Re: цензії
- 18.11.2025|Ігор ЧорнийУ мерехтінні зірки Алатир
- 17.11.2025|Ігор ЗіньчукТемні закутки минулого
- 16.11.2025|Ігор ПавлюкЛірика поліської мавки
- 08.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськСвітлойменність
- 05.11.2025|Віктор ВербичКоли життя і як пейзаж, і як смерть
- 04.11.2025|Дана ПінчевськаГаличани та духи мертвих: історія одного порозуміння
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
- 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
- 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
Видавничі новинки
- Олександр Скрипник. «НКВД/КГБ проти української еміграції. Розсекречені архіви»Історія/Культура | Буквоїд
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
П’ять захоплюючих книг про популярну науку
Сьогоднішні науково-популярні книжки намагаються говорити з нами просто – про складні насправді речі.Формат посібника, енциклопедії, довідника давно вже замінив поважні академічні видання. Історія, медицина, астрономія і біологія викладені так, щоб не залишалося запитань, і задоволення було гарантоване. При цьому завжди існує можливість вибирати між цікавою наукою і модним автором-науковцем.
Йелле Роймер. Homo Urbanus. Парадокс еволюції. – К.: Видавництво Жупанського, 2017
Аналіз, аргументи з фактами, і головне, діагноз у книжці відомого палеонтолога і директора природничо-історичного музею в Роттердамі різкі, цинічні, як це притаманно науковцям, але, здається, справедливі. Читачеві вкотре пропонують замислитися над тим, чи не фашизм це збоку людини - призначення себе вінцем творіння, царем природи та еволюції, і чи не ущемлення це прав інших видів - мурах, крокодилів і навіть секвой.
«Ніщо не вказує на те, що еволюція мала на меті виникнення людини, - додає автор. - І ніщо не вказує на те, що життя обертається навколо одного-єдиного індивідуума. То чому ж ми самі вважаємо себе такими важливими, такими унікальними?» Таким чином, індивідуалізація за нашої доби доведена до абсурду, збігаючись з груповою поведінкою, що нагадує «поведінку табунця риб або зграї шпаків».
Справді, життя не спиниться через те, що ролі в природі поміняються, оскільки, як вважає автор, види самі здатні себе підтримувати завдяки постійному перетасовуванню генетичного матеріалу, наче карти в колоді. «Механізм, за допомогою якого ми перемішуємо карти, називається сексом», - пише він. Тож, аби вижити у майбутньому, нам потрібна мутація, щоб зробити наступний крок в еволюції. «Ми йтимемо назустріч своєму золотому майбутньому групами по щонайбільше кількасот людей і по одному чунцинському хмарочосу на колонію», - переконують нас у цьому своєрідному футуристичному маніфесті. І це не вигадка, адже автор дотримується тих самих фактів, яких упродовж еволюції дотримувалося життя, оскільки саме наше майбутнє за еволюцією.
Ерік Смаджа. Сміх. – Л.: Видавництво Анетти Антоненко; К.: Ніка-Центр, 2017
Після прочитання цієї книжки наші уявлення про цю емоцію може кардинально змінитися. З одного боку, Сміх пов’язаний із радістю та задоволенням, це весела відповідь на смішні повідомлення, яка забезпечує добре психічне самопочуття. З іншого боку, як вважає автор, його «імпульсивний», «конвульсивний» характер відсилає до автоматизму, що не потребує якогось попереднього розумового опрацювання або обдумування. І тоді сміх просто вибухає і далі котиться сам собою.
То що ж таке сміх? Які фактори його викликають, якщо він може сигналізувати також про розпач, страх, відчай? Щоб відповісти на ці запитання, автор застосовує не народну мудрість, згідно з якою «і зі сміху люди бувають», а складні концептуальні інструменти й методи таких дисциплін, як етологія, медицина, когнітивна психологія, психоаналіз й антропологія. В результаті, вважає автор, ми побачимо, що сміх, «крім своєї належності до систем сміхової та емоційної комунікації, відіграє важливу роль у фундаментальній драмі людського існування, складеного з антагонізму процесів життя / процесів смерті». Таким чином, «радісна» емоція – це все ж таки захист проти смерті та її згубних процесів, тобто сміх – це «вираження вибухового тріумфу життя».
Ця книжка - справжній поліграфічно-пізнавальний шедевр, але не енциклопедія тваринного світу. Читача просто запрошують до музею тваринного царства, колекція якого нараховує понад 160 тварин, щоб у простій, доступній формі ознайомити із загальною класифікацією «живого» світу. На першому розвороті після вступу - Дерево Життя, з підписами і невеличкими іконками-ілюстраціями. Далі йдуть Галереї - Безхребетні, Риби, Амфібії, Рептилії, Птахи, Ссавці. Концептуальна ілюстративність видання не «перебиває» його інформаційної складової, тож комплексність подачі у цьому випадку лише виграє.
