Електронна бібліотека/Проза
- Любити словомЮрій Гундарєв
- КульбабкаЮрій Гундарєв
- Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
- Закрите небоЮрій Гундарєв
- БезжальноЮрій Гундарєв
- Людському наступному світу...Микола Істин
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- СЦЕНИ З ПІДЗЕМЕЛЛЯАнатолій Дністровий
- Пізно ввечері, майже поночі...Сергій Жадан
- Поетичні новиниМикола Істин
- Настя малює не квіткуПавло Кущ
- БубликПавло Кущ
- Серцем-садом...Микола Істин
- коли надто пізно ти знаєш що мало любив...Анатолій Дністровий
- LET ME GОOKEAN ELZY
- Конвертуй світлосутність поезії в душах...Микола Істин
- де я тебе розлив...Сергій Осока
- "Рейвах" (уривок з роману)Фредерік Верно
- Стільки людей поховано у пустелі...Олег Короташ
- Можеш забрати в мене трохи страху?Сергій Жадан
- Далі стоятимеш там, де завжди і була...Катерина Калитко
- Після снігуОксана Куценко
- Спочатку поет жив в життєпросторі світла...Микола Істин
- Буде час, коли ти...Сергій Жадан
- Буде злива початку світу, і підніметься Рось...Катерина Калитко
- І не вистачить сонця, аби все освітитиСергій Жадан
- отак прокинутися від вибуху...Павло Коробчук
- посеред ночі під час важкого кашлю...Анатолій Дністровий
- з міста, якого немає, не доходять новини...Галина Крук
- Велика годинникова стрілкаСергій Жадан
- Вечірня школаДмитро Лазуткін
- Оповита сном (THE SLEEPER)Едгар По
- Нас не вчили жити в такому, і ми вчимося, як можемо...Катерина Калитко
було стати за мольберт. Я підійшов до фарб. Щось не те. Спочатку я не навіть не зрозумів. Зверху, з вікна під стелею, лилося яскраве сонячне світло. Я почав розмішувати фарби. Розмішувати і змішувати. Ні, не те. Не було того почуття, того настрою, тієї неусвідомленої думки, яка гнала мене сюди. Я не міг зрозуміти, куди вони зникли? Їх просто не було. Можливо, я просто втомився, поки порався з полотнами?
Я зупинився посередині кімнати, не знаючи, що робити. Малювати було абсолютно нічого. Ніщо з мене не просилося на полотно, ніщо не вимагало бути вираженим. Раптом я помітив, що мною повністю володіє інше почуття – раніше мені малознайоме. Це були злість, роздратування. Звідки роздратування? Я подивився на рояль: і зрозумів. Я ненавидів рояль: тихо, майже безсвідомо. Він не повинен стояти в майстерні, займати простір, робити майстерню настільки тісною.
Я побіг наверх: перескакуючи через дві сходинки. На щастя, ніхто не зустрівся на моєму шляху. Двері, двері в рояльну – вони повинні бути, повинні. Повинна бути рояльна. Я не зможу жити без рояльної, не зможу.
Дверей не було. Я даремно водив рукою по стіні. Тоді я знову спустився в майстерню, сів на стілець: як легко втратити спокій. Я підняв кришку інструменту, пройшовся по клавішах. Потрібно заспокоїтися. Пройшовся ще раз. Щось сталося і з Шопеном – він не був Шопеном, аж ніяк. Не ті звуки: хоча пальці мої ходили по клавіатурі так само спритно. Ну, звичайно ж! Я усміхнувся сам до себе, намагаючись стримувати новий приступ роздратування: кришка роялю була привалена полотнами. Якщо я зніму полотна – їх знову доведеться кинути під рояль, частину – віднести до вішалки, до столика, з фарбами. Їх багато, полотен. Але цього я чомусь допустити не міг. Тоді залишалося зняти їх на час гри – щоби потім знову покласти на місце.
