
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Шевченко, окупанти, Січові стрільці
«Було колись! Мабуть, ще буде! Мусить бути!».
Дослідник першої національної революції Роман Коваль презентував книжку «Шевченкіана Михайла Гаврилка» (К.: Історичний клуб «Холодний Яр») — з непам’яті повернуто викреслене російськими окупантами ім’я видатного українського скульптора, де-факто переможця конкурсу 1910 року на створення пам’ятника Т. Шевченкові в Києві (а окрім того, й одного з організаторів формувань Українських січових стрільців та Сірої дивізії армії УНР).
У документах того київського конкурсу зберігся творчий задум М.Гаврилка, а з виявлених Р.Ковалем архівних уривків та спогадів очевидців постають оцінки: «Один із найбільш монументальних проєктів в українському різьбарстві: задуманий і грізний велет у киреї, оточений на долі групами вояків, жінок і селян» (Юрій Липа); «швидше проект пам’ятника якомусь повстанню, напр., Хмельниччині, ніж Шевченкові» (Євген Чикаленко). Проте конкурс так і не був завершений — Росія заборонила українцям відзначати столітній ювілей свого великого поета, скасувала щорічну панахиду по Тарасові Шевченку в Софійському соборі та богослужіння в інших храмах; конфіскувала народні кошти, зібрані на пам’ятник українському Пророку (традиція триває: до 200-ліття «брати» пішли ще далі — розпочали війну з Україною).
Автор показує європейський контекст становлення М.Гаврилка як митця: після Санкт-Петербурзької академії мистецтв він навчався у Краківській академії (у Польщі, до речі, він видав свою поетичну збірку) та студіював у паризькій майстерні професора Бурделя. Скульптор зробив чимало теракотових і металевих медальйонів із портретом Т.Шевченка, дуже популярних у довоєнній Галичині (замовлення оплатила «Жіноча громада» і поширювала міні-скульптури через свої філії). Не меншим попитом у галичан користувався і образ Кобзаря, утілюваний митцем у листівках. А ще — різножанрова графіка, присвячена Українським січовим стрільцям та їхній участі у Першій світовій. Більшість цих творів 1952 року було спалено за наказом Москви в котельні Львівського музею українського мистецтва. Від доробку Михайла Гаврилка залишилися тільки експонати прихованих приватних колекцій, а також закордонних зібрань (як і те, що окупанти не змогли ідентифікувати з його ім’ям).
Водночас Роман Коваль презентував іще одну новинку — книжку «Крізь павутиння змосковщення. До життєписів Павла і Михайла Кратів» (К.: Історичний клуб «Холодний Яр») — біографію великої родини Кратів, активних учасників Визвольної боротьби. Її ядром є спогади члена Революційної української партії Павла Крата та матеріали до біографії генерала-поручника Армії УНР Михайла Крата. Брати стали уособленням великої «наддніпрянської сили», що вершила Національну революцію, прорвавши «павутиння змосковщення». Епіграфом до збірки обрано слова М.Крата, що лунають нині вельми актуально: «Було колись! Мабуть, ще буде! Мусить бути!».
Костянтин Родик
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025