Re: цензії
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
«Чего тебе надобно, старче?» Лев Толстой в імпортній упаковці
Напередодні пришестя «Гаррі Поттера» (№7) прокатники придумали жорстокий фокус, поставивши в листопадовий репертуар картину, яка на «великого» глядача зовсім не розрахована.
«Остання неділя» (режисер Майкл Хоффман, у ролях Кристофер Пламмер, Хелен Міррен, Джеймс МакЕвой, Пол Джаматті). Інтелігентний фільм про повільний, але впевнений відхід Льва Толстого з Ясної Поляни. Касовість у таких біографічних випадках — навіть не присниться.
Зате такі картини важливі для глядача «маленького». Цей ізгой (блокбастерофоб), сховавшись у порожньому (як «аеродроми» заводу Антонова) залі, може створити собі особистий «ефект» спілкування з класиком, із великим старцем. Ніхто ж не заважатиме поруч у кріслі, поїдаючи поп-корн! Тільки з сусідніх залів можуть долинути стрілянина та чавкання (як у конкуруючому фільмі треш-категорії «Скайлайн»): у тих своя «неділя», доки останнього землянина не зжере інопланетна тварюка.
…Фільм про Толстого і справді дивовижа для прокату поточного, який остаточно «зішкріб» з афіш будь-які надії на кіно «про людей». Дивно й інше: картину створювали у Британії—Німеччині. Росія — лише п’яте колесо до воза в міжнародному виробництві.
Про Льва Миколайовича, правда, в Росії (ще за часів СРСР) зняли довгий і нудний фільм (1984-й). Це був останній фільм видатного режисера Сергія Герасимова (він сам у головній ролі). Але картина виявилася надміру доброчесною, виклично-старчою, даремно-щадною. Інтелігентні люди чаювали. Мило музикували. Довго розмірковували про вічне і суєтне. Шекспірівські пристрасті-напасті сімейства Толстих (які в усіх їхніх щоденниках палахкотять) залишалися лише в щоденниках. Так і не просочившись на екран. (Тим часом досить цікаво тоді грала Тамара Макарова: у її Софії Андріївні читалися порядність, відданість, важкий характер і нескінченна турбота про невдах-дітей.)
У картині Хоффмана, взагалі-то, той самий толстовський період. 1910-й. Льва Миколайовича «розривають на частини» видавець-толстовець Чертков і сама Софія Андріївна. На кону — доля його заповіту. Тобто майбутнє його сім’ї. Кому дістануться права (і мільйони) на видання книжок? Великій Росії? Чи великій сім’ї?
Ці останні дні «дзеркала російської революції» обставлені англійцями-німцями докладно, детально. Глядач, який передбачає личакові груші на вербі (у розлогому виконанні іноземців), буде осоромлений. Картина, на диво, толерантна. І сповнена уваги й навіть трепету як до батьківщини Льва Миколайовича, так і до нього особисто.
Його домашній побут, його «комуна» на природі (збори послідовників генія, які відмовилися від церкви і власності) — все це знято без очікуваного зубоскальства і прихованого підступу. Аж підмиває повторити велике папське: «Усе так і було!» І білостовбурні берізки, серед яких тиняються герої. І будинок-божевільня, в якому розбиваються серця родичів Льва Миколайовича.
Фільм Хоффмана тим часом пропонує несподівану «конфігурацію» персонажів. Їх просторове (і сюжетне) розміщення в картині — теж предмет подиву. Оскільки сам Лев Миколайович (Пламмер) посунутий на задвірки. Свідчення чого — номінації за «найкращу роль другого плану» (у рамках деяких форумів). Підданий анафемі старець присутній в імпортному кіно лише у витіюватій формі «великої ідеї»... Яка, на подив оточення, раптом набула скромної тілесної оболонки. У вигляді такого ось дивного і всім незадоволеного дідка, який вічно бурчить... Навколо якого час від часу дзвенять «клинки», б’ється посуд.
