Електронна бібліотека/Проза

Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
Останній прапорПауль Целан
Сорочка мертвихПауль Целан
Міста при ріках...Сергій Жадан
Робочий чатСеліна Тамамуші
все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
тато просив зайти...Олег Коцарев
біле світло тіла...Олег Коцарев
ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
добре аж дивно...Олег Коцарев
ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
КОЛІР?Олег Коцарев
ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
ЧуттяЮрій Гундарєв
МузаЮрій Гундарєв
МовчанняЮрій Гундарєв
СтратаЮрій Гундарєв
Архіваріус (новела)Віктор Палинський
АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
Завантажити
1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

навпаки: не те дивно, що нема рояльної кімнати, а те, що вона у мене була. Важко визначити, що все-таки реальність, а що видимість: чи не дивно, думав я, що на цьому ось абсолютно гладенькому, рівному місці були двері? Принаймні, стверджувати, що тут були двері, зараз більш дивно, ніж стверджувати, що їх там не було.

Усе ж я, відчуваючи себе не дуже комфортно в туманному, неясному, - ризикнув (вирішивши уникати істеричності) звернутися до близьких. І добре зробив, що був обережний!

- Та ти що, Юрчику, - сказала дружина, підозріло вперши погляд в мене. – Які ще двері?

Вона навіть погладила гладеньку поверхню стіни.

- Не звертай уваги, - сказав я, винувато посміхнувшись. – Видно, я перевтомився. Йду помалюю. Розважусь.

І я спустився в майстерню. Те ж неясне передчуття говорило мені, що, раз рояльна кімната виявилася неіснуючою, значить – може не існувати і майстерня. Але я гнав його геть, спускаючись сходинками.

Майстерня була на місці: так що я полегшено зітхнув, закривши за собою двері. Звичайно, я здавав собі справу в тому, що про рояльну кімнату я надто добре маю уявлення, надто добре її знаю, щоби вважати її фікцією. Більше того: я пам’ятав всі ті прекрасні хвилини і години, які я провів в її тиші і порожнечі! Пам’ятав її планування, нотні полички, інкрустований столик для батьківської скрипки... Знав достеменно, що на роялі стояв бюст Бетховена. Звичайно, рояльна кімната була реальністю. Але, можливо, якоюсь іншою реальністю? Раз у стіні був відсутній навіть слід від дверей? Раз жінка і не чула про неї.

Найдивніше, що я пам’ятав і дружину, яка заходила в цю кімнату. Але, можливо, це також була інша реальність: і та дружина, все та ж Люся, - це було щось інше... Принаймні, я не був настільки недалекий, щоби бути категоричним в цьому тонкому питанні.

Прийшовши трохи до себе в майстерні, я перш за все виявив в тому кутку, де зазвичай було звалені полотна, свій рояль, тієї ж марки, з тією ж подряпиною на ніжці. Безумовно, це був той рояль, той самий, з рояльної кімнати. І на ньому, на тому ж місці, стояв той же бюст Бетховена.

Роздивившись навкруги, я відчув легке роздратування (так мало властиве мені): мої полотна, потіснені, частково були звалені на столик з фарбами, частково стояли біля вішалки, а ще частина – сповзла під рояль, не поміщаючись в зазорі між роялем і столом. Можливо, вперше в житті я опустився на коліна і поліз під рояль, щоби відшукати потрібні мені етюди до картини. Мало того, що я не знайшов їх під роялем – коліна моїх завжди новеньких, вигладжених штанів відразу ж запилилися і навіть вимазалися чимось бузково-червоним. Відчувши ще більшу досаду, я пішов шукати потрібні полотна до столика з фарбами. Два з них я там справді знайшов, але, оскільки вони частково лежали на фарбах, одне, виявилася, був безповоротно зіпсоване. Третє полотно я вже не шукав.

Отже, перш за все мені потрібно було навести лад в майстерні. Рояльна кімната – це було прекрасно. Я добре пам’ятаю її. Але це мало що міняє. Я маю справу з реальністю, хай і „з іншою реальністю”: але дуже сильною, оскільки вона проявляє себе в моєму внутрішньому розладі. Я повинен так змінити її, щоби вона „відступила”, перестала мене дратувати.

Перш за все, я зібрав всі полотна разом, як було раніше. Але куди їх подіти? Виявилося, що моя майстерня не така вже і велика. Вона була великою, але – коли в ній не було роялю! Однак зараз... Зараз великий кут для полотен зайнятий, і їх справді залишалося хіба що тільки сперти частково на вішалку, частково скласти на столик для фарб, а частину засунути в щілину між роялем и стіною. Хтось, хто зробив все це, хто засунув сюди рояль (я не був стопроцентно впевнений, що цей „хтось” не був я), - вчинив так від безвиході. Безвихідь: ось слово, яке було знайдено. У всій цій історії була якась безвихідь. Ну куди, насправді, покласти полотна?

Я хотів, щоби вони стояли всі разом, як раніше. Як я звик. Я не звик шукати потрібну мені річ в трьох місцях.

Вирішуючи це завдання, я раптом спіймав себе на тому, що пройшло уже добрих півгодини, як я в майстерні. І чим же я займаюся? Раніше такого не було. Я відчиняв двері і йшов прямо до мольберту. Все чекало мене на своєму місці – полотна, фарби, розбавники, пензлі. Так що залишалося лише взяти пензель і наносити на полотно те швидкоплинне почуття, ту хвилюючу ідею, які і погнали мене в майстерню.

Але тепер – це дивувало мене – я був зайнятий чимось зовсім іншим: як ніби я забув, нащо я прийшов сюди. Тобто я не забув, я пам’ятав. Але я... я не міг працювати: фізично, так. Мої фарби – адже вони були завалені полотнами. Ці полотна потрібно були кудись подіти. І я думав зараз про це. Куди подіти полотна. Про це, а не про картину. Це було дивно. „Складу полотна і почну працювати” – мовив до себе. Але не знайшов нічого кращого, як звалити всі полотна в тому ж кутку, в якому вони біли раніше: тільки, зрозуміло, поверх роялю (бо допустити, щоби вони були розкидані під роялем, на підлозі, я не міг).

Тепер ніби можна

1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

Останні події

01.07.2025|21:38
Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
01.07.2025|18:02
Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
01.07.2025|08:53
"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
01.07.2025|08:37
«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
01.07.2025|08:14
Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
01.07.2025|06:34
ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
01.07.2025|06:27
Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
29.06.2025|13:28
ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
26.06.2025|19:06
Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
26.06.2025|14:27
Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва


Партнери