Електронна бібліотека/Проза

"Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
Після снігуОксана Куценко
Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
Буде час, коли ти...Сергій Жадан
Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
Вечірня школаДмитро Лазуткін
Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
Чужими піснями отруєна даль не навіки...Ігор Павлюк
Візерунки на склі. То від подиху нашого...Мар´яна Савка
Святи Йордан водою не вогнем...Мар´яна Савка
Така імла - поміж дощем і снігом...Мар´яна Савка
Він переїхав в Бучу в середині березня 2021...Максим Кривцов
Приймаю цю осінь внутрішньовенно...Сергій Кривцов
Скільки б я не старався виїхав по-сірому...Максим Кривцов
Падає ліс падає людина падає осінь...Сергій Кривцов
Зайшов до друга додому...Сергій Кривцов
Коли запропонують витягти соломинку памʼятіСергій Кривцов
Змійка дороги вигинається...Сергій Кривцов
Як же мріється нині про ваші нудні біографії...Максим Кривцов
Втрати...Сергій Кривцов
В прифронтовому місті...Сергій Кривцов
Сідаєш в броню наче у човен...Максим Кривцов
Під розбитим мостом протікає Оскіл...Максим Кривцов
Хто б міг подумати...Максим Кривцов
Завантажити
1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

навпаки: не те дивно, що нема рояльної кімнати, а те, що вона у мене була. Важко визначити, що все-таки реальність, а що видимість: чи не дивно, думав я, що на цьому ось абсолютно гладенькому, рівному місці були двері? Принаймні, стверджувати, що тут були двері, зараз більш дивно, ніж стверджувати, що їх там не було.

Усе ж я, відчуваючи себе не дуже комфортно в туманному, неясному, - ризикнув (вирішивши уникати істеричності) звернутися до близьких. І добре зробив, що був обережний!

- Та ти що, Юрчику, - сказала дружина, підозріло вперши погляд в мене. – Які ще двері?

Вона навіть погладила гладеньку поверхню стіни.

- Не звертай уваги, - сказав я, винувато посміхнувшись. – Видно, я перевтомився. Йду помалюю. Розважусь.

І я спустився в майстерню. Те ж неясне передчуття говорило мені, що, раз рояльна кімната виявилася неіснуючою, значить – може не існувати і майстерня. Але я гнав його геть, спускаючись сходинками.

Майстерня була на місці: так що я полегшено зітхнув, закривши за собою двері. Звичайно, я здавав собі справу в тому, що про рояльну кімнату я надто добре маю уявлення, надто добре її знаю, щоби вважати її фікцією. Більше того: я пам’ятав всі ті прекрасні хвилини і години, які я провів в її тиші і порожнечі! Пам’ятав її планування, нотні полички, інкрустований столик для батьківської скрипки... Знав достеменно, що на роялі стояв бюст Бетховена. Звичайно, рояльна кімната була реальністю. Але, можливо, якоюсь іншою реальністю? Раз у стіні був відсутній навіть слід від дверей? Раз жінка і не чула про неї.

Найдивніше, що я пам’ятав і дружину, яка заходила в цю кімнату. Але, можливо, це також була інша реальність: і та дружина, все та ж Люся, - це було щось інше... Принаймні, я не був настільки недалекий, щоби бути категоричним в цьому тонкому питанні.

Прийшовши трохи до себе в майстерні, я перш за все виявив в тому кутку, де зазвичай було звалені полотна, свій рояль, тієї ж марки, з тією ж подряпиною на ніжці. Безумовно, це був той рояль, той самий, з рояльної кімнати. І на ньому, на тому ж місці, стояв той же бюст Бетховена.

Роздивившись навкруги, я відчув легке роздратування (так мало властиве мені): мої полотна, потіснені, частково були звалені на столик з фарбами, частково стояли біля вішалки, а ще частина – сповзла під рояль, не поміщаючись в зазорі між роялем і столом. Можливо, вперше в житті я опустився на коліна і поліз під рояль, щоби відшукати потрібні мені етюди до картини. Мало того, що я не знайшов їх під роялем – коліна моїх завжди новеньких, вигладжених штанів відразу ж запилилися і навіть вимазалися чимось бузково-червоним. Відчувши ще більшу досаду, я пішов шукати потрібні полотна до столика з фарбами. Два з них я там справді знайшов, але, оскільки вони частково лежали на фарбах, одне, виявилася, був безповоротно зіпсоване. Третє полотно я вже не шукав.

Отже, перш за все мені потрібно було навести лад в майстерні. Рояльна кімната – це було прекрасно. Я добре пам’ятаю її. Але це мало що міняє. Я маю справу з реальністю, хай і „з іншою реальністю”: але дуже сильною, оскільки вона проявляє себе в моєму внутрішньому розладі. Я повинен так змінити її, щоби вона „відступила”, перестала мене дратувати.

Перш за все, я зібрав всі полотна разом, як було раніше. Але куди їх подіти? Виявилося, що моя майстерня не така вже і велика. Вона була великою, але – коли в ній не було роялю! Однак зараз... Зараз великий кут для полотен зайнятий, і їх справді залишалося хіба що тільки сперти частково на вішалку, частково скласти на столик для фарб, а частину засунути в щілину між роялем и стіною. Хтось, хто зробив все це, хто засунув сюди рояль (я не був стопроцентно впевнений, що цей „хтось” не був я), - вчинив так від безвиході. Безвихідь: ось слово, яке було знайдено. У всій цій історії була якась безвихідь. Ну куди, насправді, покласти полотна?

Я хотів, щоби вони стояли всі разом, як раніше. Як я звик. Я не звик шукати потрібну мені річ в трьох місцях.

Вирішуючи це завдання, я раптом спіймав себе на тому, що пройшло уже добрих півгодини, як я в майстерні. І чим же я займаюся? Раніше такого не було. Я відчиняв двері і йшов прямо до мольберту. Все чекало мене на своєму місці – полотна, фарби, розбавники, пензлі. Так що залишалося лише взяти пензель і наносити на полотно те швидкоплинне почуття, ту хвилюючу ідею, які і погнали мене в майстерню.

Але тепер – це дивувало мене – я був зайнятий чимось зовсім іншим: як ніби я забув, нащо я прийшов сюди. Тобто я не забув, я пам’ятав. Але я... я не міг працювати: фізично, так. Мої фарби – адже вони були завалені полотнами. Ці полотна потрібно були кудись подіти. І я думав зараз про це. Куди подіти полотна. Про це, а не про картину. Це було дивно. „Складу полотна і почну працювати” – мовив до себе. Але не знайшов нічого кращого, як звалити всі полотна в тому ж кутку, в якому вони біли раніше: тільки, зрозуміло, поверх роялю (бо допустити, щоби вони були розкидані під роялем, на підлозі, я не міг).

Тепер ніби можна

1 2 3 4 5 6 7 8 9 »


Партнери