
Re: цензії
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Літературний дайджест
Український авангард: зустріч через сто років
Сучасники презентують попередників.
У видавництві «Смолоскип» надрукували дуже специфічну антологію: вірші епатажних і химерних поетів-експериментаторів «Українська авангардна поезія (1910—1930-ті рр.)». Це перша спроба узагальнити в одній книжці досягнення вітчизняних футуристів, конструктивістів, експресіоністів, сюрреалістів та інших тодішніх «-істів», що гралися з формою й мовою та шукали образів на нових шляхах.
По прочитанні антології українцеві буде вже непристойно асоціювати поняття «авангардна поезія» насамперед з Маяковскім чи Хлєбніковим. У його розпорядженні тепер близько сорока імен, пов’язаних із авангардом. Тут і «правовірні класики» напрямку (Михайль Семенко, Гео Шкурупій, Валер’ян Поліщук, Андрій Чужий), і поети, для котрих експериментаторство було лише епізодом у літкар’єрі (Микола Бажан, який фігурує тут як Нік Бажан, Павло Тичина, Богдан-Ігор Антонич, Раїса Троянкер). Поруч із відомими авторами — ті, що їх публікації до сьогодні майже ніде було прочитати: Гео Коляда, Євген Бунда, Василь Хмелюк, Гро Вакар.
Про історію авангардної поезії можна прочитати в передмові. Точніше аж у двох — першу написав маститий літературознавець із Канади Олег Ільницький, другу — упорядники, поети Олег Коцарев і Юлія Стахівська (досить символічно, що поети молодого покоління займаються виданням творів попередників — от і кажіть після цього, що немає в нас культурної тяглості). Якщо коротко, експериментальна творчість футуристів, конструктивістів та інших найбільше розквітла у 1920-ті. Потім у Радянській Україні її заборонили, а в Західній Україні та на еміграції вона просто поволі затихла. У часи «відлиги» та пізніше окремих авторів трохи перевидавали, але постійно «згладжували кути» й намагалися не друкувати найбільш «формалістичних» текстів. Чимало авангардистів у своїх віршах підтримували радянську владу, вдавалися до агітаційної риторики, але радянська влада все одно не сприймала їх як своїх. Надто вже непередбачувані були ці «клоуни». А в 1990-х, коли зникла цензура, перевидавати їх не хотіли вже саме через те, що, мовляв, «усі вони були комуняки».
Отже, перед нами — справжнісінький ексклюзив. Утім це зовсім не означає, що авангард-вірші всім сподобаються. По-перше, вони справді істотно відрізняються від того, що традиційно розумілося під українською поезією. Химерна побудова образів, необов’язкові ритм і рима, дражлива манера і тематика (аж до «спалювання Кобзаря») — все це відверто на любителя. По-друге, не всі автори рівною мірою естетично талановиті. Є тут вірші, сказати б, не дуже обов’язкові, хоч є й справді яскраві, як-от «Фокстрот» Бажана (зовсім іншого Бажана, ніж той, до якого ми звикли):
Дугою вигнувшись,
дає струна тупа,
Немов краплині,
впасти чорній ноті,
І ось улесливо
з оркестру накрапа
Мелодія в розбещеній
скорботі.
І люди йдуть,
згинаючись в фокстроті,
Ламаючись у нерухомім па.
І скрипалі бліді помалу
З скрипок опуклого бокалу
У залу, як в тремкий сосуд,
Переллють прелюд.
Забився в похоті прелюдній
Цей крок лисиць,
меткий фокстрот,
Цей такт,
Цей тракт хитких істот,
Цей акт одвертий,
акт прилюдний,
Цей неймовірний акт...
Микола Третяк
Коментарі
Останні події
- 02.05.2025|13:48В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
- 01.05.2025|16:51V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
- 01.05.2025|10:38В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата