
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Коельйо – знову адвокат диявола
Пауло Коельйо. Адюльтер : роман / пер. з порт. В. Шовкуна. – Х. : Клуб Сімейного Дозвілля, 2014. – 288 с.
Новий роман мав би стати крахом Коельйо. Свідомо чи несвідомо цього чекають. Письменник надто популярний, щоб його і далі хвалити, рано чи пізно закон маятника вступає в силу. Завжди. Якоюсь мірою може здатися, що так воно і сталося, адже інтернет заповнений нищівними рецензіями і обуреними відгуками читачів. Але слова є слова, а ринок – це ринок. «Адюльтер» продається не гірше, а може, й краще, ніж попередні романи автора. У чому секрет?
Коельйо намагався зробити цю історію якомога цинічнішою. Усе, від егоцентризму героїні, свідомо зацикленої на собі-коханій, до грубих сцен анального сексу під акомпанемент матюччя, викликає у читача могутній імпульс відрази і неприйняття. Але коли після цього його, читача, ще й починають зверхньо повчати про справжню любов – ефект воістину грандіозний: від роману не відірватися. Книга нахабно, по-хамськи звинувачує, змушує виправдовуватись, виштовхуючи із насиджених місць у бурі і грози самопізнання. За сюжетом «Адюльтеру» випадкові слова якогось письменника про глухий кут щастя стали пусковим механізмом кризи головної героїні Лінди. Скільки криз, драм і трагедій породить роман Коельйо, можна побачити хоча б із агресивних висловлювань про нього на домогосподарських форумах.
Власне, нічого нового до своєї широковідомої філософії «Сім разів впади і вісім піднімися» Коельйо в «Адюльтері» не додав. Головна героїня Лінда знаходиться в зоні комфорту, що межує із омертвінням. Їй нічого бажати, нікуди прагнути, ні звідки чекати бур і небезпек. Єдиним виходом із стоячої води є лише гріх і пізнання зла. Вона приймає цей духовний досвід через перелюб і відкриття в собі самій темних, несподіваних граней. Приймає його навіть не тому, що сама погана, а тому, що загнана в безвихідь, інакше – смерть.
У якомусь інтерв’ю Коельйо сказав, що пише від імені жінок для того, щоб плекати внутрішню жінку в собі. На мій погляд, жінка, що розкрилася в «Адюльтері», і фізіологічно, і психологічно є мужчиною. Вона не залежить від місячного циклу, її не хвилюють подробиці життя дітей, імпульс її зради – пошук різноманіття, вона по-чоловічому або, як ми звикли вважати, по-чоловічому, розділяє кохання і секс. Однак хоч цього разу зобразити жінку зсередини вийшло, мабуть, найгірше із усіх спроб Коельйо, вдалося інше – правдиво описати психологію зради. Чи зраджують лише тоді, коли шлюб невдалий? Ні! Чи ж людину, якій зраджують, більше не кохають? Ні! Чи можна виторгувати вірність терпінням, щирими розмовами, готовністю до експериментів? Ні! Зрада – як вірус: якщо заразився, мусиш перехворіти, резюмує Коельйо. І це схоже на правду.
Інша грань, яку розкриває роман, виразна криза фемінізму в Західному світі. Жінки, що більш ніж століття вимагали поваги чоловіків, нарешті її отримали і – тепер готові ризикувати, щоб знову перетворитись на знаряддя втіхи, безсловесну плоть, з якою витворяють усе, що заманеться. Першим дзвіночком цієї кризи став успіх «50 відтінків сірого». Коельйо впевнено продовжує тенденцію. Чого не вистачає Лінді у подружньому житті і що вона реалізує із коханцем? Приниження на межі мазохізму. Розуміння незначущості своєї особистості для цього чоловіка. Він не думає про те, як догодити їй, а заклопотаний лише власною втіхою. І це змушує її повертатись до нього знову і знову. А він навіть закохується у ту готовність бути знаряддям, яку вона демонструє.
Переживши адюльтер, Лінда звільняється від своїх демонів. Так, вона вчинила гріх, піддалася спокусі диявола, але диявол теж частина Божого світу – до таких висновків штовхає автор. Під його скаженим тиском цю нафталінову істину усвідомлюєш якось по-новому. Воістину кращого захисника, ніж Коельйо, темним силам не знайти. І на його сектантське минуле я зовсім не натякаю.
Вікторія Вітер
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025