Електронна бібліотека/Проза

чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
Любити словомЮрій Гундарєв
КульбабкаЮрій Гундарєв
Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
Закрите небоЮрій Гундарєв
БезжальноЮрій Гундарєв
Людському наступному світу...Микола Істин
Завантажити
1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

навпаки: не те дивно, що нема рояльної кімнати, а те, що вона у мене була. Важко визначити, що все-таки реальність, а що видимість: чи не дивно, думав я, що на цьому ось абсолютно гладенькому, рівному місці були двері? Принаймні, стверджувати, що тут були двері, зараз більш дивно, ніж стверджувати, що їх там не було.

Усе ж я, відчуваючи себе не дуже комфортно в туманному, неясному, - ризикнув (вирішивши уникати істеричності) звернутися до близьких. І добре зробив, що був обережний!

- Та ти що, Юрчику, - сказала дружина, підозріло вперши погляд в мене. – Які ще двері?

Вона навіть погладила гладеньку поверхню стіни.

- Не звертай уваги, - сказав я, винувато посміхнувшись. – Видно, я перевтомився. Йду помалюю. Розважусь.

І я спустився в майстерню. Те ж неясне передчуття говорило мені, що, раз рояльна кімната виявилася неіснуючою, значить – може не існувати і майстерня. Але я гнав його геть, спускаючись сходинками.

Майстерня була на місці: так що я полегшено зітхнув, закривши за собою двері. Звичайно, я здавав собі справу в тому, що про рояльну кімнату я надто добре маю уявлення, надто добре її знаю, щоби вважати її фікцією. Більше того: я пам’ятав всі ті прекрасні хвилини і години, які я провів в її тиші і порожнечі! Пам’ятав її планування, нотні полички, інкрустований столик для батьківської скрипки... Знав достеменно, що на роялі стояв бюст Бетховена. Звичайно, рояльна кімната була реальністю. Але, можливо, якоюсь іншою реальністю? Раз у стіні був відсутній навіть слід від дверей? Раз жінка і не чула про неї.

Найдивніше, що я пам’ятав і дружину, яка заходила в цю кімнату. Але, можливо, це також була інша реальність: і та дружина, все та ж Люся, - це було щось інше... Принаймні, я не був настільки недалекий, щоби бути категоричним в цьому тонкому питанні.

Прийшовши трохи до себе в майстерні, я перш за все виявив в тому кутку, де зазвичай було звалені полотна, свій рояль, тієї ж марки, з тією ж подряпиною на ніжці. Безумовно, це був той рояль, той самий, з рояльної кімнати. І на ньому, на тому ж місці, стояв той же бюст Бетховена.

Роздивившись навкруги, я відчув легке роздратування (так мало властиве мені): мої полотна, потіснені, частково були звалені на столик з фарбами, частково стояли біля вішалки, а ще частина – сповзла під рояль, не поміщаючись в зазорі між роялем і столом. Можливо, вперше в житті я опустився на коліна і поліз під рояль, щоби відшукати потрібні мені етюди до картини. Мало того, що я не знайшов їх під роялем – коліна моїх завжди новеньких, вигладжених штанів відразу ж запилилися і навіть вимазалися чимось бузково-червоним. Відчувши ще більшу досаду, я пішов шукати потрібні полотна до столика з фарбами. Два з них я там справді знайшов, але, оскільки вони частково лежали на фарбах, одне, виявилася, був безповоротно зіпсоване. Третє полотно я вже не шукав.

Отже, перш за все мені потрібно було навести лад в майстерні. Рояльна кімната – це було прекрасно. Я добре пам’ятаю її. Але це мало що міняє. Я маю справу з реальністю, хай і „з іншою реальністю”: але дуже сильною, оскільки вона проявляє себе в моєму внутрішньому розладі. Я повинен так змінити її, щоби вона „відступила”, перестала мене дратувати.

Перш за все, я зібрав всі полотна разом, як було раніше. Але куди їх подіти? Виявилося, що моя майстерня не така вже і велика. Вона була великою, але – коли в ній не було роялю! Однак зараз... Зараз великий кут для полотен зайнятий, і їх справді залишалося хіба що тільки сперти частково на вішалку, частково скласти на столик для фарб, а частину засунути в щілину між роялем и стіною. Хтось, хто зробив все це, хто засунув сюди рояль (я не був стопроцентно впевнений, що цей „хтось” не був я), - вчинив так від безвиході. Безвихідь: ось слово, яке було знайдено. У всій цій історії була якась безвихідь. Ну куди, насправді, покласти полотна?

Я хотів, щоби вони стояли всі разом, як раніше. Як я звик. Я не звик шукати потрібну мені річ в трьох місцях.

Вирішуючи це завдання, я раптом спіймав себе на тому, що пройшло уже добрих півгодини, як я в майстерні. І чим же я займаюся? Раніше такого не було. Я відчиняв двері і йшов прямо до мольберту. Все чекало мене на своєму місці – полотна, фарби, розбавники, пензлі. Так що залишалося лише взяти пензель і наносити на полотно те швидкоплинне почуття, ту хвилюючу ідею, які і погнали мене в майстерню.

Але тепер – це дивувало мене – я був зайнятий чимось зовсім іншим: як ніби я забув, нащо я прийшов сюди. Тобто я не забув, я пам’ятав. Але я... я не міг працювати: фізично, так. Мої фарби – адже вони були завалені полотнами. Ці полотна потрібно були кудись подіти. І я думав зараз про це. Куди подіти полотна. Про це, а не про картину. Це було дивно. „Складу полотна і почну працювати” – мовив до себе. Але не знайшов нічого кращого, як звалити всі полотна в тому ж кутку, в якому вони біли раніше: тільки, зрозуміло, поверх роялю (бо допустити, щоби вони були розкидані під роялем, на підлозі, я не міг).

Тепер ніби можна

1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

Останні події

30.03.2025|10:01
4 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
30.03.2025|09:50
У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
20.03.2025|10:47
В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра
20.03.2025|10:25
Новий фільм Франсуа Озона «З приходом осені» – у кіно з 27 березня
20.03.2025|10:21
100 книжок, які допоможуть зрозуміти Україну
20.03.2025|10:19
Чи є “Постпсихологічна автодидактика” Валерія Курінського актуальною у XXI ст. або Чому дослідник випередив свій час?
20.03.2025|10:06
«Вівальді»: одна з двадцяти найкрасивіших книжок всіх часів відкриває нову серію для дітей та їхніх батьків від Видавництва «Основи»
13.03.2025|13:31
У Vivat вийшла книжка про кримських журналістів-політвʼязнів
13.03.2025|13:27
Оголошено короткий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize 2024 року
11.03.2025|11:35
Любов, яка лікує: «Віктор і Філомена» — дитяча книга про інклюзію, прийняття та підтримку


Партнери