
Re: цензії
- 27.06.2025|Ірина Фотуйма"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
- 26.06.2025|Михайло ЖайворонЖитомирський текст Петра Білоуса
- 25.06.2025|Віктор ВербичПро що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
- 25.06.2025|Ігор ЗіньчукБажання вижити
- 22.06.2025|Володимир ДаниленкоКазка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
- 17.06.2025|Ігор ЧорнийОбгорнена сумом смертельним душа моя
- 13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя СтефаникаЗвичайний читач, який став незвичайним поетом
- 12.06.2025|Ігор Зіньчук«Європейський міст» для України
- 07.06.2025|Ігор ЧорнийСни під час пандемії
- 03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськКаміння не мовчить: контур герменевтики
Видавничі новинки
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Аталанта"Проза | Буквоїд
- Вероніка Чекалюк. «Діамантова змійка»Проза | Буквоїд
- Джон Ґвінн. "Голод Богів"Книги | Буквоїд
- Олеся Лужецька. "У тебе є ти!"Проза | Буквоїд
- Крістофер Паоліні. "Сон у морі зірок"Проза | Буквоїд
- Дженніфер Сейнт. "Електра"Книги | Буквоїд
- Павло Шикін. "Пітон та інші хлопці"Книги | Буквоїд
- Книга Анни Грувер «Вільний у полоні» — жива розмова з Ігорем Козловським, яка триває попри смертьКниги | Буквоїд
- Тесла покохав ЧорногоруКниги | Буквоїд
Літературний дайджест
Юрій Андрухович. Лагідний расизм
Ці люди привозять із собою не лише хвороби, яких ми так боїмося. Зрештою, хвороб у нас і своїх вистачає. Ми ще й їм передамо.
У купе київського потяга нас цього разу троє. "Американець" із Ходорова: ґрін-кард, 15 років у Штатах, раз на рік прилітає провідати маму. Василь із Тернополя: виявляється, таксист. Ну і я, котрий повертається домів з "Книжкового Арсеналу". "Американець" і Василь трохи посперечалися про ґеїв, відтак перейшли на негрів. Їх у нас останнім часом відчутно побільшало. У Василя про них, як годиться, історія. "От сідають до мене раз кілька африканців і лопочуть між собою своєю мовою, а куди везти не кажуть. Питаю: "Куди їдемо, хлопці?" Відповідають: "На родіну!" "А де ж ваша родіна?" – допитуюсь. А вони хором: "Зімбабве!" Добре, що у нас на службі диспетчери дівчата тямущі, відразу ж і сказали мені: "Вези їх, Васю, в "Орнаву". А вони почули знайоме слово і всі відразу ж у крик: "Орнава, Орнава!" "Орнава" в нас найбільший торговий центр, такий тіпа європейський." Як і більшість галичан, Василь трохи расист, проте расист лагідний, чого не скажеш про ходорівського "американця" -- той жорсткий. На його думку, все зло в його Америці – від чорних. Зате таксист Василь про чорношкірих студентів відгукується з гумором: "Дуже вже вони співати люблять, заглушають мені в машині рускоє радіо." Зважаючи на музичні смаки Василя, я б і сам, опинившись у нього в машині, не проти був би затягнути котроїсь гучної африканської. На думку спадає парочка сліпих музикантів з Малі – Амаду та Маріам. Вони страшенно популярні в Європі. Та вже й у нас, серед наших меломанів. Музика не має кордонів. Зрештою, як і людське невігластво. Пригадую, десь із півтора року тому все та ж тернопільська "Орнава" стала чи не епіцентром українського расизму. "Журналісти місцевої газети так захопилися висвітленням бійки двох іноземних студентів за українську дівчину, що й не помітили, як до тексту потрапили непристойні слова на адресу вихідців з африканських та арабських країн", – прочитав я тоді в новинах. І хоча світові ЗМІ саме через цей інцидент пророкували Україні значний відтік студентів з Африки та й загалом усіляко ґанили, тикаючи нас носом у нетолерантність і нижчий, ніж в Африці, рівень цивілізованості, все, як кажуть, устаканилось. Цивілізація ж у нас іще та: "антифашистське" радіо в таксі та маршрутках і розбиті вщент дороги – ось її вершинні прояви. Портрети очільників міста у вишиванках ледь не на кожному біг-борді – і тут-таки, під їхнім турботливим поглядом – величезні ями та вибоїни. Судячи з біґ-бордових комплекцій, ці люди не ходять пішки. То, може, вони здатні літати над отими вибоїнами? Але вернімося до расизму. Кольоровим іноземцям у нас створили найкращі умови для проживання – відмежовані ґратами кімнати в гуртожитках. Дуже зручно: і захист, і психологічний комфорт водночас. Місцеві фотостудії, банківські офіси (переказ коштів!), мовні школи так і майорять фотографіями усміхнених чорношкірих та азійських студентів. Бюджети й загашники наповнюються, власники супермаркетів радіють. Африканці купують багато м´яса, фруктів, розбирають неходові дорогі солодощі, торти, швейцарські цукерки. Разом із місцевими вони стоять у довгих чергах за питною водою. Їх люблять небезкорисливою своєю любов´ю квартирні аґенти, базарні перекупки, нечесні бармени. Бо де б вони були без них? Суміші різноманітних діалектів та мов, м´які і тверді, наче бублики різної свіжості, калейдоскопи облич на вулицях і вуличках, хіджаби, різнобарвна одіж греко-католицьких черниць, африканські дреди, пласкоголова, низькоросла і кривонога місцева гопота й так само поголена, але вже на довгих струнких ногах, гопота африканська – все це робить наші галицькі міста з відверто провінційних відверто європейськими. Такими, що в них, даруйте неправильне цитування з Біблії, "всякої тварі по парі". Ці люди привозять із собою не лише хвороби, яких ми так боїмося. Зрештою, хвороб у нас і своїх вистачає. Ми ще й їм передамо. Зате вони привозять іншу культуру, її шматочки, фрагменти. І водночас долучаються до нашої. У тому ж Тернополі багато африканців співає у греко-католицьких церквах, нітрохи не боячись українського Бога та його найсуворіших послідовників. Просто вони полюбили цю музику, цей традиційний хоровий спів. Багато хто так само створює власну музику, пише вірші (зокрема й українською), картини, дає уроки танцю. Тобто вони не лише підторговують наркотиками чи екзотичними сексуальними послугами, як вважає наша кохана міліція. "Я, коли бачу міліцію, то відразу дістаю свої документи, тому що знаю: вони обов´язково мене зупинять. Ми знаємо, що міліція не буде захищати нас. Тобто ми завжди будемо винні – в будь-якому конфлікті. Чи навіть і без нього." Ці та подібні гіркі слова я чув уже не раз. Раніше чи пізніше нам доведеться вибачатися – як за оцю ненашу міліцію, так і за себе самих. Ми ж-бо насправді такі лагідні-лагідні. Нас хоч до рани прикладай – ножової чи й вогнепальної.
Коментарі
Останні події
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
- 01.07.2025|06:27Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
- 29.06.2025|13:28ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
- 26.06.2025|19:06Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
- 26.06.2025|14:27Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва