Електронна бібліотека/Проза

чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
напевно це найважче...Анатолій Дністровий
хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
МуміїАнатолій Дністровий
Поет. 2025Ігор Павлюк
СучаснеІгор Павлюк
Подорож до горизонтуІгор Павлюк
НесосвітеннеІгор Павлюк
Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
СИРЕНАЮрій Гундарєв
ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
активно і безперервно...Анатолій Дністровий
ми тут навічно...Анатолій Дністровий
РозлукаАнатолій Дністровий
що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
КротовичВіктор Палинський
Львівський трамвайЮрій Гундарєв
Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
МістоЮрій Гундарєв
Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
Сонячний хлопчикВіктор Палинський
де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
Любити словомЮрій Гундарєв
КульбабкаЮрій Гундарєв
Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
Закрите небоЮрій Гундарєв
БезжальноЮрій Гундарєв
Людському наступному світу...Микола Істин
Завантажити
« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

було стати за мольберт. Я підійшов до фарб. Щось не те. Спочатку я не навіть не зрозумів. Зверху, з вікна під стелею, лилося яскраве сонячне світло. Я почав розмішувати фарби. Розмішувати і змішувати. Ні, не те. Не було того почуття, того настрою, тієї неусвідомленої думки, яка гнала мене сюди. Я не міг зрозуміти, куди вони зникли? Їх просто не було. Можливо, я просто втомився, поки порався з полотнами?

Я зупинився посередині кімнати, не знаючи, що робити. Малювати було абсолютно нічого. Ніщо з мене не просилося на полотно, ніщо не вимагало бути вираженим. Раптом я помітив, що мною повністю володіє інше почуття – раніше мені малознайоме. Це були злість, роздратування. Звідки роздратування? Я подивився на рояль: і зрозумів. Я ненавидів рояль: тихо, майже безсвідомо. Він не повинен стояти в майстерні, займати простір, робити майстерню настільки тісною.

Я побіг наверх: перескакуючи через дві сходинки. На щастя, ніхто не зустрівся на моєму шляху. Двері, двері в рояльну – вони повинні бути, повинні. Повинна бути рояльна. Я не зможу жити без рояльної, не зможу.

Дверей не було. Я даремно водив рукою по стіні. Тоді я знову спустився в майстерню, сів на стілець: як легко втратити спокій. Я підняв кришку інструменту, пройшовся по клавішах. Потрібно заспокоїтися. Пройшовся ще раз. Щось сталося і з Шопеном – він не був Шопеном, аж ніяк. Не ті звуки: хоча пальці мої ходили по клавіатурі так само спритно. Ну, звичайно ж! Я усміхнувся сам до себе, намагаючись стримувати новий приступ роздратування: кришка роялю була привалена полотнами. Якщо я зніму полотна – їх знову доведеться кинути під рояль, частину – віднести до вішалки, до столика, з фарбами. Їх багато, полотен. Але цього я чомусь допустити не міг. Тоді залишалося зняти їх на час гри – щоби потім знову покласти на місце.

Я закрив кришку. Тепер не можна було навіть вийти з майстерні: для цього потрібно було перетаскати стопку полотен назад на рояль.



3.

Наступного дня я вирішив поговорити з батьком. Про рояльну.

- Рояльна? – здивувався батько. – Ти про що, Юрку? У нас же немає можливості, зрозумій. Дуже мало місця в будинку. А Лора? Вона швидко, глянь, заміж вийде. В неї буде сім’я.

Лора – це моя старша дочка. Рояльної не було. Добре. Ніколи. Вона була, у мене – але, напевно, в якійсь іншій реальності. Батько її не пам’ятає: ані рояльної, ані того, як він грав в ній на скрипці. Він стверджує, що він грав і грає на скрипці у себе в спальні. В спальні! „Але ж там погана акустика”. „А що робити, Юрку?”.

Мені нічого іншого не залишалося, як пристосуватися до таких незручних умов життя. Хоча я і не дуже вірив жінці, батьку. Я не міг відмовитися від відчуття, що рояльна була. І все ж – як мені жити? „Жити якось потрібно”. Я раніше чув цю фразу, від інших людей: але не розумів її сенсу. Жити потрібно – і я, витративши тиждень на роздуми, придумав такий собі навіс, над роялем. Так, спеціальний навіс, на який можна було складати полотна. Цей тиждень, поки я займався навісом (думав, замовляв, встановлював), я сам себе не впізнавав. Нічим подібним раніше я не займався. Не скажу, щоби це мені подобалося. Якщо чесно, я ненавидів те, чим тепер займався. Була рояльна, а тепер нема – і мені потрібно займатися якимсь дурним навісом. „Щоби якось жити”. Це виводило мене з себе.

Зате, встановивши навіс, я дещо заспокоївся. Тепер, принаймні, у полотен було своє місце: хоча і тіснота в майстерні стала жахливою. Рояль, навіс... Але я намагався не дивитися в сторону роялю. Дивився на пташок, що прилітали до вікна поклювати крихти (спеціально насипав їх ранками). Сонце, пташки – і ось я уже щось малюю, щось виливається на полотно, якісь кольори, лінії. Все добре. „Жити можна”.

Врешті решт – я жив не в майстерні. В цілому в моєму житті нічого не змінилося: кабінет з письмовим столом; дивитися телевізор я ходив в хол вітальні, грати більярд – в більярдну... І жінка все так само прямувала фарбуватися в убиральню. Єдине, що іноді кидало мене в холодний піт, це була думка про не випадковість випадкового. Я відчував деяку хиткість під ногами, хиткість реального ґрунту, на якому стояв.

Тому зникнення майстерні, рік потому, мене не тільки не здивувало, а навіть дивним чином обрадувало: в тому сенсі, що підтвердилася певна логіка, певне смутне передчуття. Я, безумовно, кудись прямував: я проходив через щось, через що потрібно було пройти. Процес цей був неприємним, але неминучим. І я знав, що опиратися безглуздо. Якщо б я бачив, як мою майстерню розбирають по цеглинах реальні робітники чи, навпаки, по цеглині замуровують, - я б, можливо, і діяв, боровся. Я би подзвонив в поліцію, звернувся би до закону про приватну власність, врешті решт – сам, з револьвером в руці, почав би відганяти цих зловмисників-робітників. Але тут все було по-іншому: все відбувалося іншим чином, в іншій площині. Просто одного прекрасного рангу ти спускаєшся в свою майстерню і замість вхідних дверей натикаєшся на глуху стінку. Причому таку, що навіть

« 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »

Останні події

30.03.2025|10:01
4 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
30.03.2025|09:50
У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
20.03.2025|10:47
В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра
20.03.2025|10:25
Новий фільм Франсуа Озона «З приходом осені» – у кіно з 27 березня
20.03.2025|10:21
100 книжок, які допоможуть зрозуміти Україну
20.03.2025|10:19
Чи є “Постпсихологічна автодидактика” Валерія Курінського актуальною у XXI ст. або Чому дослідник випередив свій час?
20.03.2025|10:06
«Вівальді»: одна з двадцяти найкрасивіших книжок всіх часів відкриває нову серію для дітей та їхніх батьків від Видавництва «Основи»
13.03.2025|13:31
У Vivat вийшла книжка про кримських журналістів-політвʼязнів
13.03.2025|13:27
Оголошено короткий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize 2024 року
11.03.2025|11:35
Любов, яка лікує: «Віктор і Філомена» — дитяча книга про інклюзію, прийняття та підтримку


Партнери