
Re: цензії
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
- 06.08.2025|Валентина Семеняк, письменницяЧас читати Ганзенка
- 16.07.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаПравда про УПА в підлітковому романі Галини Пагутяк
- 10.07.2025|Дана Пінчевська"Щасливі ті люди, природа яких узгоджується з їхнім родом занять"
- 10.07.2025|Володимир СердюкАнтивоєнна сатира Володимира Даниленка «Та, що тримає небо»
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
Видавничі новинки
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Жити не можна померти
Про книгу Леоніда Солонька "Апофатична антропологія".
…Чи не вперше за всю історію філософії людину у цій, без сумніву захопливій книжці назвою «Апофатична антропологія» тлумачать безвідносно до політичної, економічної, а чи ще якої комунікативної системи стосунків. Тобто поза системою взагалі. Якщо, згадаймо, раніше ця сама людина була або представницею спільноти – радянської, а чи пострадянської (ледь-ледь не дотягнувши до "української" за часів політкоректності) – то у даному випадку вона вже не гвинтик системи, а просто "індивід". Про якого можна і треба говорити, виходячи з онтологічних причин його "індивідуальності" в контексті того чи іншого колективу, чи пак спільноти. І це не дивно за часу, коли постмодерні рови і траншеї засипано, сумнівний постінтелектуалізм утворився на державну ідеологію, і на очі вийшли стосунки автора не з ефемерним "народом" (і навіть не з його складовими-одиницями), а з тим, що його, цей "народ", робить історичною цілісністю в системі автентичних знаків-кодів-символів. Тобто дарвінізм, наче допіру постмодернізм, тут не пройде, але й Божественний промисел не на перших ролях у дискурсі гносеологічних правд.
Так воно, у принципі було у нас завжди. Спочатку нововивчені одинаки на кшталт Толі Дністрового називали самі себе "філософами", потім відмовилися від цього звання, мовляв, це все ІБТ вигадав, разом з усім його "сучукрлітом". Утім, саме антропологія, панове, апофатики, якій присвячена однойменна праця Леоніда Солонька іноді дозволяє зрозуміти, чому стаються такі речі у наському безбожному суспільстві, і як філософія "з Богом у серці" протистоїть науковому атеїзмові "з Богом у голові". Непогано, чесно кажучи, протистоїть, якщо згадаємо, скільки сьогоднішніх новоявлених священників з митрополитами включно вийшли з радянської філології.
Зрештою, усе можна зрозуміти (і не лише у розглядуваній тут книжці), і будь-які прояви "зовнішньої" творчості у створенні світобудови завжди призводили до діагнозу в психлікарні, а не до статусу кандидата філософських наук. Утім, апофатика – вже давно визнана західна європейська метода, яку свого часу благословив протестантизм, пристосувавши тлумачення духа і матерії до цілком утилітарних буржуйських цілей. Коли ж до правди, то максима "віра вища за розум" відкидається цією методою, а все попереднє, що існувало до того – від дарвінізму до гносеології – ставиться під сумнів, і тлумачення починається з нуля.
Так само з нуля починає автор дослідження, заводячи мову про смерть і кажучи про те, що, виявляється, живуть серед нас люди, яких, щоправда, небагато, але які її, смерті, не бояться. Навряд чи, зрозуміло, це філологи. Можливо, це навіть священики. Хоча, епіграф до книжки Солонька взятий з Монтеня, мовляв, вся мудрість і всі розважання у цьому світі сходяться, зрештою, на тому, щоб навчити нас не боятися смерті, тому літератури тут чимало.
З усього вищесказаного доречно буде спитатися, а чи не нульова ступінь філософського письма у представлених нам спробах розтлумачити "від яйця" призначення людини – чи то у "діяльнісному", а чи "позадіяльнісному" (буттєвому) вимірі життя людини? Чи не вільний переказ практично неперекладного тексту марксистів-агностиків, а чи новомодних українських аналітиків, чиї синтагми, як у випадку з дослідниками американських індіанців (це ж бо як наські "поліщуки" із "сердюками"– усі ті їхні «каманчі» з "делаварами") скидаються на «маленькі спіралі і схожі на мотузки образи». Адже сімдесят років витратила радянська система інтелектуального терору – від Академії наук до медвитверезника – щоб перевернути з ніг на голову всю світоглядну систему людини, і не дивно, що сьогодні дмухаєш навіть на "Кобзар". Відповідь буде однозначна – ні, не те, і не друге, і навіть не третє. Ані мотузок, ані канатів, ані чи ще яких ланцюгів ідеологізованої думки-українки у дослідженні Леоніда Солонька немає. Перед нами дбайливо досліджена історико-філософська ретроспекція шляху пізнання Бога людиною, в якій розглянуто три основні форми апофатизму – апофатична філософія Античності, апофатичне богослов’я Середніх віків та апофатична антропології сучасності.
Чи потрібні сьогодні такі книжки? Звичайно, потрібні. Важко повірити, але це навіть цікавіше за парадоксальне вирішення колгоспно-комунальної проблеми того, що було першим – курка чи яйце. Адже відомо, що будь-яка система людських знань – від теології до телеології – у пошуках людської-таки мови для визначення "невиразного", "божественного" і "невимовного", стикається з суцільними парадоксами, списуючи їх на екзистенцію. Ну, а якщо згадати про суцільну філологію у сьогоднішніх церковних лавах, то взагалі. Тому не дивно, що важко казати, ніби Бог знаходиться по той бік мови, не задіявши при цьому саму мову. Адже завжди можуть закинути, чи ми це серйозно, а чи по-українськи. Здається, у випадку з працею Солонька, усе інакше. Більш поважно, чи що.
Коментарі
Останні події
- 20.08.2025|19:33«А-ба-ба-га-ла-ма-га» видало нову книжку про закарпатського розбійника Пинтю
- 19.08.2025|13:29Нонфікшн «Жінки Свободи»: героїні визвольного руху України XX століття крізь погляд сучасної військової та історикині
- 18.08.2025|19:27Презентація поетичної збірки Ірини Нови «200 грамів віршів» у Львові
- 18.08.2025|19:05У Львові вперше відбувся новий книжковий фестиваль BestsellerFest
- 18.08.2025|18:56Видавнича майстерня YAR випустила книгу лауреата Малої Шевченківської премії Олеся Ульяненка «Хрест на Сатурні»
- 18.08.2025|18:51На Закарпатті відбудеться «Чендей-фест 2025»
- 17.08.2025|11:36«Книжка року’2025». ЛІДЕРИ ЛІТА. Номінація «ВІЗИТІВКА»
- 16.08.2025|08:45«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Дитяче свято»
- 15.08.2025|07:22«Книжка року’2025». Тиждень книжкової моди: Лідери літа у номінації «Обрії»
- 14.08.2025|15:07На BestsellerFest Юлія Чернінька презентує трилер «Бестселер у борг»