Re: цензії
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
- 14.11.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоРозворушімо вулик
- 11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти«Але ми є! І Україні бути!»
- 11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУПобачило серце сучасніть через минуле
- 10.11.2024|Віктор ВербичСвіт, зітканий з непроминального світла
- 10.11.2024|Євгенія ЮрченкоІ дивитися в приціл сльози планета
Видавничі новинки
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
- Володимир Жупанюк. «З подорожнього етюдника»Книги | Буквоїд
Літературний дайджест
Польові дослідження сербського сексу
Нездоланний ерос оповіді: сучасне сербське оповідання (упорядник та автор проекту Алла Татаренко, перекладачі: Олексій Василенко, Марія Василишин, Зоряна Гук, Мар’яна Климець, Іван Лучук, Ірина Моцна, Христина Стельмах, Алла Татаренко, Наталія Хороз, Наталя Чорпіта). — Львів: Кальварія, 2009
Восени у Львові ми ще сподівалися побачити його на екрані та поспілкуватися в чаті під час Форуму видавців — не склалося, бо письменник вже тоді мав проблеми зі здоров’ям. І вже не складеться ніколи.
Але у розділі „Про авторів” наприкінці кальварійської антології сучасного сербського оповідання, виданої за підтримки Міністерства культури Республіки Сербії, поряд з іменем Мілорада Павича ще стоїть у дужках одна дата. І найвідоміший (а щиро кажучи, єдиний по-справжньому відомий) сербський письменник у ролі „паротяга” збірки веде читачів у світ літератури, про яку ми знаємо дуже і дуже небагато.
До того ж, на що прозоро натякає назва та мінімалістський, але теж недвозначний дизайн обкладинки, — еротичної літератури.
Та мушу попередити: виплеканий і випробуваний на міцність своєю літературою український читач спочатку може почуватися ошуканим. Бо мудрий Павич, як і майже половина його молодших колег, мабуть, були не зовсім у курсі викличної концепції збірки. Вишукану притчу Мілорада Павича „Російський хорт” (пронизану символами міні-сімейну сагу з життя й протистояння двох поміщицьких родин) та його ж химерне оповідання „Третій” (про дівчину, її друзів, таємничого гостя, їхні сни та класику світового кінематографа) аж ніяк не вдається зарахувати до літератури „про ЦЕ”. І отак завжди.
Аби позбавити вказану категорію читачів розчарування, запевняю: аж надто еротичні твори в антології теж є. Скажімо, історія двох подружніх пар, які вирішили закріпити свою дружбу груповим сексом, не здогадуючись про фатальні наслідки („Хтось третій” Давида Аблахарі). Або майже безсюжетне, але перенасичене алюзіями з інтимного життя знаменитих пар (Гленди Джексон і Кортасара, Елоїзи й Абеляра, Мілени Єсенської та Франца Кафки тощо) оповідання „Лише для спокусниць” Любіци Арсич. Чи її ж „Саломея” (з алюзіями, зрозуміло). Чуттєва і яскрава „Ліляна в чотири пори року” Васи Павковича… одне слово, трохи є.
Однак у більшості творів ерос оповіді швидше невловимий, ніж нездоланний (хоча одне й не виключає іншого). Ці твори сподобаються тим, хто полюбляє Мопасана чи Цвейга — цілком класичні європейські новели про любов. Молода й недосвідчена заміжня жінка закохується в німецького дипломата та для листування з ним звертається за допомогою до своєї кравчині, не беручи до уваги, що жодна жінка не погодиться завжди перебувати на других ролях („Справжня адреса” Віди Огнєновича). До університетського професора приходить немолода жінка, в якій він упізнає своє колишнє кохання, і ця історія матиме продовження, бо на його курсі вчиться її дочка („Вечір напередодні свята” Михайла Пантича). Чоловік зустрічається з коханкою на квартирі її подруги, поступово переймаючись дивними почуттями до господині цього приміщення, яку ніколи не бачив („Ліфт” Єлени Ленгольд)… Героїні цих творів мають імена на кшталт Вера, Таня чи Ксенія, вони майже „наші” — але все ж таки іноземки, європейки. І гама еротичних і не тільки почуттів, які цікавлять авторів і героїв, як правило, дещо тонша й складніша, ніж, даруйте, ми звикли зустрічати у вітчизняній літературі.
Та найбільш символічним оповіданням в антології, яке за логікою і слід було б поставити „паротягом” (звісно, ім’я Мілорада Павича переважує логічні мотивації, я розумію), є „Короткий еротичний словник сербської мови” набагато менш відомого в нас письменника з дисидентським минулим Йовіци Ачина. У цьому оповіданні нездоланний ерос впритул зустрічається зі своїм вічним антагоністом — танатосом. Дивний чоловік мандрує країною, охопленою війною, це початок 1990-х, і це дуже страшно бачити очима очевидця. Серед смерті, крові і страждань він збирає слова, вислови, прислів’я та пісні з еротичним зарядом — бо якщо ніхто цього не робитиме, смерть напевне переможе. „Скажіть, якщо я помиляюсь у тому, що без „Еротичного словника” немає життя жодній мові, і нашій теж, і немає життя людям”.
Як і кожна антологія, ця книжка дуже нерівна та еклектична, проте вона доводить: „еротичний словник” у сучасній сербській літературі таки є. Можливо, саме він допоміг вижити цій країні та її літературі. І цю збірку варто перегорнути бодай задля того, аби наша обізнаність у цьому предметі не обмежувалася покійним, на жаль, класиком Мілорадом Павичем.
Яна Дубинянська
Коментарі
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року