Крім того, опис подано стисло, концентровано, без зайвого переобтяження фактами: «Клас головоногі об´єднує кальмарів та восьминогів, які є древніми представниками морської фауни і панували в морях протягом кількох мільйонів років до появи риби. Нині налічують близько 800 видів головоногих, які зустрічаються в усіх океанах на Землі. Назва «головоногі» походить від грецького cepkolopodo і відображає анатомічну будову цих тварин. їхній розмір визначають за довжиною порожнини тіла, що називається мантія і знаходиться за головою. Великий мозок та розвинуті органи почуттів дозволяють цим молюскам активно спілкуватися між собою. Іноді задля товариства вони навіть плавають із косяками риби».
Мічіо Кайку. Майбутнє розуму. - Л.: Літопис, 2017
Майбутнє в автора цієї захопливої футурологічної книжки почалося, хоч як дивно, в минулому. Тобто в дитинстві. "Коли мені було років десять, на телеекранах з´явився Дивовижний Дуннінгер, що заворожував аудиторію магічними трюками, - розповідає автор. - Одного разу фокусник заявив, що передасть свою думку мільйонам людей по всій країні. Він закрив очі і сконцентрувався, пояснивши попередньо, що назве одного з президентів США. А потім попросив глядачів записати ім´я, яке спало їм на думку, на листівці і надіслати йому. Наступного тижня він урочисто оголосив про отримання тисяч листівок із словом «Рузвельт» - тим самим, яке він «транслював» в ефір».
Попри трюки телевізійних фокусників – на що перетворилося дитяче переживання в автора майбутнього бестселера, і про що розповідається в цій книжці? Пряме уявне спілкування з комп´ютером, телекінез, імплантація нових навичок безпосередньо в мозок, відеозапис образів, спогадів і снів, телепатія, аватари і сурогати як помічники людства, екзоскелети, керовані думкою, і штучний інтелект - ось до чого привели його мрії, минаючи одвічно американський сурогат про доброго дядечка, що дурить мільйони телеглядачів.
Лаура Есківель. Пишемо нову історію. – Л.: Кальварія, 2017.
Підходячи до вирішення буденних проблем з точки зору науки (нехай навіть популярної), авторка цієї книжки вимальовує незатишну, але цілком справедливу картину майбутнього. Наприклад, якщо прямувати шляхом грошей, то прийдемо до джерела корупції, а вона приведе нас до соціальної організації, що функціонує на основі єдиної думки: «спочатку - це я, потім - це я, і далі - знову я». У такий спосіб нам зокрема представлено економічну систему, що ґрунтується на екстремальному індивідуалізмі.
За великим рахунком Пишемо нову історію - запрошення до дії. Особисте, «наукове», засноване на «приватній драматургії». «Щоб ми не залишалися осторонь, коли нас ігнорують, або в ролі «Сплячої красуні», яка існує, не існуючи, яка слухає і не чує, яка бере участь, не беручи участі, - попереджає автор. - Її присутність демонстративно пасивна, летаргічна, неспроможна. Нас хтось найняв грати цю роль? Хтось із вас погодився її грати? Чи ви просто належите до групи тих, хто подав у відставку, вважаючи, що жалюгідне існування, пекельний шлюб, уряд убивць та крадіїв - це той хрест, який ви маєте нести до кінця свого життя?».
Додаткові матеріали
- 10+1 книжкова перлина від «Кальварії»
- ТОП-10 найпопулярніших книжок "Нашого формату" на "Книжковому Арсеналі"
- Кращі книжки Прикарпаття 2016 року
- Ярослав Маринович: Книжковий ринок нашої країни повинен належати українським видавництвам
Коментарі
Останні події
- 17.11.2025|15:32«Основи» готують до друку «Бард і його світ: як Шекспір став Шекспіром» Стівена Ґрінблатта
- 17.11.2025|10:29Для тих, хто живе словом
- 17.11.2025|10:25У «Видавництві 21» вийшла друком збірка пʼєс сучасного класика Володимира Діброви
- 16.11.2025|10:55У Києві провели акцію «Порожні стільці» на підтримку незаконно ув’язнених, полонених та зниклих безвісти журналістів та митців
- 13.11.2025|11:20Фініш! Макс Кідрук завершив роботу над романом «Колапс»
- 08.11.2025|16:51«Поети творять націю»: У Львові стартував II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 05.11.2025|18:42«Столик з видом на Кремль»: до Луцька завітає один із найвідоміших журналістів сучасної Польщі
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
- 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
