
Re: цензії
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|БуквоїдБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
- 26.05.2025|Ігор ЗіньчукПрагнення волі
- 26.05.2025|Інна КовальчукДорога з присмаком війни
Видавничі новинки
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
- Тетяна Висоцька. «Увага, ти в ефірі!»Книги | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Насіння кмину»Книги | Буквоїд
- Тетяна Трощинська. «Любов не минає. Щоденник мами, що втратила сина»Проза | Буквоїд
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
Події
Філософські есе Олега Кришталя крізь призму відгуків
Протягом кількох років Олег Кришталь активно дарує свої книги для українських осередків за кордоном та для бібліотек в Україні.
Як вам відомо, багато бібліотек були змушені позбутися російських книжок, і наразі на їхніх полицях відчувається дефіцит сучасних, свіжих україномовних видань. Олег Кришталь вже подарував понад 500 своїх книг для бібліотек по всій Україні, і ці книги стали важливим доповненням до книжкових фондів. Відгуки, які ми отримали, варіюються від філософських до гумористичних, і багато з них стали справжніми проявами вдячності за внесок у культурний розвиток. Також відбулися численні зустрічі з читачами через Zoom, на яких обговорювалися творчість Олега Кришталя та його книги. У цій рецензії ми пропонуємо найцікавіші та найкумедніші відгуки на його творчість, що надійшли від читачів, які мали можливість познайомитись із його творами.
Одним з основних аспектів, на який звертають увагу відгуки, є філософське вивчення поняття «буття». Водночас автор не просто оперує загальними філософськими категоріями, а прагне трансформувати їх у літературний досвід, що дозволяє читачеві співвіднести абстрактні концепти з власним досвідом. За допомогою сюрреалістичних образів, таких як пісня птахів, Кришталь створює універсальну метафору для дослідження щастя, яке є водночас недосяжним і реальним. Ця метафора посилює концепт «неоднозначності» в філософії екзистенціалізму, зокрема у контексті пошуків сенсу життя в умовах нестабільності й тимчасовості. Особливу увагу варто приділити рефлексії Кришталя над феноменом «життєвого кінця» в епілозі книги. Проблематика кінцівки, що знаходить своє відображення у ваганнях оповідача перед останньою крапкою, розкриває відчуття завершеності та незавершеності, які є невіддільною частиною людського існування. У цьому аспекті книга відсилає до метафізичних роздумів Мартіна Гайдеґґера про «буття до смерті», де кожен момент життя є водночас початком і кінцем, а кожен вибір – етапом у процесі формування ідентичності. У такому контексті Кришталь порушує питання про межі людського розуміння й сприйняття часу, намагаючись наблизити читача до прийняття невизначеності як невіддільної частини існування. Ще одним важливим аспектом є використання метафори «егоїстичної молекули», яка є не лише літературною фігурою, а й спробою візуалізувати дуалізм людської природи. Це звернення до молекулярної біології у філософському контексті дозволяє Кришталю здійснити перехід від макрокосмічної проблеми людської моралі до мікроскопічного рівня, де самозбереження і альтруїзм, індивідуальність і спільна ідентичність вступають у постійну взаємодію. Цей перехід вказує на прагнення автора до глибокого осмислення людської природи, зокрема, через вивчення взаємозв´язку між фізіологією та психологією, науковими знаннями та духовними пошуками.
Аніта Блауманіс, Латвія:
Наразі я навчаюся на філософському факультеті. Книгу Олега Кришталя «До співу пташок: приватна подорож до себе» я прочитала в електронному форматі в рамках підготовчого завдання для аналізу сучасного автора перед написанням магістерської роботи. Цю книгу мені порекомендував старший університетський колега, враховуючи її високу популярність у мережі. Після кількох роздумів і консультацій з професором я вирішила ознайомитися з текстом.
Спочатку мене зацікавив сам автор — нейрофізіолог і філософ, з яким я раніше не була знайома. Коли я почала читати, в моїй уяві виник образ "робочої студії автора". Уже на 27-й сторінці мене охопило відчуття прозріння: наче сам автор сидить всередині людського мозку і пише зсередини. Це враження підштовхнуло мене продовжити читання з ще більшим захопленням, і я почала обговорювати зміст та стиль книги з колегою й професором під час кави на кафедрі. Наші дискусії стосувалися не лише самого тексту, а й підходу до його аналізу.
Після прочитання я зрозуміла, що для повного осмислення книги мої думки стали більш структурованими. Проте, чесно кажучи, перше поверхневе прочитання виявилося недостатнім. Книга, немов «кликала мене», не хотіла відпускати. Дійшовши до середини, я «застрягла». Відчула необхідність звернутися до словника й провела два дні, занурюючись у роздуми. Моїй свідомості потрібно було «дозріти», аби глибше зрозуміти працю Кришталя. На цьому етапі завдання стало для мене не просто науковою роботою, а особистим викликом.
Спочатку зміст книги здавався надто складним, і мені було важко зрозуміти, що саме автор хоче донести. Мене охопило відчуття, що щоб зрозуміти праці Кришталя, потрібно спершу розібратися в його особистості. Це був мій особистий досвід. Я подивилась відеоінтерв´ю з Олегом Олександровичем, і лише після цього, натхнена новими розуміннями, повернулася до тексту втретє. Мені знадобилося три спроби й два місяці, щоб прочитати книгу до кінця. Кожного разу, повертаючись до неї, я відчувала, що знову «знаходжуся в мозку автора». Це був незабутній досвід — космічне розуміння інтелектуальних творінь Homo sapiens.
Отже, це один із найяскравіших відгуків. Опрацювавши усі листи за три роки, можемо підсумувати: Дослідження відгуків на книгу Олега Кришталя «До співу пташок: приватна подорож до себе» виявляє глибокі зв´язки між літературним текстом і філософськими концепціями екзистенціалізму, що сприймаються читачами з різних культурних і мовних контекстів. Аналіз відгуків на твір, що надійшли з різних країн (США, Німеччина, Італія та ін.), дозволяє здійснити наукове осмислення того, як Кришталь через свої роздуми ставить питання про свободу вибору, самопізнання та смисл існування. Книги доступні у бібліотеках України та українських осередках у світі.
Коментарі
Останні події
- 25.06.2025|13:07V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує фокус-тему та нових учасників
- 25.06.2025|12:47Блискучі рішення для життя і роботи: українською побачив світ комікс всесвітньовідомого поведінкового економіста Дена Аріелі
- 25.06.2025|12:31«Основи» готують до друку «Стан людини» Ханни Арендт
- 25.06.2025|11:57Сьомий Тиждень швейцарського кіно відбувається у липні
- 25.06.2025|11:51Видавництво READBERRY перевидало «Чорну раду» Куліша
- 20.06.2025|10:25«На кордоні культур»: до Луцька завітає делегація митців і громадських діячів із Польщі
- 18.06.2025|19:26«Хлопчик, який бачив у темряві»: історія про дитинство, яке вчить бачити серцем
- 16.06.2025|23:44Під час «Книжкового двіжу» в Луцьку зібрали 267 892 гривень на FPV-дрони
- 16.06.2025|16:24«Основи» видадуть повну версію знаменитого інтерв’ю Сьюзен Зонтаґ для журналу Rolling Stone
- 12.06.2025|12:16«Видавництво Старого Лева» презентує фентезі від Володимира Аренєва «Музиканти. Четвертий дарунок»