
Re: цензії
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
- 05.04.2025|Світлана Бреславська, Івано-Франківськ«Ненаситність» Віткація
- 30.03.2025|Ігор ЧорнийЛікарі й шарлатани
- 26.03.2025|Віталій КвіткаПісня завдовжки у чотири сотні сторінок
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Літературний дайджест
«Актуальна» поезія: спроба альтернативності
Василь Лозинський представив збірку «Свято після дебошу».
Василь Лозинський — далеко не найбільш відомий чи визнаний, проте дуже виразний і характерний герой сучасної української поетичної сцени. Прихильник того, що можна вкрай умовно назвати «лівими» та «соціальними» тенденціями в поезії, він час від часу продукує проекти, варті уваги, бодай із теоретичної точки зору, навіть для тих, кому вони не цікаві, з погляду естетики.
Нова його акція — видання поетичної збірки «Свято після дебошу». Її формат напівсамвидавний, наклад малесенький, обкладинка існує в трьох версіях — наприклад, моя змайстрована з обрізків якогось журналу мод. Тобто це досить простий арт-бук, створений спільно з видавничо-лекційним некомерційним проектом NICE.
Усередині все на диво традиційно: просто вірші. Однак вірші не надто характерні й типові для тенденцій сьогоднішньої української літератури. Василь Лозинський у своїх текстах «танцює» не від образів, не від сюжетів і, тим паче, не від метафор. Основа в нього — ідея, що частіше набирає форми певного соціального чи й соціологічного концепту. Вже від неї й розгортається вірш, сповнений таких собі сплавлених шматків навколишньої, головним чином знову-таки соціальної дійсності:
кошторис чітко виписаний
до деталей, цінник товару як
естетичний елемент культурного
спілкування,
валюта доброчинства і самопоміч,
одним словом — круті бабки (...)
або:
почисти замість мене зуби,
розшнуруй замість мене взуття,
зніми його та розвалися
на ліжку в кімнаті з видом на океан,
знищ замість мене всі віруси
на компі
(...)
зроби щось замість мене!
Людино зі спеціальними потребами,
напиши ліпший вірш замість мене!
Сполучення цих шматочків дають різні ефекти. Можна говорити про ефект соціальної критики. Можна побачити й таку річ, як спробу відійти від ірраціональної структури поезії, спробу, аналогічну тенденціям contemporary art і його переступанням зображальності. Хоча тут важко не згадати скептичного французького мистецтвознавця Жана-Клода Маркаде, котрий вважає домінування жесту, ідеї та суспільного контексту, а не образу в багатьох зразках сучасного мистецтва, «літературщиною». І якщо художники певного типу справді відступають або наступають у царину «літературного», то куди ж тоді подітися літераторам із подібними настроями?
У будь-якому разі раціональні, трохи апокаліптично-антиспоживацькі, згустки реальності Василя Лозинського утворюють не лише критичні жести, а й цілковито ліричні тексти:
білі целофанові кульки
на підлозі здалися мені
промінням місяця, що був повним
у ці дні
вгледівши таке, я поцілував подушку,
так ніби це була ти.
Не позбавлене «Свято після дебошу» місцями також пародійності, тихої, ледь примітної усмішки:
щойно бачив малого хлопця
з червоною розпашілою пикою
і двох дівчат
які плювали одне на одного
на вулиці з найкращими у Львові
хот-догами.
Отож книжка Василя Лозинського цікава передусім як приклад концептуальних і раціональних пошуків нових шляхів розвитку сучасної української поезії. «Свято після дебошу» спонукає насамперед до роздумів чи уваги до певних явищ, проте поєднання у збірці соціологізованої мови, антиконсумеризму, іронії та сентиментальності свідчить: ці пошуки ще не наблизилися до якогось чіткого стилістичного чи світоглядного результату.
Коментарі
Останні події
- 02.05.2025|13:48В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
- 01.05.2025|16:51V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
- 01.05.2025|10:38В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні
- 29.04.2025|11:27«Основи» готують оновлене англомовне видання «Катерини» Шевченка, тепер — з перекладом Віри Річ
- 29.04.2025|11:24Що читають українці: топи продажів видавництв «Ранок» і READBERRY на «Книжковій країні»
- 29.04.2025|11:15Митці й дослідники з 5 країн зберуться в Луцьку на дводенний інтенсив EcoLab 2.0
- 24.04.2025|19:16Ееро Балк – лауреат премії Drahomán Prize за 2024 рік
- 24.04.2025|18:51Гостини у Германа Гессе з українськомовним двотомником поезії нобелівського лауреата