Електронна бібліотека/Проза

"Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
Після снігуОксана Куценко
Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
Буде час, коли ти...Сергій Жадан
Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
Вечірня школаДмитро Лазуткін
Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
Чужими піснями отруєна даль не навіки...Ігор Павлюк
Візерунки на склі. То від подиху нашого...Мар´яна Савка
Святи Йордан водою не вогнем...Мар´яна Савка
Така імла - поміж дощем і снігом...Мар´яна Савка
Він переїхав в Бучу в середині березня 2021...Максим Кривцов
Приймаю цю осінь внутрішньовенно...Сергій Кривцов
Скільки б я не старався виїхав по-сірому...Максим Кривцов
Падає ліс падає людина падає осінь...Сергій Кривцов
Зайшов до друга додому...Сергій Кривцов
Коли запропонують витягти соломинку памʼятіСергій Кривцов
Змійка дороги вигинається...Сергій Кривцов
Як же мріється нині про ваші нудні біографії...Максим Кривцов
Втрати...Сергій Кривцов
В прифронтовому місті...Сергій Кривцов
Сідаєш в броню наче у човен...Максим Кривцов
Під розбитим мостом протікає Оскіл...Максим Кривцов
Хто б міг подумати...Максим Кривцов
Завантажити
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9

ніби не існувало долі. Тут був інший простір. Чому ж я не обманув долю, не вирвався жодного разу за межі чотирьох стін?

Я не міг цього зрозуміти. Тримаючись за рідкі кущики, я почав спускатися в долину. Я знав, що в цей час Вірця чекає на мене – чекають Вірця, моя дочка Лора, моя дружина: вони чекають, що я з’явлюсь і зашию розірваний шкільний ранець. Його нема кому зашити, окрім мене. Що я зроблю ще багато чого, так. І я бачив, як росте на їх обличчях подив, як віра в мене совісного, зрідненого – поступово слабне: як приходить до них усвідомлення своєї окремості від мене. Моєї окремості від них. Як росте тріщина в їх серцях. І ось, нарешті: найболючіше відбулося – вони все зрозуміли. Вони осудили мене, в таємниці серця. І я можу нарешті опертися – на цей осуд: я не міг інакше. Бо для них я міг би існувати і в бараку, а для себе – лише в рояльній кімнаті. Якби вона була у мене, я б не пішов, а залишився: з ними. Я хотів мати їх, їх усіх: але лише після того, як мав би себе для себе. Тільки після цього.

Можливо, вони тепер плакали – там, в смердючій тісноті житла. Я залишив їх в біді: не бажаючи гинути з ними. Я знаю свою вину, не відмовляюсь від неї, від відповідальності: бо свобода, яку я отримав, варта того, щоби нести цей нелюдський тягар.



10.

Дорога вела все нижче і нижче, поки я не побачив місто. Воно було дуже схоже на те місто – в якому я жив, яке залишив. Я нічому не дивувався. Ноги самі несли знайомими вуличками. Все ще не здаючи собі справи в тому, сплю я чи ні, я переступив знайомий поріг. І коли я, зайшовши в коридор, побачив багато знайомих дверей, - це не викликало у мене сплеск бурхливої радості, як я припускав. Тільки недобра напруга, яка супроводжувала мене десятки років (так мені здавалося), раптом відпустила мене. Я навіть згадав ту мить, з якої все почалося – перший її, напруги, ще слабкий прояв: тоді, в художній майстерні, коли я взяв в руки пензлик і не зміг малювати, побачивши рояль в кутку. Тоді я не думав, що це мені незрозуміле, незнайоме почуття, - початок. Початок чогось серйозного.

Спочатку я пішов у більярдну – доторкнувся до білої кулі, що застигла на зеленій поверхні. Було тихо. Ніким не помічений, я спустився в столярну майстерню: там панував ідеальний порядок, долівка була вилизана, інструменти вилаштувалися трьома рядами на полицях.

Токарний станочок, акуратненький, стояв, висунутий до середини.

В художній майстерні було напівтемно, і я відслонив штори: і косі промені прошили порожній простір. На робочому полотні фарби кричали про безумство. Я підняв тюбик, що впав на підлогу. В кутку, на своєму місці, стояли готові картини, повернуті до стіни. Не було потреби дивитися на них: мені достатньо було знати, що вони є, з захованим в них змістом.

Коли я піднімався – дерев’яні дошки під ногами скрипіли посеред тиші.

Двері в рояльну відчинились нечутно: як завжди. В напівпустій кімнаті, вистеленій паркетом, стояли на своєму місці рояль з бюстом Бетховена, нотний станок, інкрустований столик з батьківською скрипкою. І, освітлені великими вікнами, дивилися зі стін портрети композиторів.

Не встиг я пройтися по клавішах, як хтось тихо постукав.

- Я не завадила?

- Ні, заходь.

- Тебе довго не було, я думала...

- Ні, все добре, - сказав я: і зрадів тій милій, напівзабутій відчуженості, яку відчув між нами. – А ти? Ти була в своїй убиральні?

Я все ще хотів пересвідчитися: хоча і поза тим було ясно. І поза тим я був спокійний.

- Так, а чому ти питаєш? Через годину приходь в їдальню, будемо обідати.

Вона хотіла піти.

- Люся, - притримав я її за руку. – Скажи: ти нічого не пам’ятаєш?

- Ти про що?

- Ти... – я зробив два кроки і підійшов до роялю: бюст Бетховена був склеєний на лобі. Я доторкнувся до місця склейки і раптом різко відсмикнув руку.

- Все добре, - я примусив себе посміхнутися. - До обіду?

- До обіду, - посміхнулася вона у відповідь, рушивши до дверей.


__________________





























« 1 2 3 4 5 6 7 8 9


Партнери