Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Авторська колонка
Одного разу був круглий стіл, або Бенкет під час перегонів
Останнім часом вражає персональне наповнення журі різних літературних конкурсів: як не музикант, то депутат, як не блазень, то бізнесмен. А коли вже заходить мова про експертів, то хочеться очі й вуха затулити та не бачити, не чути, що ті «експерти» писали й вивчали.
То фахівець із «шахів для дебілів» у члени втрапить, то творчиня клоунів-сімурґів цілим конкурсом розпоряджається, то юний поет, що своєю ерекцією голови дівчатам піднімає, культурницькі заходи влаштовує. До чого все це я веду? До заяв, нібито всю владу у розв’язанні проблем культури треба віддати так званій «громадськості». Часто подібні заяви лунають із вуст на перший погляд вельми інтелігентних людей…
Днями ряд представників української інтелектуальної еліти (В’ячеслав Брюховецький, Василь Герасим’юк, Юрій Кочубей, Юрій Макаров, Іван Малкович, Юрій Микитенко, Володимир Панченко, Микола Сулима, Тарас Федюк, Юрій Щербак та багато інших) підписали відкритого листа-звернення, в якому йдеться про нагальну потребу налагодження культурних комунікацій України зі світом, до прем’єр-міністра Юлії Тимошенко. Аби донести свою «сміливу» ініціативу до простих людей (та ось питання: чи цікаво це простим людям? адже їм «культхарчу» цілком вистачає – і серіальна Роздобудько, й «Камеді-клаби», й «Пающіє труси», і цікавенне шоу президентських перегонів!), організатори провели круглий стіл у книгарні «Є» на тему «Українська культура і світ: як подолати комунікаційний розрив?».
Справді, у жодній програмі жодного з кандидатів нинішніх президентських перегонів немає належної оцінки сучасного стану української культури (а в декого пункт «Культура» взагалі відсутній), немає й рецепту виходу з наявної гуманітарної кризи. Тож учасниками акції була запропонована схема докорінної зміни теперішньої системи культурного представлення України за кордоном. Багато критикували МЗС, Держкомтелерадіо, Кабмін узагалі. Низку приголомшливих фактів навів поет Остап Сливинський. Головний редактор літературно-критичного порталу «ЛітАкцент», професор Володимир Панченко зауважив, що сама ідея виникла ще навесні, коли в Києво-Могилянській академії пройшов присвячений українському перекладацтву круглий стіл. Тоді – в присутності представників посольств Франції і Польщі (очевидно, на думку організаторів, ці амбасади найактивніше працюють в Україні у царині культури) – обговорювалися нагальні проблеми перекладачів.
Атож, я на тому круглому столі був. Пам’ятаю, як наприкінці знана перекладачка Євгенія Кононенко запропонувала наступний подібний захід присвятити проблемі перекладу лайки. Нібито інших проблем у перекладачів немає… Багато кому на тому круглому столі багато поговорити не дали – ні Ользі Сенюк, ні Марії Кочур, ні Дмитрові Чистяку. Натомість досхочу наговорився «перекладач» стронґовський. Той, у якого «глибоковроті». Тому, почувши згадку про той круглий стіл, я здригнувся і озирнувся. Ні, «Духа й літери» в залі начебто не було…
У листі до прем’єра наголошується на трьох важливих проблемах. По-перше, відсутності чіткої системи представлення України в світі. Різкій критиці було піддано діяльність так званих «українських домів», які працюють при посольствах України в різних країнах світу. Дуже часто культурницькою (само-)діяльністю займаються «де-не-де земляцтва». «Там же, де культурні центри є, то часом краще, щоб і не було. Бо будь-яку добру ідею легко спаплюжити і скомпрометувати», дорікнув В.Панченко.
По-друге, учасники круглого столу наголосили на потребі перекладачів художньої літератури з іноземних мов на українську в державній підтримці. Та – знову ж таки – на відсутності чіткої системи перекладання. Тут знову гостро постало питання «українізації». «В неукраїномовному середовищі, – зауважив відомий перекладач з англійської мови Петро Таращук, – людина просто не може відчути потреби перекласти щось українською мовою. Люди гнуться, куди вітер віє. А вітер віє зараз у московський бік. Тож люди не підуть перекладати українською мовою». Справедливості ради хочеться зазначити, що молодих перекладачів вистачає – і незважаючи на «московські віяння». На жаль, серед старшого покоління письменників, поетів і перекладачів помітна дуже неприємна тенденція не помічати молодь.
По-третє, було наголошено і на зворотному процесі – необхідності перекладати кращі здобутки української літератури різними мовами світу. Для цього перш за все треба, за прикладом інших країн, організувати підготовку перекладачів. Справді, навіть маленька Вірменія ставить питання про трирічні курси перекладачів для іноземних фахівців. Чому ж не можемо організувати подібні курси ми?
Від круглого столу залишилося двоїсте відчуття. З одного боку – знову в нас діють за принципом: «Ми все зруйнуємо, а потім…» Звісно, можна відібрати функції та кошти у тих державних органів, які нині займаються питаннями творення культурного обличчя України за кордоном та переведення кращих здобутків вітчизняної культури в інші формати. Але чи подолаємо потім створення на цих руїнах чогось нового? Чи не закінчиться все – як завжди? А може, слід реформувати – поступово, не вимахуючи оскаженіло сокирою – те, що вже маємо?
З іншого ж боку – прекрасне починання. Давно вже треба було поставити питання перед урядом. Адже і програма «Українська книга», і «Українські доми» за кордоном, і становище перекладачів художньої літератури в Україні – не те, чим можна пишатися…
Коментарі
Останні події
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
- 06.12.2024|18:41Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
- 05.12.2024|13:28Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік