Re: цензії

20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Розворушімо вулик
11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
«Але ми є! І Україні бути!»
11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУ
Побачило серце сучасніть через минуле
10.11.2024|Віктор Вербич
Світ, зітканий з непроминального світла
10.11.2024|Євгенія Юрченко
І дивитися в приціл сльози планета

Літературний дайджест

01.05.2012|10:20|Радіо Свобода

Оксана Забужко. Ефект розтління

У ті березневі дні, коли Україну потрясло звіряче вбивство Оксани Макар і увага нації була прикута до зворохобленого Миколаєва, західні ЗМІ, теж навперебій, обговорювали не менш приголомшливий злочин – справу сержанта американської армії Роберта Бейлза, звинуваченого в убивстві 17 цивільних афганців, у тому числі – жінок і дітей.

Ніби на довершення паралелі (доля часом любить так жорстоко виставляти сюжети!), там також була спроба спалити трупи жертв, щоб зачистити сліди. І взагалі, професійно тренований погромник з автоматом проти сплячої селянської родини - це приблизно те саме співвідношення сил, що трійця ґвалтівників - проти 18-літнього дівченяти з класично віктимною поведінкою. 
 
Подібний навіть мотив, що в обох випадках, схоже, відіграв роль «спускового гачка»: сержант Бейлз, за попередніми відомостями, помчав серед ночі «мститися» на перших-ліпших дехканах за свого товариша, якому міною відірвало ногу, - а співмешканка одного з миколаївських убивць, Євгена Краснощока, в одкровенні першого шоку була призналася пресі, що той хотів убити її, а коли вона з дитиною втекла, «одігрався» на першій-ліпшій, трапленій попід руку...
 
Словом, за гарною формулою Олега Коцарєва, «світ - то така сама Україна, тільки велика». Вся історія людської цивілізації - це, за великим рахунком, історія того, як приборкати звіра в людині, і придатнішими для життя є ті суспільства, в яких «червоні лінії» для того «внутрішнього звіра», що сидить у кожному з нас, прокреслено чітко й недвозначно. Різниця, як завжди, в нюансах (диявол ховається в деталях, казали древні!) - у подробицях тої «червоної розмітки». Так ось, про них.
 
«Україна не Америка», або чому Миколаїв - не Кандагар
 
В обох випадках - що в Кандагарі, що в Миколаєві - убивство беззахисного вчинив не просто «звір, що вирвався на волю» (напився, психонув, «зірвало стріху»...), а фізично сильніший - за «правом сили», вкладеним йому в мізки задовго до «переступу червоної лінії» - соціально й ідеологічно. Тобто, і Боббі Бейлз, і миколаївські ґвалтівники були до злочину ГОТОВІ - попередньо «оброблені», як раніше Андреас Брейвік, куди дужчими од них силами, котрі встигли переконати їх, що вони не «твари дрожащие», а «право имеют» - право вирішувати, кому жити, кому помирати, і при потребі винищувати без жалю тих, кого, за умовчанням, вважають «дрожащими тварями» («цих чорних», «цю шлюшку»...). Власне в цьому й криється корінь зла. А вже сам злочин - то тільки наслідок: симптом, а не хвороба.
 
Ще простіше кажучи: ті, що переступили «червону лінію», були «не самі». За сержантом Бейлзом стояла (і стоїть!) наймогутніша в світі армія - і можна не сумніватися, що, рвонувши тоді в ніч «розгніваним месником», він чув за собою принаймні моральну підтримку товаришів по зброї, а не виключено, що й не тільки моральну: з´явилися вже свідчення, ніби й був він на тій каральній акції не сам, і неважко передбачити, що вся лінія захисту будуватиметься якраз на тому, щоб довести протилежне, - скинути все на «тимчасово зірвану стріху» одного лузера, якого, мовляв, проґавив армійський психолог (у Вікіпедії вже з´явилася Бейлзова біографія, де докладно висвітлюються його родинні та фінансові проблеми!), - і такою ціною зберегти «честь мундира». Все це знайоме до болю: кожній владі властиво захищатися, і в цьому розумінні між Україною й так званим «цивілізованим світом» різниця виключно в методах того захисту - та в ресурсах суспільного за ним контролю. В тих «деталях», у яких і ховається диявол.
 
У Миколаєві теж, пам´ятаємо, все почалося з «захисту» - і той вибух громадського протесту, завдяки якому трагедія Оксани Макар тільки й змогла потрапити в фокус національної уваги, став реакцією на безпомильно вгадане містом за спинами затриманих «покровительство», що відразу отримало й найочевидніше, на поверхні, пояснення: «мажори»! мажорів кришують!..
 