Я закрив кришку. Тепер не можна було навіть вийти з майстерні: для цього потрібно було перетаскати стопку полотен назад на рояль.
3.
Наступного дня я вирішив поговорити з батьком. Про рояльну.
- Рояльна? – здивувався батько. – Ти про що, Юрку? У нас же немає можливості, зрозумій. Дуже мало місця в будинку. А Лора? Вона швидко, глянь, заміж вийде. В неї буде сім’я.
Лора – це моя старша дочка. Рояльної не було. Добре. Ніколи. Вона була, у мене – але, напевно, в якійсь іншій реальності. Батько її не пам’ятає: ані рояльної, ані того, як він грав в ній на скрипці. Він стверджує, що він грав і грає на скрипці у себе в спальні. В спальні! „Але ж там погана акустика”. „А що робити, Юрку?”.
Мені нічого іншого не залишалося, як пристосуватися до таких незручних умов життя. Хоча я і не дуже вірив жінці, батьку. Я не міг відмовитися від відчуття, що рояльна була. І все ж – як мені жити? „Жити якось потрібно”. Я раніше чув цю фразу, від інших людей: але не розумів її сенсу. Жити потрібно – і я, витративши тиждень на роздуми, придумав такий собі навіс, над роялем. Так, спеціальний навіс, на який можна було складати полотна. Цей тиждень, поки я займався навісом (думав, замовляв, встановлював), я сам себе не впізнавав. Нічим подібним раніше я не займався. Не скажу, щоби це мені подобалося. Якщо чесно, я ненавидів те, чим тепер займався. Була рояльна, а тепер нема – і мені потрібно займатися якимсь дурним навісом. „Щоби якось жити”. Це виводило мене з себе.
Зате, встановивши навіс, я дещо заспокоївся. Тепер, принаймні, у полотен було своє місце: хоча і тіснота в майстерні стала жахливою. Рояль, навіс... Але я намагався не дивитися в сторону роялю. Дивився на пташок, що прилітали до вікна поклювати крихти (спеціально насипав їх ранками). Сонце, пташки – і ось я уже щось малюю, щось виливається на полотно, якісь кольори, лінії. Все добре. „Жити можна”.
Врешті решт – я жив не в майстерні. В цілому в моєму житті нічого не змінилося: кабінет з письмовим столом; дивитися телевізор я ходив в хол вітальні, грати більярд – в більярдну... І жінка все так само прямувала фарбуватися в убиральню. Єдине, що іноді кидало мене в холодний піт, це була думка про не випадковість випадкового. Я відчував деяку хиткість під ногами, хиткість реального ґрунту, на якому стояв.
Тому зникнення майстерні, рік потому, мене не тільки не здивувало, а навіть дивним чином обрадувало: в тому сенсі, що підтвердилася певна логіка, певне смутне передчуття. Я, безумовно, кудись прямував: я проходив через щось, через що потрібно було пройти. Процес цей був неприємним, але неминучим. І я знав, що опиратися безглуздо. Якщо б я бачив, як мою майстерню розбирають по цеглинах реальні робітники чи, навпаки, по цеглині замуровують, - я б, можливо, і діяв, боровся. Я би подзвонив в поліцію, звернувся би до закону про приватну власність, врешті решт – сам, з револьвером в руці, почав би відганяти цих зловмисників-робітників. Але тут все було по-іншому: все відбувалося іншим чином, в іншій площині. Просто одного прекрасного рангу ти спускаєшся в свою майстерню і замість вхідних дверей натикаєшся на глуху стінку. Причому таку, що навіть
Останні події
- 21.11.2024|18:39Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
- 19.11.2024|10:42Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
- 19.11.2024|10:38Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
- 11.11.2024|19:2715 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
- 11.11.2024|19:20Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 11.11.2024|11:21“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
- 09.11.2024|16:29«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
- 09.11.2024|16:23Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
- 09.11.2024|11:29У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
- 08.11.2024|14:23Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року