
Re: цензії
- 10.07.2025|Дана Пінчевська"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
- 10.07.2025|Володимир СердюкАнтивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
Літературний дайджест
Степан Процюк: «Найкращі сторінки моїх прозових творів були написані з відчуттям запису космічного диктанту»
МАЙСТЕР СЛОВА /
Про літературу як анестезію, магічність (або відсутність такої) у процесі читання автором власних творів і про таємниці душезнавства кореспонденту БукІнфо розповів сучасний український письменник Степан Процюк.
- Творчість як стан: що Ви відчуваєте, пишучи художній текст, чим, власне, для Вас є літературна творчість?
- Є письменники, що мучаться у процесі творення, інші ж кажуть, що той процес для них – велика радість. Мені ближче формулювання «літературна анестезія»: ніби Хтось вприскує наркоз нечутливості свідомості до добра і зла і працює лише підсвідомість. А 90% нашої психіки – то робота підсвідомості. Думаю, що найкращі сторінки моїх прозових творів були написані з відчуттям запису космічного диктанту.
- А завдяки чому дається оте детальне вглядання в душу і психіку персонажа?
- Одне, що виправдовує літературу як вид мистецтва в сучасних умовах (в час розвитку інтернету і сучасної кіноіндустрії) – література залишається душезнавством і людинознавством. Кіно і музика все-таки не може охопити деякі наші стани. Є в людській душі такі тонкі порухи, які дуже важко вловити – я як письменник намагаюся.
- У Вашому творчому активі – романи і повісті, есеїстика і поезія – чи завжди Вам пишеться з однаковою інтенсивністю, а чи бувають стани коли не пишеться?
- Справді, у моєму житті було по-різному. На початку 2000-х, скажімо, я писав у порожніх (часто холодних) аудиторіях і ночами вдома, я писав під стук коліс потяга – і я був щасливий, мені писалося. Зараз в житті багато що краще в плані комфорту і умов, але буває так, що не пишеться. Від чого це залежить? Перевтома. Виснажуюся. Бракує тої енергії, щоби вести свій текст. Адже, якщо вдуматися, літературний досвід не страхує від провалу. Так, я написав багато книг. Але зараз у мене є три недописані романи, які просто не йдуть, тональність не та…
[… Степан Процюк розповідає: було у його практиці і так, що працював одночасно над серйозним романом (робота в цьому напрямку триває і досі), і над підлітковою повістю. Пишучи різні тексти і проживаючи різні досвіди своїх персонажів, як автор мусів перевтілюватися, або ж навпаки – повертатися до стану хлопчика, хлопчика всередині себе, якого вдалося не вбити в дорослому житті ]
- Пане Степане, чи трапляється, що читач буквалізує, спрощує персонажа, ототожнюючи його з автором, тобто Вами?
[… Степан Процюк розповідає: було у його практиці і так, що працював одночасно над серйозним романом (робота в цьому напрямку триває і досі), і над підлітковою повістю. Пишучи різні тексти і проживаючи різні досвіди своїх персонажів, як автор мусів перевтілюватися, або ж навпаки – повертатися до стану хлопчика, хлопчика всередині себе, якого вдалося не вбити в дорослому житті ]
- Пане Степане, чи трапляється, що читач буквалізує, спрощує персонажа, ототожнюючи його з автором, тобто Вами?
- Так, дуже часто мою прозу розуміють саме так, що головний герой – то я. В таких випадках хочеться сказати: «Нема тут автора. А якщо і є, то треба добре пошукати». Якісь часткові збіги, риси справді можна роздивитися, але не буквально. Так не лише в мене – Валер’яна Підмогильного у свій час також ототожнювали з його Степаном Радченком. Хоча з іншого боку література є способом пізнати себе, побачити себе. Повісті для підлітків «Варвари», «Полями і хмарочосами» цінні мені були тим, що пишучи, я актуалізував у собі хлопчика, якого я не вбив. Як не було, а той «маленький-я» досі живе в мені. Я тоді пробував написати так, щоби текст змогли читати всі, але щоби це не було примітивно. Здається, мені вдалося сягнути отого золотого перетину.
- Авторське виконання тексту – в ньому щось магічне, інколи навіть трохи гіпнотичне (навіть якщо письменник не володіє виразними акторськими здібностями), з’являються якісь додаткові смисли.. Як це трапляється?
- Ну з одного боку магія голосу і письменницький талант – це різні речі. Можна мати магнетичний голос і посередні письменницькі задатки і навпаки – бути геніальним письменником з відштовхуючим голосом. Коли співпадають ці дві іпостасі, збігаються – отоді гримуча суміш. Кажуть, що блискуче читав свої майстерні поезії Микола Вінграновський. Але з іншого боку, голос автора здатен додати сили його творінню, додати енергії. Тобто автор вкладає при читанні туди свою енергію – ту саму, яка привела його до тексту.
- Ви якось озвучили тезу про «візерунки долі», які іноді складаються доволі химерно і не завжди можна все пояснити раціонально. А Вам подобається цей малюнок, малюнок Вашої долі?
- Він мені не завжди подобається, але я завжди з пошаною ставлюся до Промислу. Якщо, скажімо, відбуваються якісь обставини (ситуації), що суперечать моїй сутності, я передусім буду шукати причини, чому воно трапилося саме зі мною, що означає і для чого воно мені.
… Степан Процюк – один з тих письменників, чий текст у загальному розумінні залишає простір для роздуму – територію інтелекту, аналізу і одночасно вглядання в відтінки душі. Це складна і неоднозначна проза, яка, здається, сама обирає свого читача. Розмірковуючи над літературною долею своїх текстів на одній з літературних зустрічей Степан Процюк озвучив наступну думку: «Моя проза не вибухає зразу. Вона потребує деякого часу. І я це розумію».
Спілкувалася Іванна СТЕФ´ЮК,
Спілкувалася Іванна СТЕФ´ЮК,
Коментарі
Останні події
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus