
Re: цензії
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Іван Андрусяк. Як Леся Українка шукала білий вірш
Про Лесю Українку, 140-річчя якої ми відзначили 25 лютого, наша гуманітаристика в останні десятиліття мовить багато й цікаво – нині славетна поетка й драматург чи не найдосліджуваніша з вітчизняних класиків.
Гадаю, справа тут не лише в популярності ґендерних студій, які закономірно взорують на Лесю як на один зі своїх ключових «прапорів»; і навіть не лише в тому, що в радянські часи про повноцінне студіювання її творчості не могло бути й мови, бо жодна з цензурно допустимих тоді методик і близько не осягала її феномену – тож тепер час заповнювати лакуни. Усе це так – але особливу цікавість до Лесі в наші дні годі пояснити лише цим. Тим паче, що її «культурна постать» аж надто очевидно випирає поза рамки будь-яких «іміджевих ніш» – поетка не надається на роль апологета ні соціалізму, ні націоналізму, ні фемінізму (попри те, що критики кожного з цих напрямків справді мають з нею дуже багато роботи); ба навіть масовою свідомістю її формальне місце «третьою в каноні», після Шевченка й Франка, сприймається дивнувато. Авжеж – із Лесею пов’язано чимало художніх таємниць, до розкриття, ба навіть до формулювання яких ми ще й не наближалися; тому нині має право на життя будь-яка, навіть найхимерніша інтерпретація – і поле для таких інтерпретації надзвичайно широке.
Особисто для мене однією з найбільш захоплюючих художніх таємниць є еволюція Лесиної поетики. Авжеж: кожен поет, ба навіть кожен, хто бодай просто намагався писати вірші, добре знає, наскільки це непроста справа – знайти «свій голос», особисту тональність поетичного мовлення. Одне слово, знайти власну форму – ту, в якій поет має змогу розкритися найяскравіше, найвиразніше, найповніше. Об’єктивно кажучи, дуже багатьом авторам це так і не вдається…
Ранню творчість Лесі Українки я сприймаю передовсім як упертий, цілеспрямований пошук такої форми. Починає вона як лірик – без сумніву, під впливом мами, поетки Олени Пчілки. Однак уже в перших текстах помітне намагання «виборсатися» з-під цього впливу – головно через формалістські пошуки. Річ у тім, що поетика Олени Пчілки, як і «народників» загалом, не вирізняється особливим розмаїттям строфіки, метрики, ритмомелодики. Юна ж Леся майже кожним новим текстом випробовує – «приміряє» – певний жанр чи техніку:
1880-й рік. Вірш «Надія» – чотиристопний амфібрахій, дворядкова строфа «баладного» типу.
1884. «Конвалія» – пісенний, «коломийковий» розмір; чотирирядкова строфа, де римуються лише другий і четвертий рядки.
1885. Поема «Русалка» – ціла низка як уже випробуваних, так і нових для нашої авторки звучань; а головне – проба музичного перетікання одного звучання в інше. Поезія «Я блукав колись по ріднім краю…» – проба так званого вірша-відлуння.
1888. У циклі «Подорож до моря» вперше зринає ямб. Узагалі ж, кожен вірш циклу – проба нової форми.
Апогей цих пошуків – 1890-91 роки, відомі цикли «Сім струн» і «Кримські спогади», де знову ж кожен вірш – проба нового звучання, нової «музики тексту». Тут варто наголосити на тому, що в основі чи не більшості Лесиних формальних поетичних пошуків лежала власне музика – адже поетка ще й була (звісно, наскільки їй дозволяло здоров’я) чудовою піаністкою. (До речі, не так багато в українській традиції було поетів, які зналися на музиці всерйоз – Сковорода, Леся, Тичина… А хто ще?)…
Звісно, вона й далі шукатиме: скажімо, в 1892-му напише славетні «Досвітні вогні» – вірш із різною довжиною рядків; 1894-го – відомий цикл «Мелодії»… Та все ж помітно, що формальні експерименти в рамцях жанру ліричного вірша її задовольняють усе менше. Строфічне й мелодичне розмаїття виче́рпне – так можна випробувати майже все, ні на чому не застановившись. Євген Маланюк – не лише цікавий поет, а й один із наймисливіших критиків свого часу, – так характеризував цей період у її творчості: «Лірика та була спочатку (Леся-поетка не мала в собі ані дочасної зрілости поета, ані вродженого потужного ліричного дару) – досить епігонська, з неуникненими й досить зовнішніми ремінісценціями з Кобзаря та явним впливом поетичної яловости по-шевченківської доби, хоч з пізнішим захопленням (і перекладами) тоді дуже популярним Г. Гайне. Розуміється, Леся росла, як поет, з кожним віршем, з кожним роком. Леся-письменниця – то був безперервний розвій і послідовне становлення, пізніше вже явний для всіх отой вольовий «титанічний хід по велетенських уступах» (слова М. Грушевського). Вона росла інтелектом, характером, дисципліною праці і окриленою волею до вершин та досконалости».
