Re: цензії
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Польові дослідження сербського сексу
Нездоланний ерос оповіді: сучасне сербське оповідання (упорядник та автор проекту Алла Татаренко, перекладачі: Олексій Василенко, Марія Василишин, Зоряна Гук, Мар’яна Климець, Іван Лучук, Ірина Моцна, Христина Стельмах, Алла Татаренко, Наталія Хороз, Наталя Чорпіта). — Львів: Кальварія, 2009
Восени у Львові ми ще сподівалися побачити його на екрані та поспілкуватися в чаті під час Форуму видавців — не склалося, бо письменник вже тоді мав проблеми зі здоров’ям. І вже не складеться ніколи.
Але у розділі „Про авторів” наприкінці кальварійської антології сучасного сербського оповідання, виданої за підтримки Міністерства культури Республіки Сербії, поряд з іменем Мілорада Павича ще стоїть у дужках одна дата. І найвідоміший (а щиро кажучи, єдиний по-справжньому відомий) сербський письменник у ролі „паротяга” збірки веде читачів у світ літератури, про яку ми знаємо дуже і дуже небагато.
До того ж, на що прозоро натякає назва та мінімалістський, але теж недвозначний дизайн обкладинки, — еротичної літератури.
Та мушу попередити: виплеканий і випробуваний на міцність своєю літературою український читач спочатку може почуватися ошуканим. Бо мудрий Павич, як і майже половина його молодших колег, мабуть, були не зовсім у курсі викличної концепції збірки. Вишукану притчу Мілорада Павича „Російський хорт” (пронизану символами міні-сімейну сагу з життя й протистояння двох поміщицьких родин) та його ж химерне оповідання „Третій” (про дівчину, її друзів, таємничого гостя, їхні сни та класику світового кінематографа) аж ніяк не вдається зарахувати до літератури „про ЦЕ”. І отак завжди.
Аби позбавити вказану категорію читачів розчарування, запевняю: аж надто еротичні твори в антології теж є. Скажімо, історія двох подружніх пар, які вирішили закріпити свою дружбу груповим сексом, не здогадуючись про фатальні наслідки („Хтось третій” Давида Аблахарі). Або майже безсюжетне, але перенасичене алюзіями з інтимного життя знаменитих пар (Гленди Джексон і Кортасара, Елоїзи й Абеляра, Мілени Єсенської та Франца Кафки тощо) оповідання „Лише для спокусниць” Любіци Арсич. Чи її ж „Саломея” (з алюзіями, зрозуміло). Чуттєва і яскрава „Ліляна в чотири пори року” Васи Павковича… одне слово, трохи є.
Однак у більшості творів ерос оповіді швидше невловимий, ніж нездоланний (хоча одне й не виключає іншого). Ці твори сподобаються тим, хто полюбляє Мопасана чи Цвейга — цілком класичні європейські новели про любов. Молода й недосвідчена заміжня жінка закохується в німецького дипломата та для листування з ним звертається за допомогою до своєї кравчині, не беручи до уваги, що жодна жінка не погодиться завжди перебувати на других ролях („Справжня адреса” Віди Огнєновича). До університетського професора приходить немолода жінка, в якій він упізнає своє колишнє кохання, і ця історія матиме продовження, бо на його курсі вчиться її дочка („Вечір напередодні свята” Михайла Пантича). Чоловік зустрічається з коханкою на квартирі її подруги, поступово переймаючись дивними почуттями до господині цього приміщення, яку ніколи не бачив („Ліфт” Єлени Ленгольд)… Героїні цих творів мають імена на кшталт Вера, Таня чи Ксенія, вони майже „наші” — але все ж таки іноземки, європейки. І гама еротичних і не тільки почуттів, які цікавлять авторів і героїв, як правило, дещо тонша й складніша, ніж, даруйте, ми звикли зустрічати у вітчизняній літературі.
Та найбільш символічним оповіданням в антології, яке за логікою і слід було б поставити „паротягом” (звісно, ім’я Мілорада Павича переважує логічні мотивації, я розумію), є „Короткий еротичний словник сербської мови” набагато менш відомого в нас письменника з дисидентським минулим Йовіци Ачина. У цьому оповіданні нездоланний ерос впритул зустрічається зі своїм вічним антагоністом — танатосом. Дивний чоловік мандрує країною, охопленою війною, це початок 1990-х, і це дуже страшно бачити очима очевидця. Серед смерті, крові і страждань він збирає слова, вислови, прислів’я та пісні з еротичним зарядом — бо якщо ніхто цього не робитиме, смерть напевне переможе. „Скажіть, якщо я помиляюсь у тому, що без „Еротичного словника” немає життя жодній мові, і нашій теж, і немає життя людям”.
Як і кожна антологія, ця книжка дуже нерівна та еклектична, проте вона доводить: „еротичний словник” у сучасній сербській літературі таки є. Можливо, саме він допоміг вижити цій країні та її літературі. І цю збірку варто перегорнути бодай задля того, аби наша обізнаність у цьому предметі не обмежувалася покійним, на жаль, класиком Мілорадом Павичем.
Яна Дубинянська
Коментарі
Останні події
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
- 21.10.2025|09:36Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
- 20.10.2025|18:59Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
- 20.10.2025|15:43Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
- 19.10.2025|19:30«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
