:36|Re:цензії
Віктор Савченко: «Раджу читати книги Умберто Еко, Олександра Еткінда та… Віктора Савченка!»
06.07.2009|06:29|Новинки
Віктор Савченко. «Нестор Махно»
21.10.2008|20:42|Події
Про Україну і масонів
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери