Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
На цвинтарі слова
Упорядник «Розіп’ятої музи» відкрив близько сотні невідомих поетів.
Двотомна антологія «Розіп’ята муза», укладена Юрієм Винничуком («Піраміда», 2011. — 624 + 658 с.), — це чергова братська могила, в якій, цілком за класиком, «триста, як скло, товариства лягло», тобто зібрано близько трьох сотень українських поетів, які загинули насильницькою смертю у період від 1905–го по 1959–й рік — від рук, відповідно, денікінців, більшовиків, німецьких загарбників, а також сталінського режиму. Крім цього, до мартирологу включено тих авторів, що полягли на фронтах Першої та Другої світової, померли на засланні та у концтаборі.
З одного боку, «Розіп’ята муза» — це симбіоз «Розстріляного відродження», упорядкованого у 1950–х роках Юрієм Лавріненком, і довідника «З порога смерті», укладеного на початку 1990–х Інститутом літератури ім. Т.Шевченка, звідки до «Розіп’ятої музи», крім біографій, потрапили портрети деяких письменників у знайомих овальних рамочках. При цьому вражає статистична ретельність упорядника, в якого українські інтелектуальні втрати пораховані з точністю до влучення радянської (одна) чи німецької (дві) бомби, під яку потрапив той чи інший поет; а також кількість жертв гетьманців (дві), денікінців (чотири) і вояків УНР (одна).
З іншого боку, упорядник стверджує, що відкрив близько сотні невідомих поетів, а також розшукав поезії письменників, про яких досі було невідомо, що вони «грішили» віршуванням, як наприклад, прозаїк Григорій Косинка. Щодо цього, зізнаюся, існують деякі застереження. По–перше, Юрій Винничук, відомий містифікатор і укладач багатьох екзотичних збірок — від історії львівських кав’ярень до антології міфічних тварин, казкових чудовиськ і заодно літературної готики — завжди був не проти того, щоб, наче герой Ярослава Гашека, який у «Пригодах бравого вояка Швейка» редагував журнал «Світ тварин», вигадати чергове неіснуюче звірятко, а чи сумнівного історичного персонажа. Наприклад, такого, як Євдокія Біла або Методій Чорний — поетів з Кубані, звідки родом сучасний донецький прозаїк Дмитро Білий, колишній чоловік поетки Анни Білої.
Також, за словами автора антології, праця над «Розіп’ятою музою» була неймовірно цікавою ще й тим, що деякі поети, які вважалися загиблими на війні чи зниклими безвісти, насправді переховувалися і помирали своєю смертю. Мовляв, таких імен небагато, здебільшого про них дізналися завдяки спогадам їхніх родичів. І тут так само слід бути обережним щодо романтики «усної» історії, а також щодо практики «дописування» біографій, взятих з офіційних джерел. Наприклад, з «Енциклопедії українознавства», до фактів з якої про Олександра Сороку припасований хвацький фінал, вартий будь–якої альтернативної історії на кшталт «Мальви Ланди» того ж таки Юрка Винничука, в якій «оживає» репресований поет–футурист Михайль Семенко. Згаданий поет Сорока, як відомо, був у колоні в’язнів, спалених у клуні під Харковом 1941–го року, серед яких загинув Володимир Свідзінський. Натомість у Винничука він захоплює мотоцикла, намагаючись утекти, але його скошує автоматна черга. Хоч відомо, що арештантський конвой НКВС був пішим і ніяких автоматів на озброєнні не мав.
Знову–таки, щодо причин смерті, які заповідають право того чи іншого автора належати до посмертного синопсису українського письменства. Так, з одного боку, самогубство у 1946 році у божевільні поета Миколи Сайка, автора відомої сатири «Сучасна література» («Засосюрилося небо, / Затичинилась земля»), у розглядуваній тут антології вважається злочином радянської системи. З іншого боку, смерть у психіатричній лікарні Нью–Йорка поета–емігранта Тодося Осьмачки, який вважав себе переслідуваним радянськими спецслужбами, як злочин цієї самої системи чомусь не сприймається. Те саме стосується смерті у Києві 1924 року ідеолога українського націоналізму Миколи Міхновського (чий поетичний доробок також присутній у «Розіп’ятій музі»), яка лише офіційно вважається самогубством, що вкотре підтверджується в антології Винничука. Насправді ж це було політичне вбивство, як і смерть Михайла Біленького, колеги Міхновського з видання у Харкові самостійницького часопису «Сніп», так само повішеного у Відні 1920–го року.
Таким чином, репресована муза українського письменства може і повинна бути впорядкована ще й за таким, ситуативним, принципом знищення. І до «розстріляного», «задушеного», а чи «розіп’ятого» відродження нашої культури додасться ще й суто «побутовий» аспект історії «смертельного» повсякдення.
Ігор БОНДАР–ТЕРЕЩЕНКО
Коментарі
Останні події
- 28.11.2024|14:49Видавництво Старого Лева спільно з Talents for Ukraine запускають серію подій "Читати. Говорити"
- 27.11.2024|12:11"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії