Re: цензії
- 11.12.2025|Ольга Мхитарян, кандидат педагогічних наукПривабливо, цікаво, пізнавально
- 08.12.2025|Василь КузанКрик відчаю
- 02.12.2025|Василь КузанНі краплі лукавства
- 27.11.2025|Василь КузанNobilis sapientia
- 27.11.2025|Віталій ОгієнкоРозсекречені архіви
- 24.11.2025|Наталія Богданець-Білоскаленко, доктор педагогічних наук, професор«Казки навиворіт»: Майстерне переосмислення народної мудрості для сучасної дитини
- 23.11.2025|Ігор ЗіньчукСвітло, як стиль життя
- 21.11.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наукСвітлотіні свободи
- 18.11.2025|Ігор ЧорнийУ мерехтінні зірки Алатир
- 17.11.2025|Ігор ЗіньчукТемні закутки минулого
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Від «Лісової пісні» — до лісового реквієму
Архаїка і модернізм у новій поетичній збірці Ігоря Павлюка.
Ідеальна рецензія на поетичну книжку мала б складатися винятково з цитат, адже саме вони, а не літературознавчі інтерпретації, найповніше показують і внутрішній світ автора, і ту ментальну стихію, географічну та часову, в якій він живе. Мистецтво критика полягало б у тому, щоб якнайточніше підбирати цитати та бути між них екскурсоводом.
Такі розмисли виникли при читанні нової збірки Ігоря Павлюка «Стратосфера» («Твер диня», 2010). Із неї хочеться цитувати багато, і робити це легко, бо рядки відзначаються лаконічністю, викінченістю у формулюванні думки, але найголовніше — вони суголосні моєму власному відчуттю сьогодення. Поетичний світ Павлюка засвідчує, що його рідна Волинь, попри модерний тиск XXI століття, залишається заповідною духовною територією, а в уяві поліщуків живуть і далі персонажі давніх народних вірувань — русалки, відьми, боги язичницького пантеону. І зовсім не дивно, що ріка — це «сивий голос Стрибога», що коріння нагадує «розхристане волосся Перуна», що «Тут папороть цвіте. Пасуться вічні коні. Русалки голі родяться з води» (цикл «Полісся»), що навіть у тутешньої красуні — «зміїне лице».
Ліричний герой книжки і сам є учасником цього міфопоетичного дійства, для нього природно «звати мавку сестрою», бачити «духів предків десь у запічку» чи добродушно–іронічно мимохідь розказати про те, як вони із гномом «ловили рибу, мавок лоскотали» або «з бісом цмулили ром»... Відтак уже видається закономірним, коли ліричний герой каже про самого себе: «Повертаюсь до дітей, до жінки — Мандрівний сторічний домовик». На віть урбаністичні пейзажі Києва, куди Павлюка привела доля, примушують його згадати «волхвів пресивих, як Сиваш».
Скажете, така собі ідилія? Аби ж то! Лесю Українку ці краї надихнули на «Лісову пісню», а от низку віршів Ігоря Павлюка за жорсткою правдивістю зображеного я назвав би «Лісовим реквіємом». Твори розповідають, що сталося з героями драматургічної класики на сучасному етапі: «Вагітні від рожевощоких зайд, Поліські мавки між хрестами бродять» (в іншому місці вони, «як злидні, Стоять у корчмі під дверима»). Там же з’являється і «Лукаш худий, На все готовий за ту ж півлітру». Все це, підсумовує поет, «Остання казка І перша правда Мертвого села», де цвинтарі вже «більші, ніж міста». Йдеться не тільки про Полісся — про всю сільську Україну, де
Нема ні клубу, ні веселих свят.
Лиш чорноротий піп фальшивим альтом
Благословляє сивих немовлят.
Місцевий люд — у глибокій апатії, тому дядьки після ста грамів лиш зневірено «махнули руками» на внутрішніх загарбників. Але зріє і відчайдушний бунтарський протест, у вірш приходить інший герой — хлопець «шабельно–нарваний, Щоб Дніпро запалити Або втопитися у Дніпрі».
Однак, попри оживлену міфологічну архаїку, попри приземлену «провінційну» тематику (і то лиш один із лейтмотивів — на інших ми не зупинялись), модерний образотворчий арсенал Павлюка здатний задовольнити прискіпливих знавців сучасної поезії, яких зустріне феєрверк метафор та найнесподіваніших порівнянь. Поет чудово усвідомлює таку внутрішню суперечність і розв’язує її вельми елегантно, вважаючи свої твори «модерною сповіддю язичника».
Віктор Мельник
Коментарі
Останні події
- 11.12.2025|20:26Книга року ВВС 2025 оголосила переможців
- 09.12.2025|14:38Премія імені Юрія Шевельова 2025: Оголошено імена фіналістів та володарки Спецвідзнаки Капітули
- 02.12.2025|10:33Поетичний вечір у Києві: «Цієї ночі сніг упав» і теплі зимові вірші
- 27.11.2025|14:32«Хто навчив тебе так брехати?»: у Луцьку презентують дві книжки про гнів, травму й силу історій
- 24.11.2025|14:50Коли архітектура, дизайн і книги говорять однією мовою: вечір «Мода шаблонів» у TSUM Loft
- 17.11.2025|15:32«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
- 17.11.2025|10:29Для тих, хто живе словом
- 17.11.2025|10:25У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
- 16.11.2025|10:55У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
- 13.11.2025|11:20Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»
