
Електронна бібліотека/Проза
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
- знає мене як облупленого...Анатолій Дністровий
- МуміїАнатолій Дністровий
- Поет. 2025Ігор Павлюк
- СучаснеІгор Павлюк
- Подорож до горизонтуІгор Павлюк
- НесосвітеннеІгор Павлюк
- Нічна рибалка на СтіксіІгор Павлюк
- СИРЕНАЮрій Гундарєв
- ЖИТТЯ ПРЕКРАСНЕЮрій Гундарєв
- Я, МАМА І ВІЙНАЮрій Гундарєв
- не знаю чи здатний назвати речі які бачу...Анатолій Дністровий
- активно і безперервно...Анатолій Дністровий
- ми тут навічно...Анатолій Дністровий
- РозлукаАнатолій Дністровий
- що взяти з собою в останню зимову мандрівку...Анатолій Дністровий
- Минала зима. Вона причинила вікно...Сергій Жадан
- КротовичВіктор Палинський
- Львівський трамвайЮрій Гундарєв
- Микола ГлущенкоЮрій Гундарєв
- МістоЮрій Гундарєв
- Пісня пілігримаАнатолій Дністровий
- Міста будували з сонця і глини...Сергій Жадан
- Сонячний хлопчикВіктор Палинський
- де каноє сумне і туманна безмежна ріка...Анатолій Дністровий
- Любити словомЮрій Гундарєв
- КульбабкаЮрій Гундарєв
- Білий птах з чорною ознакоюЮрій Гундарєв
- Закрите небоЮрій Гундарєв
- БезжальноЮрій Гундарєв
- Людському наступному світу...Микола Істин
було стати за мольберт. Я підійшов до фарб. Щось не те. Спочатку я не навіть не зрозумів. Зверху, з вікна під стелею, лилося яскраве сонячне світло. Я почав розмішувати фарби. Розмішувати і змішувати. Ні, не те. Не було того почуття, того настрою, тієї неусвідомленої думки, яка гнала мене сюди. Я не міг зрозуміти, куди вони зникли? Їх просто не було. Можливо, я просто втомився, поки порався з полотнами?
Я зупинився посередині кімнати, не знаючи, що робити. Малювати було абсолютно нічого. Ніщо з мене не просилося на полотно, ніщо не вимагало бути вираженим. Раптом я помітив, що мною повністю володіє інше почуття – раніше мені малознайоме. Це були злість, роздратування. Звідки роздратування? Я подивився на рояль: і зрозумів. Я ненавидів рояль: тихо, майже безсвідомо. Він не повинен стояти в майстерні, займати простір, робити майстерню настільки тісною.
Я побіг наверх: перескакуючи через дві сходинки. На щастя, ніхто не зустрівся на моєму шляху. Двері, двері в рояльну – вони повинні бути, повинні. Повинна бути рояльна. Я не зможу жити без рояльної, не зможу.
Дверей не було. Я даремно водив рукою по стіні. Тоді я знову спустився в майстерню, сів на стілець: як легко втратити спокій. Я підняв кришку інструменту, пройшовся по клавішах. Потрібно заспокоїтися. Пройшовся ще раз. Щось сталося і з Шопеном – він не був Шопеном, аж ніяк. Не ті звуки: хоча пальці мої ходили по клавіатурі так само спритно. Ну, звичайно ж! Я усміхнувся сам до себе, намагаючись стримувати новий приступ роздратування: кришка роялю була привалена полотнами. Якщо я зніму полотна – їх знову доведеться кинути під рояль, частину – віднести до вішалки, до столика, з фарбами. Їх багато, полотен. Але цього я чомусь допустити не міг. Тоді залишалося зняти їх на час гри – щоби потім знову покласти на місце.
Я закрив кришку. Тепер не можна було навіть вийти з майстерні: для цього потрібно було перетаскати стопку полотен назад на рояль.
3.
Наступного дня я вирішив поговорити з батьком. Про рояльну.
- Рояльна? – здивувався батько. – Ти про що, Юрку? У нас же немає можливості, зрозумій. Дуже мало місця в будинку. А Лора? Вона швидко, глянь, заміж вийде. В неї буде сім’я.
