
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Болгарський естет, що не цурається туалетів і мух
У серії «Сучасна проза» видавництва «Темпора» вийшла книжка письменника Георгі Господинова «Природний роман та інші історії».
Естетично вибаглива новинка показує, що відбувається в не надто добре знаній у нас сучасній болгарській літературі.
Видання вийшло у перекладі поета Остапа Сливинського. Для декого з читачів стане відкриттям: «цивільний» фах Сливинського — балканістика. Про це, а точніше про свої перші подорожі до Болгарії, перші знайомства з її літературою, він розповідає у передмові. Що ж до українського тексту, він виявився цілком гармонійний і стилістично розмаїтий, хоча в окремих місцях можуть виникати питання з регіональними мовними стандартами (як-от із активним уживанням слова «пивниця»).
«Природний роман та інші історії» — це одна повість і кілька новел. Речі, написані в дусі класичного слов’янського постмодернізму, й цю класичність лише підкреслює час їхнього створення: друга половина дев’яностих років двадцятого століття. Від надто усталено-постмодерного сприйняття «Природного роману», щоправда, застерігає в своїй передмові Остап Сливинський. Не варто, мовляв, думати, що перед нами просто набір ребусів-цитатників і таке інше. А втім, здається, читач «нульових» уже й сам не схоче зосереджуватися винятково на концептуальності, колись модній як на письмі, так і в читанні.
Утім, це не скасовує стилістичних особливостей. Якщо говорити про повість «Природний роман», перед нами — розкладено на не дуже послідовні епізоди сюжет (досить передбачуваний та ефективний порятунок від одноманітності) про маловідомого й психічно акцентованого письменника. Він анонімно надсилає рукопис у літературний журнал. Після публікації редактор вирішив відшукати автора. Як з’явилося, вони мають не лише однакові прізвища, а спільні негаразди — обоє саме розлучаються. Тож надалі двох Господинових (а разом із ними, відповідно, й самого автора книжки) можна сприймати як прихованих близнюків, а от бути до кінця впевненим, чи цієї миті йдеться про одного або про другого — важко.
Розлучення з людиною, з котрою були геть чужими, але яке, попри те, відбувається надзвичайно боляче — центр і поштовх усього «Природного роману». Проте, на щастя, текст Господинова не назвеш черговою невеселою історією про розлучення. Дається взнаки й згадана деконструкція сюжету, і найрізноманітніші відступи від нього. Це, наприклад, роздуми про роль туалету в історії та сучасності людства. То науковоподібні, то навпаки, дуже грайливі, вони сповнені гумору і жвавості.
Є в книжці й ігри з різними ідеями надзвичайно концептуальних романів, наприклад, роману, що складається з самих лише початків сюжету, або з самих дієслів. І ціла епопея з мухами, котрі є «наскрізними мешканцями» цілого тексту, не кажучи вже про котів і рослин (назва «Природний роман», врешті-решт не така й випадкова). Численні коротенькі розділи написано у відмінних стилістичних, а то й жанрових манерах. Багато де, спостерігаючи відверті й приховані, справжні та фальшиві цитати, можна повправлятися у їх розгадуванні, хай би як від цього не відохочував у передмові Остап Сливинський.
Приємні формальні віражі Георгі Господинова відбуваються на вельми потужному емоційному тлі. Це й не надто новий, проте невідступний «балканський вітаїзм», і дух нестабільних, невлаштованих, багато для кого в цій частині континенту травматичних дев’яностих. Гумор і візерунки в цього письменника тісно переплетено з напругою та пристрастю. Може, останнє й дозволяє повісті не «розпливтися», а зберігати пружність. Хоча закінчення твору, напевно, могло б бути більш виразним, саме в розумінні засобів виразності, а не сюжету.
Кілька новел, якими завершується книжка — власне, «інші історії» — коротенькі оповіді, подеколи кумедні, а іноді й химерні. Чи підкреслено парадоксальні. Як-от історія про чоловіка, що його дідусь, контролер на потязі, пишався зустріччю з угорським письменником, котрий не розумів болгарської. Тому дідусь виговорив йому все, що накипіло, а пасажир у відповідь згадав про балакучого-незрозумілого болгарина в своєму оповіданні. Таку історію чоловік розповідає симпатичній сусідці по купе. Жінка слухала із вдячною усмішкою, а насамкінець сказала англійською:
— Мене звати Кетрін. Я не знаю вашої мови, але то була чудова історія.
Книжку Георгі Господинова сміливо можна порекомендувати всім любителям тієї частини сучасної європейської літератури, котра схильна до експериментування та має при цьому суто естетичні або й естетські амбіції.
Олег КОЦАРЕВ
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025