Одне слово, Леся шукає виходу з цього «зачарованого кола» – в іншу площину, в іншу парадигму мислення. І закономірно приходить до епічного поетичного письма – до жанру поеми. Ранні її спроби в цьому жанрі ще позначені лірико-музичним пошуком, а справжні епічні шедеври поетка творить 1893 року – поеми «Роберт Брюс, король шотландський» і «Давня казка». Проте абстрагуймося від їх змісту (наше літературознавство тут запропонувало чимало цікавущих інтерпретацій – з найновішого досить згадати поважну студію Оксани Забужко «Notre Dame d’Ukraine: Українка в конфлікті міфологій»), а погляньмо на саму лише форму. На відміну від широкого «музичного» розмаїття в ліриці, тут усе максимально спрощено: в «Роберті Брюсі…» переважає п’ятнадцятискладовик, а вся «Давня казка» писана шістнадцятискладовиком, у обидвох випадках розбитим на строфи з чотирьох рядків, у яких римуються лише другий і четвертий рядки. І там, і там дуже виразно відчутна спорідненість із так званим коломийковим віршем, уже апробованим поеткою в ліриці. Утім, далеко не лише Лесею – традиція вживання коломийкового і споріднених із ним віршів в українській поезії напрочуд цікава й тривала. Ним успішно писав ще Лазар Баранович; в епоху бароко це була одна з найулюбленіших форм, до якої поети вдавалися доволі часто; а вже в XIX столітті чимало вершинних зразків такого письма дав Тарас Шевченко. А в народнопісенній традиції коломийковим віршем творилися і дивовижні ліричні мініатюри, і розлогі епічні полотна, – такі він має направду унікальні ритмомелодичні можливості, які до певної міри ріднять його з гекзаметром (до речі, Степан Руданський свого часу саме коломийковим віршем переклав Гомерову «Іліаду»).
Проте й цей досвід повною мірою не задовольнив Лесю Українку, – хоч у епічній стихії їй і вдалося повніше розкритися, ніж у ліричній, та все ж не так, як вона того прагла. Виснувати це можемо бодай із того, що поем у найближчі роки вона не пише (наступну – «Віллу-посестру» – дослідники датують 1901 роком, і писана вона вже білим віршем, про який особлива мова буде далі), а продовжує формальні пошуки. Зокрема, 1896 року з-під її пера виходить «Блакитна троянда» – перша драма, але ще не поетична. Наступного, 1907 року ці пошуки виводять поетку за межі силабо-тоніки – і, надихнувшись неформальною ритмічністю морських хвиль, вона пише перший vers libres, називаючи його «лінивим віршем»:
Товаришу мій! не здивуйте з лінивого вірша.
Рифми, дочки безсонних ночей, покидають мене,
Розмір, неначе химерная хвиля,
Розбивається раптом об кожну малу перешкоду,
Ви даремне шукали б у ньому дев’ятого валу,
Могутньої хвилі, що такт одбива течії океану.
Думки навіває мені тепер Чорнеє море –
Дике, химерне воно, ні ладу, ні закону не знає,
Вчора грало-шуміло воно
При ясній, спокійній годині,
Сьогодні вже тихо й лагідно до берега шле свої хвилі,
Хоч вітер по горах шалено жене сиві хмари.
Тоді ж, 25 квітня 1897 року, вона пише і свій перший білий вірш – «…Так прожила я цілу довгу зиму». Але треба було ще кілька років і величезного душевного потрясіння для того, щоб ці два чинники – драма і білий вірш – органічно для неї поєдналися, злилися в одне і витворили ту нову якість, завдяки якій ми й маємо всі підстави вести мову про Лесю Українку як про генія.
Отож, тоді са́мо, 1897 року в Ялті Леся знайомиться з білоруським журналістом Сергієм Мержинським – так само, яка і вона, хворим на сухоти. Переповідати історію їхнього кохання немає потреби – вона загальновідома. Як загальновідомо й те, що 1901 року в Мінську Сергій Мержинський помирає на руках у Лесі – й за одну ніч, 15 лютого, вона пише драматичну поему «Одержима».
Так за одну ніч народжується Леся-геній.
Не будемо тут говорити про те, яких душевних сил їй це вартувало, – просто перечитаймо «Одержиму»… Тут ми лише сконстатуємо, що геній народився тоді, коли надзвичайні обставини неусвідомлено вивели письменницю на ту шекспірівського гарту форму, в якій вона змогла розкрити свій дар якнайповніше, – драматичну поему, писану білим віршем драматургію.
Звісно, після цього Леся Українка не припинила писати ліричних поезій, та й до формальних пошуків вона вдаватиметься ще не раз – це природно. Однак відтоді в її писаннях безсумнівно превалюватиме білий вірш, можливості якого в рамцях української мови вона розвинула якнайповніше (зрештою, після неї з білим віршем системно в українській поезії ніхто й не працював – крім принагідних спроб, пригадуються лише експериментальні «Білі сонети» Дмитра Павличка, а в драматургії – «Свіччине весілля» Івана Кочерги»).
Прикметно, що досвід роботи Лесі з білим віршем не обмежується лише драматургією – саме ним вона створила і свої найкращі зразки філософської лірики. Утім, це вже тема для спеціального дослідження…
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025