Re: цензії

08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Світлойменність
05.11.2025|Віктор Вербич
Коли життя і як пейзаж, і як смерть
Галичани та духи мертвих: історія одного порозуміння
04.11.2025|Надія Гаврилюк
“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Іспит на справжність
02.11.2025|Богдан Смоляк
Захисник Істин
31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, Швейцарія
Як змосковлювали ментальність українців
30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Художній простір поезії Мирослава Аронця
27.10.2025|Ігор Чорний
Пекло в раю
20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?
Котел, в якому вариться зілля

Літературний дайджест

05.12.2012|08:36|BBC Ukrainian

Завжди з вами: рецензія на книгу Ярослава Мельника

Ім’я цього письменника могло б так і залишитись "скелетом у шафі", якби не його незабутня, неповторна манера письма.

Вам може видатись надуманими більшість із зібраних у книзі сюжетів, нереальність і навіть фантастичність описаних подій, проте майстерність, з якою це зроблено, послідовність і логічність змальованого вас обов’язково зачепить. Він заворожує лабіринтами свого образного й лаконічного слова, тут немає нічого зайвого, усі слова своєчасні і на потрібну місці.

Мельник легко читається, чудова мова, кожен сюжет має внутрішню напругу, закликає поринути у глибини людської душі. Його письмо могло б стати сценарієм для майбутніх кінострічок, проте не буденних, а вишуканих, інтелектуальних, таких, приміром, як "Сталкер" Тарковського, де широким залишається простір для думок і асоціацій, де вас мимохіть заставляють заглянути у свій духовний світ.

Центральною у цій книзі, як на мене, є повість, винесена у назву книжки. Надзвичайно простий сюжет, який в кількох словах можна описати як очікування молодим подружжям у гості батька, який з різних причин десятиліттям не може виконати своєї обіцянки і відвідати свого сина й побачити своїх внуків, автор перетворює в інтелектуальну драму з несподіваною розв’язкою. Досконало передано взаємини між Батьком, відданим своїй справі, постійно, до самозречення зайнятим радіоелектронними винаходами у військовій промисловості і Сином, що виріс в основному з матір’ю, де матері "було багато", а батько "не був чимось життєво важливим": у зверненні "тату" не було Батька. "Тато" стало іменем, яке просто давало гроші. Це була реальність, що жила поруч багато років. Вона лише обтяжувала Сина і була зайвою для нього. З переїздом Сина в інше місто, Батько перестав бути потрібним. Він залишився "Толиком, який не став бігати за Сином, а залишився у своєму житті". Його любов до Сина була "якоюсь мовчазною". Він вірив у нього і цим себе тішив. Змальоване автором настільки тонко і точно передано, ніби взяте ним з власного життя.

Мельник "експериментує" з людиною, розігруючи в уяві різні, часто фантастичні ситуації, в яких вона може опинитися. Наприклад, що відбувається з людиною, у якої раптово звужується життєвий простір і одна за одною зникають зручності, до яких вона з роками звикла, блискуче змальовано в повісті Ярослава Мельника "Рояльна кімната". В іншому оповіданні "ААА" автор ставить людину в ситуацію важкого вибору одної з кількох пропонованих їй бід чи то одного з кількох щасть.

Поведінку всемогутньої людини, людини-Бога майстерно передано в оповіданні "Не можна взяти живого Бога".

Розігруючи багато чого в уяві, автор у своїх оповіданнях не породжує хибних уявлень, які могли б стати причиною непорозумінь. Проте, коли він висловлює сумніви у канонах християнських вірувань, як, наприклад, в оповіданні "Христос", переконуєшся, що є святі речі, скепсис щодо яких недоречний.

Відчувається здатність автора проникнути розумом навіть у життя комашки, жити цим і передати її почуття та світосприйняття. Цим він перегукується з Кафкою, Борхесом, чи може, навіть, з деякими речами нашої сучасниці Галини Пагутяк.

Не сумніваюсь, що свіча Ярослава Мельника згуртовуватиме довкола себе все більше коло прихильників серед його читачів. У його особі ми маємо художника слова, який висотою свого таланту сягає митців світового рівня, і з часом матимемо можливість все більше в цьому пересвідчуватися.

Зрештою, відкрийте самі для себе Ярослава Мельника, бо скільки я б тут не товкмачив "халва", солодко лише мені.

Микола Григорчук



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

08.11.2025|16:51
«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
05.11.2025|18:42
«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
04.11.2025|10:54
Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
03.11.2025|18:29
Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
03.11.2025|10:42
"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
03.11.2025|10:28
Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
02.11.2025|09:55
У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
30.10.2025|12:41
Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
30.10.2025|12:32
Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
30.10.2025|12:18
Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки


Партнери