Re: цензії

20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Розворушімо вулик
11.11.2024|Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
«Але ми є! І Україні бути!»
11.11.2024|Ігор Фарина, член НСПУ
Побачило серце сучасніть через минуле
10.11.2024|Віктор Вербич
Світ, зітканий з непроминального світла
10.11.2024|Євгенія Юрченко
І дивитися в приціл сльози планета

Літературний дайджест

02.11.2014|14:38|"День"

«Актуальна» поезія: спроба альтернативності

Василь Лозинський представив збірку «Свято після дебошу».

Василь Лозинський — далеко не найбільш відомий чи визнаний, проте дуже виразний і характерний герой сучасної української поетичної сцени. Прихильник того, що можна вкрай умовно назвати «лівими» та «соціальними» тенденціями в поезії, він час від часу продукує проекти, варті уваги, бодай із теоретичної точки зору, навіть для тих, кому вони не цікаві, з погляду естетики.

Нова його акція — видання поетичної збірки «Свято після дебошу». Її формат напівсамвидавний, наклад малесенький, обкладинка існує в трьох версіях — наприклад, моя змайстрована з обрізків якогось журналу мод. Тобто це досить простий арт-бук, створений спільно з видавничо-лекційним некомерційним проектом NICE.

Усередині все на диво традиційно: просто вірші. Однак вірші не надто характерні й типові для тенденцій сьогоднішньої української літератури. Василь Лозинський у своїх текстах «танцює» не від образів, не від сюжетів і, тим паче, не від метафор. Основа в нього — ідея, що частіше набирає форми певного соціального чи й соціологічного концепту. Вже від неї й розгортається вірш, сповнений таких собі сплавлених шматків навколишньої, головним чином знову-таки соціальної дійсності:

кошторис чітко виписаний

до деталей, цінник товару як

естетичний елемент культурного

 спілкування,

валюта доброчинства і самопоміч,

одним словом — круті бабки (...)

або:

почисти замість мене зуби,

розшнуруй замість мене взуття,

зніми його та розвалися

на ліжку в кімнаті з видом на океан,

знищ замість мене всі віруси

на компі

(...)

зроби щось замість мене!

Людино зі спеціальними потребами,

напиши ліпший вірш замість мене!

Сполучення цих шматочків дають різні ефекти. Можна говорити про ефект соціальної критики. Можна побачити й таку річ, як спробу відійти від ірраціональної структури поезії, спробу, аналогічну тенденціям contemporary art і його переступанням зображальності. Хоча тут важко не згадати скептичного французького мистецтвознавця Жана-Клода Маркаде, котрий вважає домінування жесту, ідеї та суспільного контексту, а не образу в багатьох зразках сучасного мистецтва, «літературщиною». І якщо художники певного типу справді відступають або наступають у царину «літературного», то куди ж тоді подітися літераторам із подібними настроями?

У будь-якому разі раціональні, трохи апокаліптично-антиспоживацькі, згустки реальності Василя Лозинського утворюють не лише критичні жести, а й цілковито ліричні тексти:

білі целофанові кульки

на підлозі здалися мені

промінням місяця, що був повним

у ці дні

вгледівши таке, я поцілував подушку,

так ніби це була ти.

Не позбавлене «Свято після дебошу» місцями також пародійності, тихої, ледь примітної усмішки:

щойно бачив малого хлопця

з червоною розпашілою пикою

і двох дівчат

які плювали одне на одного

на вулиці з найкращими у Львові

хот-догами.

Отож книжка Василя Лозинського цікава передусім як приклад концептуальних і раціональних пошуків нових шляхів розвитку сучасної української поезії. «Свято після дебошу» спонукає насамперед до роздумів чи уваги до певних явищ, проте поєднання у збірці соціологізованої мови, антиконсумеризму, іронії та сентиментальності свідчить: ці пошуки ще не наблизилися до якогось чіткого стилістичного чи світоглядного результату.

Олег Коцарев



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

28.11.2024|14:49
Видавництво Старого Лева спільно з Talents for Ukraine запускають серію подій "Читати. Говорити"
27.11.2024|12:11
"Книгарня "Є" відновлює тури для письменників: дебютні авторки-фантастки вирушають у подорож Україною
21.11.2024|18:39
Олександр Гаврош: "Фортель і Мімі" – це книжка про любов у різних проявах
19.11.2024|10:42
Стартував прийом заявок на щорічну премію «Своя Полиця»
19.11.2024|10:38
Поезія і проза у творчості Теодозії Зарівної та Людмили Таран
11.11.2024|19:27
15 листопада у Києві проведуть акцію «Порожні стільці»
11.11.2024|19:20
Понад 50 подій, 5 сцен, більше 100 учасників з України, Польщі, Литви та Хорватії: яким був перший Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
11.11.2024|11:21
“Основи” вперше видають в оригіналі “Катерину” Шевченка з акварелями Миколи Толмачева
09.11.2024|16:29
«Про секс та інші запитання, які цікавлять підлітків» — книжка для сміливих розмов від авторки блогу «У Трусах» Анастасії Забели
09.11.2024|16:23
Відкриття 76-ої "Книгарні "Є": перша книгарня мережі в Олександрії


Партнери