Лев Миколайович, який у багатьох своїх прозріннях і сам заплутався (досить перечитати ті ж таки щоденники), і заплутав усіх інших послідовників — швидше, фантом! Як чудесне видіння... Від самого явлення якого мліють селяни і поселянки, аристократи і папараці.
А «плоть і кров» у фільмі — інші.
Захоплений і розгублений секретар (МакЕвой), який, вічно чхаючи, осягає заповіти прозаїка методом практичної любові з емансипованою толстовкою на лоні природи.
Чи хитрий диявол із промовистим прізвищем Чертков (Джаматті), відвертий прообраз якогось сучасного продюсера, що використовує знамениту зірку не тільки в суспільних, а, природно, і в своїх власних інтересах...
Лев Миколайович, до речі, і препарований у фільмі як нещасний елемент «шоу-бізнесу» початку ХХ століття. Як одна з ланок «технології» можливої масової маніпуляції — його ім’ям, його «одкровенням». Уже тоді він — вічно подієвий інформпривід для ЗМІ. «Зірка» перших шпальт. Стаціонарна нажива Черткова, який по-продюсерськи правильно поставив... На це ім’я і на це вчення.
…Перший план і несуча конструкція такої конфігурації — Хелен Міррен (Софія Андріївна). І це, швидше, Її (а не Його) остання неділя... Її драма важливіша.
Хоч би як заплутано вибудовував сценарист сюжетну канву (з деякими обурливими історичними ляпами, до речі), Софія (Міррен) займає цементуючу позицію.
Софія ще за життя «піддана анафемі» (за те, що Толстой залишив дім), її вічно третирують і сам геній, і інші домочадці, у цьому кіно — ніби спроба її міжнародної «реабілітації».
Міррен, вочевидь, нині одна з найсильніших акторок планети. До неї без жодних натяжок можна приставляти епітети «велична», «велика». Уродженка Росії, вона так «асимілювалася» зі світовим кінопейзажем, що Єлизавета І чи її інші помітні ролі (місіс Стоун у вільямсівській «Римській весні...», чи та ж таки Софія), дозволяють говорити про «інтерконтинентальну» властивість таланту пані Міррен (у дитинстві — Миронова).
У картині про Толстого вона нікому з дійових осіб не дає навіть отямитися! Не залишає передишки на бодай якийсь творчий реванш... У війні з собою.
Настрій фільму і його дихання — Міррен (Толстая). Хоч би що вона творила... Всіма фібрами ненавиділа «конкурента» Черткова; квоктала курочкою в ліжку Льовушки; картинно переманювала на свій бік «ворогів дому»; відчайдушно плазувала по карнизу; стрімголов мчала до ставка — і, відповідно до реалій, саме там і топилася...
У цій її ролі, може, надміру домінує екзальтація. Її Софія загострена, заведена до крайнощів.
Але є й інші іпостасі образу: любляча, всепрощаюча, квочка, яка оберігає курчат від шулік. Діти Толстого, як відомо, не вирізнялися талантами, — і мати, як левиця, як годувальниця, робить усе, щоб охолодити запал «загарбників», які зазіхнули на її споконвічне, на нього, такого любимого нею.
Імпортна «Неділя» (багато що хотілося б сказати, але місця обмаль) — не сороміцький взірець для наслідування. Особливо варто було б піднапружитися в цій справі російському «біографічному» кіно. В якому звульгаризували до невпізнання трагічний образ поета Єсеніна («Єсенін» від сімейства Безрукових). Тепер узялися за Маяковського та його жінок — у головних ролях «змилки» серіального виробництва.
Ось і виходить: імпортне не завжди лубочне і не завжди з ГМО.
Фільм про Толстого рекомендуємо для перегляду: студентам філфаків, акторам Російської драми, народним депутатам (та їхнім дружинам), а також решткам київської інтелігенції.
Олег Вергеліс
Коментарі
Останні події
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