Лора – це моя старша дочка. Рояльної не було. Добре. Ніколи. Вона була, у мене – але, напевно, в якійсь іншій реальності. Батько її не пам’ятає: ані рояльної, ані того, як він грав в ній на скрипці. Він стверджує, що він грав і грає на скрипці у себе в спальні. В спальні! „Але ж там погана акустика”. „А що робити, Юрку?”.
Мені нічого іншого не залишалося, як пристосуватися до таких незручних умов життя. Хоча я і не дуже вірив жінці, батьку. Я не міг відмовитися від відчуття, що рояльна була. І все ж – як мені жити? „Жити якось потрібно”. Я раніше чув цю фразу, від інших людей: але не розумів її сенсу. Жити потрібно – і я, витративши тиждень на роздуми, придумав такий собі навіс, над роялем. Так, спеціальний навіс, на який можна було складати полотна. Цей тиждень, поки я займався навісом (думав, замовляв, встановлював), я сам себе не впізнавав. Нічим подібним раніше я не займався. Не скажу, щоби це мені подобалося. Якщо чесно, я ненавидів те, чим тепер займався. Була рояльна, а тепер нема – і мені потрібно займатися якимсь дурним навісом. „Щоби якось жити”. Це виводило мене з себе.
Зате, встановивши навіс, я дещо заспокоївся. Тепер, принаймні, у полотен було своє місце: хоча і тіснота в майстерні стала жахливою. Рояль, навіс... Але я намагався не дивитися в сторону роялю. Дивився на пташок, що прилітали до вікна поклювати крихти (спеціально насипав їх ранками). Сонце, пташки – і ось я уже щось малюю, щось виливається на полотно, якісь кольори, лінії. Все добре. „Жити можна”.
Врешті решт – я жив не в майстерні. В цілому в моєму житті нічого не змінилося: кабінет з письмовим столом; дивитися телевізор я ходив в хол вітальні, грати більярд – в більярдну... І жінка все так само прямувала фарбуватися в убиральню. Єдине, що іноді кидало мене в холодний піт, це була думка про не випадковість випадкового. Я відчував деяку хиткість під ногами, хиткість реального ґрунту, на якому стояв.
Тому зникнення майстерні, рік потому, мене не тільки не здивувало, а навіть дивним чином обрадувало: в тому сенсі, що підтвердилася певна логіка, певне смутне передчуття. Я, безумовно, кудись прямував: я проходив через щось, через що потрібно було пройти. Процес цей був неприємним, але неминучим. І я знав, що опиратися безглуздо. Якщо б я бачив, як мою майстерню розбирають по цеглинах реальні робітники чи, навпаки, по цеглині замуровують, - я б, можливо, і діяв, боровся. Я би подзвонив в поліцію, звернувся би до закону про приватну власність, врешті решт – сам, з револьвером в руці, почав би відганяти цих зловмисників-робітників. Але тут все було по-іншому: все відбувалося іншим чином, в іншій площині. Просто одного прекрасного рангу ти спускаєшся в свою майстерню і замість вхідних дверей натикаєшся на глуху стінку. Причому таку, що навіть
Останні події
- 30.03.2025|10:014 квітня KBU Awards 2024 оголосить переможців у 5 номінаціях українського нонфіку
- 30.03.2025|09:50У «Видавництві 21» оголосили передпродаж нової книжки Артема Чапая
- 20.03.2025|10:47В Ужгороді представили книжку про відомого закарпатського ченця-василіянина Павла Мадяра
- 20.03.2025|10:25Новий фільм Франсуа Озона «З приходом осені» – у кіно з 27 березня
- 20.03.2025|10:21100 книжок, які допоможуть зрозуміти Україну
- 20.03.2025|10:19Чи є “Постпсихологічна автодидактика” Валерія Курінського актуальною у XXI ст. або Чому дослідник випередив свій час?
- 20.03.2025|10:06«Вівальді»: одна з двадцяти найкрасивіших книжок всіх часів відкриває нову серію для дітей та їхніх батьків від Видавництва «Основи»
- 13.03.2025|13:31У Vivat вийшла книжка про кримських журналістів-політвʼязнів
- 13.03.2025|13:27Оголошено короткий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize 2024 року
- 11.03.2025|11:35Любов, яка лікує: «Віктор і Філомена» — дитяча книга про інклюзію, прийняття та підтримку