«Мажори» - це, справді, на поверхні: найвідразніший український символ нічим не обмеженого «права сили». Ті, чиї батьки в 1990-ті робили свої капітали, керуючись вичерпним гаслом авторства Павла Лазаренка «В Українє можна всьо!», зазвичай елементарно не мали звідки отримати хоч якесь поняття про «червону лінію» - і в цьому сенсі справді становлять постійне джерело соціальної небезпеки: «група ризику», цілий окремий прошарок морально дефектних особистостей, у яких шансів на повноцінну суспільну адаптацію, на жаль, не так-то й багато... За аналогією, їх випадало б назвати армією божевільних мародерів. Вони щиро вірять, що їм «можна всьо» - і стрітрейсинґ влаштувати на столичному проспекті в годину пік, і мента, коли свисне «стоп», віддухопелити з криком «да ти знаєш, кто мой папа/мама!», і дівчину в барі ледь не ногами побити, коли відмовить, - мама-папа від усього відмажуть (і справді ж, відмазують!).
 
Мені важко судити про рівень «мажорства по-миколаївськи» - журналістика, ця «четверта влада», в Україні працює не надто дієвіше од перших трьох, і якщо про Боббі Бейлза відомо все, що потрібно для повного соціально-психологічного портрета (включно до суми взятого його дружиною кредиту на будинок!), то в справі миколаївських ґвалтівників скільки-небудь притомної соціальної аналітики не дошукаєшся - надто відколи ініціативу перехопили російські ЗМІ, з притаманною їм агресивністю і відверто бульварною «жовтизною» («Расстрєлять как бєшених сабак!» - «А ви знаєте, што ана била прастітуткай?» і т.д.). Втім, із громадської журналістики, котра почасти компенсує в нас дефіцит професійної, виглядає, що справа там може бути не лише в мажорській уседозволеності: принаймні один із звинувачених (той-таки Євген Краснощок) був зв´язаний, принаймні через соцмережі, з російськими неонаці. Видно, недарма першою політичною силою, яка поспішила гучно обуритися миколаївським бузувірством, став «Русский блок». Їм таки треба було притьмом «відмежовуватись» - заки ніхто не спохопився, та не завважив вигульклого «в контактє» одного з ґвалтівників «мотиватора»: «славянски-единого» танка з російським, українським та білоруським прапорцями, - реклама, для «Русского блоку» в тій хвилині навряд чи приємна... Не виключено, цим пояснюється і створена в Росії «група підтримки» миколаївських «танкістів», яка вже начебто назбирала їм понад 100 тисяч гривень на адвоката: «славянское единство» в дії. Але цілісної картини, повторюю, скласти годі.
 
А треба б, ох як треба! Власне в таких випадках і треба, це в інтересах духовного здоров´я нації - знати, всім і кожному, з залученням фахових психологів-філософів (у випадку сержанта Бейлза дискусії в пресі дійшли до критики американської освіти й суспільної ролі церкви!), як росли майбутні злочинці, що й кого слухали-читали, в яких середовищах формувалася їхня система цінностей, перш ніж видати на-гора страшну формулу: «Что такое женщина? Система жизнеобеспечения влагалища!» (навіть не «тварь дрожащая», виходить, а просто вже механічний девайс!), - всі ті речі знати, без яких неможлива адекватна соціальна діагностика, а значить, неможливе й лікування хвороби... І такого знання - про нас самих - нам не забезпечить напівюродиве шоу на Першому каналі російського телебачення (де, бігме-Боже, тільки наші миколаївські провінціали й виглядали на нормальних людей і поводились гідно!); не забезпечать його й юрми наринулих із Росії заробітчан-«варягів», що «правлять» нам телебачення українське, нав´язуючи з екрана глядацькій масі (а це переважно село й малі містечка, якраз поставник мегаполісам «нових Оксан»!) «свою» Україну, те, як ВОНИ нас бачать, - і не даючи нам розгледіти себе самим. А інших мейнстрімних інформресурсів для аналізу наших соціальних хвороб у нас і нема, хіба вже - в інтернеті, на маргінесі...
 
