
Re: цензії
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Літературний дайджест
Підводні камені
Андрій Кокотюха. Таємниця підводного човна.– Київ:А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2013. – 272 с.
Дитячі книжки відомого автора детективів Андрія Кокотюхи здобули чимало схвальних та помірковано прихильних відгуків. Я сам не раз схвально відгукувався і про серію видавництва «Грані-Т» «Дивний детектив», і про детективні історії, які видавала «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА». Отож, певно, мушу висловити і неприємні думки про найновішу дитячу книжку знаного автора.
Третя книжка детективної серії переносить наших героїв – Данила, Богдана, Галку та її страуса – у Чорноморський Крим. Нудний відпочинок на морі обертається новими пригодами і таємницями, серед яких спроба викрасти страуса і пошук невідомого морського чудовиська – не найкарколомніші. В основі сюжету пошук скарбу, затопленого разом із першим українським військовим підводним човном «Сомом» після поразки визвольних змагань 1917–1921 років. Саме цей скарб і доведеться шукати трьом друзям із місцевим хлопчаком Павкою. Допоможе їм у цьому божевільний український вчений, а завадити спробує адмірал Союзов (назвав прізвище – і далі можеш нічого не пояснювати).
Власне детектив, продовження популярної серії, вдався. Гонитви й стрілянина у комплекті. Кульмінація із трагічною смертю – теж. Хоча навіть у цьому складнику відчувається певна штучність, адже читача позбавлено можливості робити свої здогади. Скажімо, чудовий вірш авторстваЖадана, який має підказати героям, де шукати скарб, побудовано на деталях місцевості, яких у книжці не описано. Тож читачеві доводиться цілком покластися на героїв, які можуть покрутити головою і побачити церкву на скелі чи ще якісь прикмети, зашифровані в посланні. Взагалі, шифрування за допомогою віршів у цій серії стається вже втретє і трохи приїдається. У першій книжці «Таємниця козацького скарбу» воно принаймні було оригінальним…
А ось що засмучує, то це опис стосунків між героями-підлітками. Здавалося, складник підліткової повісті, помітний у серії «Дивний детектив» та обнадійливо окреслений у «Таємниці козацького скарбу», має тут розвинутися… Але цього не стається. По-перше, герої, хоча від першої книги до третьої минає достатньо часу, не розвиваються, не ростуть, як це властиво дітям. Ось Галка, як написано на початку повісті, починає писати вірші й трохи соромиться цього бажання. Далі в тексті вона нічого не пише, ніяк не виявляє свого хисту, і взагалі незрозуміло, навіщо було про це згадувати. Цікаво зображена в першій книжці симпатію Данила та Богдана до Галки у третій книжці вже відсутня взагалі. Ані тобі суперництва, ані бажання сподобатися. Сама Галка з цікавого та самобутнього персонажа перетворюється на атрибут, необхідний для введення в оповідь страуса. Новий герой, Павка, виявляється не таким простим, як здається. Він стає зрадником, але ні причини цього, ні хлопцеві переживання автора не цікавлять і залишаються поза текстом.
Звісно, пригодницька проза може обмежитися лише пригодами. Ідеологічне насичення (ще й таке актуальне) може виправдати вади сюжету. Просто прикро, коли таке стається там, де цілком могла з’явитися цікава і самобутня підліткова повість.
Володимир Чернишенко
Коментарі
Останні події
- 02.05.2025|13:48В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
- 01.05.2025|16:51V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
- 01.05.2025|10:38В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата