
Re: цензії
- 07.05.2025|Оксана ЛозоваТе, що «струною зачіпає за живе»
- 07.05.2025|Віктор ВербичЗбиткування над віршами: тандем поета й художниці
- 07.05.2025|Ігор ЧорнийЖиття на картку
- 28.04.2025|Ігор ЗіньчукЗаборонене кохання
- 24.04.2025|Вероніка Чекалюк, науковець, кандидат наук із соціальних комунікацій«До співу пташок» Олега Кришталя як наука одкровення
- 21.04.2025|Тарас Кремінь, кандидат філологічних наук, Уповноважений із захисту державної мовиДжерела мови російського тоталітаризму
- 18.04.2025|Ігор ЗіньчукРоман про бібліотеку, як джерело знань
- 18.04.2025|Валентина Семеняк, письменницяЗа кожним рядком – безмежний світ думок і почуттів
- 12.04.2025|Андрій СодомораІ ритмів суголосся, й ран...
- 06.04.2025|Валентина СеменякЧитаю «Фрактали» і… приміряю до себе
Видавничі новинки
- Петро Панч. «Голубі ешелони»Проза | Буквоїд
- Олександр Клименко. "Метапрозорість"Книги | Буквоїд
- Семенова Юлія. "Well Done"Книги | Буквоїд
- Микола Мартинюк. «Розбишацькі рими»Дитяча книга | Буквоїд
- Ніна Горик. «Дорога честі»Книги | Буквоїд
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка». 7+Дитяча книга | Буквоїд
- Мистецтво творення іміджу.Книги | Дарина Грабова
- Еліна Заржицька. «Читанка-ЧОМУчка»Дитяча книга | Буквоїд
- Ігор Павлюк. «Торф»Книги | Буквоїд
- Вийшла антологія української художньої прози «Наша Перша світова»Книги | Іванка Когутич
Літературний дайджест
Невідворотності немає
Пошуки свободи: made in Canada.
Чарльз Тейлор належить до мислителів, котрі поки що відсутні в українських філософських енциклопедіях. Проте на Заході цей канадійський професор добре знаний — академік Канади і Британії; його книжки (близько двох десятків) виходили у престижних університетських видавництвах світу — у Кембриджі, Оксфорді, Гарварді, Прінстоні, навіть у славному своїми літературно–гуманітарними відкриттями франкфуртському «Зуркамфі».
В Україні побачили світу уже три книжки Чарльза Тейлора — видавництво «Дух і Літера» класифікує їх як твори гуманітарної класики — «Етика автентичності» (2002), «Джерела себе» (2005), «Секулярна доба» (2013). Торік «Етику автентичності» випущено другим виданням, що для філософських книжок в Україні є винятком. Що ж так наполегливо пробують донести вітчизняному читачеві видавці?
Так, десять років тому ця праця Ч.Тейлора навряд чи могла спричинити дискусію. Тоді політична культура українського суспільства перебувала на нижчих щаблях сучасного усвідомлення, і більшість термінів, якими оперує канадійський філософ, просто не мали відповідників у нашій практиці. Відтоді два революційні сплески спричинили в Україні бодай масове обговорення інтелектуального підґрунтя модерного цивілізованого суспільства. А з тим — і розуміння потреби вчитися азам політичної культури, бо, як пише Ч.Тейлор, «речі набувають ваги на основі зрозумілості. Назовімо це горизонтом».
Хоч як прикро усвідомлювати, але українські горизонти — попри події останнього десятиріччя — не розсунулися аж так широко, аби вважати міркування Ч.Тейлора злободенними і сьогодні. Утім це не означає марноту спроб видавництва «Дух і Літера» достукатися до тезаурусу співвітчизників. Щось ми починаємо розуміти з основ здорового способу життя, але нинішні хвороби українського суспільства вимагають радше хірургічного втручання, аніж пропонованої Тейлором гомеопатії.
Свою «Етику автентичності» він писав не для нас, а для західних громадян. Його непокоїла «втрата резонансу» у публічному обговоренні значущих для суспільства проблем та певний занепад здатності «діалогічно визнавати» правоту інших та хибність власних міркувань. «Чи можна аргументовано розмовляти з людьми, які зав’язли у м’якому релятивізмі, або з тими, хто, схоже, не приймає жодної мети, вищої за їхній власний розвиток?» — на цей розпачливий зойк автора український читач хіба криво посміхнеться: нам би, мовляв, ваші проблеми. Але в тому й відмінність західної практичної філософії від вітчизняної: вони досліджують майбутню недугу; наші ж, здебільшого, аналізують уже хронічне захворювання.
Фактично, Тейлор робить щеплення проти гіпотетичних наслідків латентного процесу, який він описує формулою «індивідуалізм + інструментальне мислення = опікунська влада». Власне, те саме колись зробив Джордж Орвел у романі «1984»: яскраво змалював негативні сценарії тогочасного розвитку суспільства. Переоцінити світову заслугу британського автора важко: «Орвел відіграв вирішальну роль у боротьбі проти тоталітарної свідомості» (Леонідас Донскіс. Влада та уява. Студії з питань політики та літератури. — К.: Спадщина, 2012). Можливо, колись щось подібне казатимуть і про Тейлора.
І хоч — повторюся — рецензована книжка демонструє насамперед можливості нашого завтрашнього мислення, чимало тез і висновків вельми корисні для обмірковування вже нині. Наприклад, Ч.Тейлор детально описує механізм ЗМІного зомбування, широко обговорюваного в сучасній Україні: практика преси та реклами, приховано спрямована на «усунення потреб, що виходять за межі особистих інтересів, слугує саме вилученню умов значущості, а відтак спричиняє тривіалізацію». Добре лягає на українську дискусію про соціально–економічне майбутнє (і «векторність» взагалі) Тейлорова теза про сіамських близнюків постіндустріальної цивілізації, ринок і державу: «Ми не можемо скасувати ринок, але ми також не можемо здійснювати організацію нашого життя виключно через ринки. Їх обмеження може коштувати дорого; не обмежувати їх буде згубно. Управління сучасним суспільством — це постійне відтворення балансу між вимогами, що мають тенденцію підрізати одна одну, постійне знаходження творчих нових рішень, коли попередні рівноваги стають на заваді».
Головне у книжці Ч.Тейлора — це твердження, що нічого невідворотного у світі немає. Переконування у протилежному, вважає він, слугує цілком конкретним політекономічним інтересам бізнес–еліт, котрі робитимуть усе, аби послабити об’єднуючу роль громадянського суспільства: «Механізми невідворотності спрацьовують лише тоді, коли люди розділені і фрагментовані». Й оті механізми невідворотності — це саме те, що зараз тотально нав’язує своєму народові нинішня українська влада.
Свобода як така, за Тейлором, — це наслідок вільного мислення, здатності «не шукати тенденцію, хоч би куди вона була спрямована, а розірвати зі спокусою бачити незворотні тенденції і зрозуміти, що триває боротьба, результат якої не визначено». Ідеальна мета такого інтелектуального вектора сформульована автором майже поетично: «Ми вільні, якщо можемо змінювати умови свого власного існування, якщо можемо панувати над речами, котрі намагаються панувати над нами».
Костянтин Родик
Коментарі
Останні події
- 07.05.2025|11:45Meridian Czernowitz видає першу поетичну книжку Юлії Паєвської (Тайри) – «Наживо»
- 07.05.2025|11:42Місця та біографії, які руйнує Росія. У Києві презентують книжку «Контурні карти пам’яті»
- 07.05.2025|11:38У Києві відбудеться презентація книги «Усе на три літери» журналіста й військовослужбовця Дмитра Крапивенка
- 06.05.2025|15:24«Читаємо ложками»: у Луцьку відбудеться перша зустріч літературно-гастрономічного клубу
- 06.05.2025|15:20Помер Валерій Шевчук
- 02.05.2025|13:48В’ятрович розкаже, як перемогли «велику вітчизняну» в Україні
- 01.05.2025|16:51V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» оголошує старт продажу квитків та імена перших учасників
- 01.05.2025|10:38В Ужгороді презентували «гуцул-фентезі» Олександра Гавроша
- 30.04.2025|09:36Андрій Зелінський презентує нову книгу «Мапа»
- 29.04.2025|12:10Новий фільм класика італійського кіно Марко Белоккьо: історична драма «Викрадений» виходить на екрани у травні