І ось це й є наша справжня, «тиха» окупація. Куди серйозніша, ніж будь-який досі сущий «режим», хоч Кучми, хоч Януковича: неможливість, цілому суспільству, побачити себе і зрозуміти, що з ним відбувається. Бо для цього потрібне постійно діюче своє, незалежне, власного виробу інформаційне поле - а його-то з-під нас, упродовж цілого минулого десятиліття, помаленьку й витягували, без будь-якого опору від будь-якої з українських влад, хоч би скільки їх за цей час перебуло «при стерні»... Витягували, доки не лишили нас - на самій північносусідській «вторсировині», крізь яку вже нічого не розгледиш - за винятком усе тих самих вельможних пик, що заведено грають «під паличку російського дириґента» своє «лайв-шоу» - єдиний багатолітній телесеріал українського виробництва. І плювати хотіли на те, як там живе і що поробляє той плебс, котрий їх дивиться.
 
Чиє життя скільки варте
 
Інколи в ході того «лайв-шоу» вони проговорюються. «Мене не цікавить, чи він живий, - прорік був у 2009-му письменник (так!) Володимир Яворівський про селянина Валерія Олійника, - мене цікавить, ЧИ СТРІЛЯВ ДЕПУТАТ!». Подякуймо панові Володимиру за відвертість - більшість наших «охлократів» такого все ж уголос не озвучує, та й таким карбованим стилем не володіє, а просто мовчки давить «бидло» (те, котре їздить не на лексусах, а в тролейбусах і маршрутках) - і цікавиться його долею лише тоді, коли на ньому можна зірвати який-небудь електоральний джекпотик. Ага, і ще коли бидло можна використати як гарматне м´ясо, - це Олександра Турчинова так пробило було на відвертість минулого літа, аж він напався на киян, мов політрук на «чорносвиточників»: як, мовляв, сміли «стояти на тротуарі й їсти морозиво», коли треба було кидатись під колеса автозака, яким вивозили Юлію Тимошенко?! (ну ясно, «бидлу» ж однаково під колесами гинути, то чому не тоді, коли пан скажуть?) Тільки якось не надто багато уваги в нашому інформпросторі до таких «фройдівських обмовок» (а їх можна назбирати прерясно, я згадую тільки «найхудожніші»!), - і, до речі, до якого то там «бидла» з серцевим нападом недавно була недоїхала «швидка», не зумівши пробитися крізь всепаралізуючий царський кортеж Віктора-Нашого-Януковича? Уже забули? Й імені на слуху не зосталося пом´янути?..
 
Ні, воно можна, звісно, «атрєзать яйца» трьом юним нелюдам, що познущалися з підібраної в барі інтернатської дитини (також «м´яса», в їхніх очах!), випустити пару - й на тому заспокоїтися. Але «червоні лінії», що їх ґвалтівники переступили в ніч злочину, затерто було в їхній свідомості задовго до того - і є підозра, що вони тих ліній взагалі в своєму житті не застали, не довідалися навіть про їх існування... І скільки їх, таких «безлінійних», і зовсім уже не обов´язково «мажорних», по країні підросло, - невідомо. Бо існує така річ, як КУМУЛЯТИВНИЙ ЕФЕКТ від системного духовного розтління. Коли з року в рік, десятиліттями, в країні, без сорома казка, триває відкрита публічна демонстрація соціальних привілеїв, здобутих злочинно нажитими капіталами (за які ніхто навіть не починав іще виправдовуватися!), - це не що, як прихована пропаганда злочинности. Коли ціна людського життя ставиться в залежність від суми нажитого капіталу (бомж і мільйонер перед законом не рівні, «мене не цікавить, чи він живий»!), - це не що, як приховане людоїдство. І коли й одне, й друге затягується в часі настільки, що в цій атмосфері встигає вирости нове покоління, то вже в цьому поколінні обов´язково почне вибухати накопичене в міжчасі - ось такими «бомбами», як у Миколаєві...
 
Що посіяли - те й жнемо.
 
Пісня про Галю
 
Якби ще не багатолітня «тиха окупація», назвімо прямо - денаціоналізація, нашого культурного й інформаційного простору, то цей «кумулятивний ефект» хоч якось гальмувався б іншими «червоними лініями» - морально-звичаєвими, що закодовані в культурній пам´яті кожного народу (завдяки яким цей народ і вижив, не розчинився серед інших у тьмі віків). Тобто, в нації підтримувався б історично апробований, «природний» для неї механізм «цивілізаційного самозахисту». Але, здається, загальна сума галасу про «ущемление прав русскоязычных», в супроводі гопницьких улюлюкань над «вишиванками й глечиками», в нас давно перекрила й так не надто сміливі спроби української культури втиснутися в мейнстрім на хоч трохи помітніше, ніж в УРСР, місце, - не декоративне, а, як казали наші класики, «будуюче»... А така культурна амнезія ой як серйозно обеззброює народ перед довготривалим впливом системного розтління! Прислухаймось до фахівців, до Семена Глузмана: спільне дослідження Асоціації психіатрів України, КМІС та університету Стоні - Брук (США) показало, що мапа рівнів наркотизації й алкоголізації та їхніх наслідків в Україні повністю збігається, і хто б подумав, - з мапою поширення мов... Отака-от закономірність: де вищий рівень русифікації (відключено «підтримку предків»!), там відповідно гірше і з душевним здоров´ям - гірша статистика по наркотиках, алкоголю, депресіях, суїцидах... Сказати б - нижчий рівень морально-психологічного імунітету в населення: «зламано захист».
 
