
Електронна бібліотека/Проза
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
- знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
- МуміїАнатолій Дністровий
- Поет. 2025Ігор Павлюк
- СучаснеІгор Павлюк
- Подорож до горизонтуІгор Павлюк
- НесосвітеннеІгор Павлюк
- Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
- СИРЕНАЮрій Гундарєв
- ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
- Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
- не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
- активно і безперервно...Анатолій Дністровий
- ми тут навічно...Анатолій Дністровий
- РозлукаАнатолій Дністровий
- що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
- Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
- КротовичВіктор Палинський
- Львівський трамвайЮрій Гундарєв
- Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
- МістоЮрій Гундарєв
- Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
- Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
- Сонячний хлопчикВіктор Палинський
- де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
- Любити словомЮрій Гундарєв
- КульбабкаЮрій Гундарєв
- Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
- Закрите небоЮрій Гундарєв
- БезжальноЮрій Гундарєв
хочу, щоби у мене за стінкою хтось жив. Це буде мені заважати дихати. Відчуття чужого життя за ось цією стінкою. Врешті решт – існують біополя. Вони будуть діяти на мій мозок – біополя інших, чужих мені людей: це загальновідомо.
Я кинувся до себе – закритися, прийти до себе, обдумати! Кинувся і відразу ж зупинився: я не міг „піти до себе” – хай і в захаращений кабінетик. Я міг тільки вдарити ногою по твердій стінці – в тому місці, де були двері.
Де ж тоді моє місце? Швидким кроком я попрямував до більярдної – більярдної також не було. Була вітальня, з телевізором, з м’якими кріслами. Без каміну. Тут же стояв мій письмовий стіл і книги на етажерці. На етажерці! Це що – я буду тут працювати? Я повернувся і пішов у спальню. В нашій з дружиною спальні були звалені мої полотна, фарби і тут же, притиснуте до стінки, тулилося фортепіано. Не рояль! Ось, значить, як.
Значить, відтепер я повинен поєднувати слухання телевізора з роботою за столом. Або мої діти, моя жінка, мої батьки повинні позбутися вітальні, телевізора. Але це неможливо. Але так само неможливо, щоби я тут усамітнився. Краще вже у спальні. Але... так, в спальні не було місця для мого стола. Там стояли ліжко і фортепіано, і мої полотна.
Я опустився на стілець. Ні, так неможливо. Я терпів, мовчав: але це переступало всякі межі. Все.
Я піднявся і попрямував до дружини на кухню.
- Я не можу так, - сказав я їй. – Мені потрібен кабінет.
- Ти про що? – вона відірвалася від миття посуди. – Тобі погано в вітальні?
- У вітальні всі дивляться телевізор, Люся.
- Але ти ж звик уже, - сказала дружина. – Раніше ти не жалівся.
Я не пам’ятав, щоби я коли-небудь працював за столом, коли в кімнаті повно інших людей, і тим більше коли вони дивляться телевізор. Але, очевидно, таке можливо (зі мною?), раз дружина так говорить. Не дай бог. Але таке можливо – таке відбувається зі мною. Я стану тим, про кого вона говорить: від тієї ж безвиході. Очевидно, в якійсь іншій реальності – яку має на увазі дружина – я поєднував своє робоче місце з вітальнею. Але чому? Як я зміг?
- Але ти ж знаєш, що більше у нас місця немає.
Вона це сказала, як само собою зрозуміле. Як визнання дійсності, яку повинен визнати кожний по-тверезому мислячий. Але яку дійсність?
З кухні я попрямував в спальню. Оглядати столярну майстерність не було сенсу: якби вона ще до сих пір збереглася – я би зробив там свій кабінет. Тільки не спільна вітальня.
В спальні я почав вивчати кожний куток, намагаючись зрозуміти, яке ж тепер становище, як я живу – в тій реальності, в якій живе моя дружина. І дуже швидко я наткнувся на свій токарний станочок: в шафі для одежі, під пальтами! Значить, і в цій реальності я – це я, з усіма своїми потребами. Я все той же: лише жалюгідний. Різниця лише в тому, що замість столярної майстерні у мене підвіконник у спальні, до якого я прикручую станочок. Ось обідрана фарба. Чи варто тоді жити?
5.
Тим часом – усі навколо жили, не задаючи собі таких питань. І це зрозуміло. Адже ніхто, окрім мене, не мав уявлення про рояльну кімнату, про художню і столярну майстерні, про більярдну. Вони жили, приймаючи реальність в якості єдино можливої. Я ж знав, що існує інша.
Незабаром виявилося, що у вітальні не лише один на всіх телевізор, мій стіл, але і спальний диван батьків! Їх спальня зникла невідомо куди. І, як вони мене запевняли, вони її, окремої, ніколи не мали. В що я не міг повірити. Бо я добре пам’ятав ось цих самих батька і матір, які входили кожен вечір в їх окрему спальню. Більше того – у батька був свій кабінет! Просто щось відбулося з реальностями, щось зрушилось, порушилося.
Так, єдине, що мене рятувало, це певне не довіряння тій реальності, з якою я мав справу. Адже я відчував, розумів і бачив, що існує інше життя. І про нього мені було добре відомо. Якби я не жив ним – звідки б у мене були ці ясні почуття, чіткі знання?
Навколишня обстановка, мені здавалося, змінюється у все швидшому темпі: і це давало майже впевненість, що мова йде не про „вічне коло”, а про односторонній процес, який мав свою логіку, прагнув до свого завершення. Я просто не знав, яке воно. Виявивши одного разу відсутність окремої їдальні (ми їли прямо на кухні, біля плити), потім відсутність дитячої (діти з якоїсь пори спали в нашій з жінкою спальні!) – я якось навіть заспокоївся. Є ступінь абсурду, ступінь неможливого, яка вже слабо дістає тебе. Лежачи в ліжку і спостерігаючи, як жінка миє дітей, голеньких, в тазику, тут же, в спальні (до всього – зникла ще і ванна) – я тихо усміхався. Чи можливо в таке вірити? Калюжі води і мила на підлозі. Мої полотна, біля стінки, в милі. А в шафі – токарний станок. В шафі!
- Що з тобою, Юр?
- А що?
- Ти якось дивно усміхаєшся. Ти купив свічку?
- Нащо?
- Я ж говорила. Потрібно протерти змійку. У Лорочки в чобітках заклинює.
Я просто усміхався.
- Заший їй ранець.
Вона полізла в ту ж шафу для одежі, порилася і дістала шило з суровою ниткою.
- На.
Кинула
Останні події
- 01.05.2025|16:51V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
- 01.05.2025|10:38В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата
- 21.04.2025|21:30“Матуся – домівка” — книжка, яка транслює послання любові, що має отримати кожна дитина