І Оксани Макар теж не було кому захистити - не тільки в той фатальний вечір, а за всі 18 років її скорбного життя. І ні мама, ні бабуся вже не співали їй пісні про Галю, котру кілька століть тому тодішні «мажори» так само «підманули, забрали з собою» - а потім «прив´язали до сосни косами» і «підпалили сосну від самого низу»... «А хто дочки має, нехай научає...» Не звучить по тих барах, де тусуються сотні тисяч таких Оксан, «Галя» - звучить шансон. «Ты целуй меня везде, я ведь взрослая уже...». І нема кому «научати».
 
Змазані наші «червоні лінії». Змазані, затерті. В Кандагарі - там усе зрозуміло: прийшла чужа армія, на танках і БТРах, озброєний каратель учинив масакру - класика жанру. А в нас, кажуть, незалежність (і більшість населення в це вірить!), - і тільки віртуальний танчик «единства» непоміченим-незавваженим суне крізь мізки, дедалі дужче засмічуючи їх брудним інформаційним пилом - і «зачищаючи» по дорозі механізми розуміння й оцінки того, що з нами коїться. І «ліній розмітки» вже майже не видно: живим, уперто «невідбитим», як показали миколаївські події, залишається хіба інстинктивно точне відчуття кривди - і неприйняття насильства. Тим, наразі, й держимося. Тим і миколаївських ґвалтівників удалося вернути під суд - загальним натиском суспільного гніву вправити «прогнутий» каркас українського права.
 
У принципі, це знов-таки «ефект Майдану», тільки в мініатюрі: навалившись «усім миром», один раз змусити дисфункційну владу виконувати ті функції, котрі їй, за визначенням, виконувати належить. А далі, як і в 2004-му, - стоп. Далі «майдан» не знає, що робити...
 
І розходиться по домівках і барах. І вмикає телевізори. І слухає шансон.
 
Шоу триває...
 
Оксана Забужко



Додаткові матеріали

Забужко Оксана
Забужко: гонораром Януковича влада показала, якими чорними сумами вона оперує
Оксана Забужко. Викликання героя, або хто пройшов крізь руїни
Оксана Забужко: Ми в дитинстві із Януковичем різні книжки читали
Оксана Забужко: Є тільки один розкручений український класик
Оксана Забужко: Використовувати Ліну Костенко у ролі Тигрюлі – це цинічний і шахрайський піар­хід
Оксана Забужко про книжкові бестселери 2011 року
Оксана Забужко: Поездка в Донецк для меня экзотичнее, чем командировка в Париж
Оксана Забужко: Донецьк міг би стати чудовим місцем для всесвітнього бієнале з кітчу
30.12.2009|10:35|Новинки
Оксана Забужко. «Музей покинутих секретів»
08.12.2009|09:42|Новинки
Оксана Забужко. «Друга спроба»
23.09.2008|11:00|Новинки
Оксана Забужко «Сестро, сестро»
11.05.2010|20:54|Новинки
Оксана Забужко читає свої вірші
02.03.2012|08:00|Події
Оксана Забужко, Ірена Карпа, Микола Вересень і Каша Сальцова у марафоні «Янукович: два роки умовно». ВІДЕО
27.03.2012|07:45|Події
Оксана Забужко та сестри Тельнюк у КПІ
20.04.2012|13:08|Події
Федюк, Забужко, Дзюба і Агеєва представлять відновлену «Сучасність»
коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

21.11.2024|18:39
Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
19.11.2024|10:42
Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
19.11.2024|10:38
Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
11.11.2024|19:27
15 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
11.11.2024|19:20
Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
11.11.2024|11:21
“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
09.11.2024|16:29
«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
09.11.2024|16:23
Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії
09.11.2024|11:29
У Києві видали збірку гумору і сатири «СМІХПАЙОК»
08.11.2024|14:23
Оголосили довгий список номінантів на здобуття Премії імені Юрія Шевельова 2024 року


Партнери