
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Ключ на мотузочку та інші «жежерики»
За відкриття книжки Віталія Жежери «Господні комарики» я вдячна Андрію Бондарю.
Це він показав мені її, коли ми працювали в одному «малому журі» над визначенням книжок-переможців Форуму видавців-2011. І я згадала, що вже читала ці есеї, тобто авторські колонки у «Газеті по-українськи». Відтак письменники та журналісти підтримали пропозицію поета, публіциста та перекладача Андрія Бондаря і присудили збірці «Господні комарики» (видавництво «Нора-Друк») свою спецвідзнаку.
Я згодом купила цю книжку й узялась до уважного читання… І горло мені перехопило – то сльози на очах виступають, то сміюся уголос. Таку суміш почуттів, щоб за душу брало, може викликати лише дуже талановита людина, коли вона розповідає про щось ніби-то просте, а насправді – про сенс життя. І ти розумієш, що ви із цією людиною – однодумці та одночуйці.
Я й нашому високозамківцю Івану Фаріону раз у раз кажу: збери свої етюди про природу, про маленьких та великих звіряток і пташок; ця книжка вже існує на сторінках «Високого Замку», лиш ти її наразі докупи не зібрав і не видав. А Жежера ось зібрав свої «жежерики», і вийшла книжка про життя, тепла, з гумором та сумом, та з точними інтонаціями.
Ніде ні у кого я не читала такого опису дров, як у нього. Коли їх рубають перед вечором. «Бо вони у стінках світяться, кожне по-своєму». Розколоте поліно шовковиці має колір дині, акація – гречаного меду. Серцевина клена буває багряна, як призахідне сонце, що передвіщає вітер. І пахнуть дрова по-різному. Слива – кісточкою свого плоду, гіркувато. Яблуня – іноді теплим узваром. Стара вільха – скипидаром. Берест, ясен – млином, борошном, свіжим тістом. В акації запах звіра – гострий, терпкий. А у верби запах дитячий, дуже тілесний, весняний… Ця робота – рубати дрова, ніколи Жежері не набридає. Він часом думає, що це єдине, що він вміє робити. Читаєш ці рядочки – і ніби бачиш, як вправно чоловік рубає дрова, і то з любов’ю, щиро, не помічаючи нічого, так, що годі очей відвести.
Його есеї мають прості й безпафосні назви. «Хочеш цибульки», «Щастя задарма», «Ключ на мотузочку», «Соловєй лєта», «Пересядься, мороз», «Залізні зуби», «Котове пузо», «Нічия булочка», «Ми з Топіком», «Присутність яблук», «Хочу бути коровою», «Куди ми діваємось» та інші…
Його речення – повноцінні, як оповідання.
«По телефону похвалилися, що в них там картопля цвіте гарно, як ніколи, а мені стало сумно, що вона там цвіте, а я тут ні при чому».
«На цім тижні у мене трапилися дві дивні сварки, найгірші, які можна уявити, – коли не виходить по-людськи долаятися до кінця».
«Як каже баба Катя, він такий розумний, аж не віриться, що колись був дурний».
«Недавно він умер – од горілки, бо так і не навчився спокійно переживати початок осені, весни та інших тривожних пір року».
«Неспокійні шершні лізли в борщ удень і сердито стукали в освітлені вікна веранди пізно вночі, як дядьки, що шукають похмелитися».
«Я й у власній одежі іноді маю вигляд, наче в краденому, а тут – чуже».
«Бувають речі, про які не знаєш, чи вони ще є на світі, от наприклад – гра в ножика».
Він так пише, що під багатьма його думками читач і сам би підписався з легким серцем. Ну от хоча б таке: «Дивно, що серце іноді барахлить зовсім не так, як голова чи нога. Його навіть бува що й не чуєш. Просто раптом сльози навертаються на очі, й починаєш усіх любити без причини».
І тепер, після тієї книжки, у мене таке враження, ніби я з автором працюю в одній газеті, і ніби знаю його як облупленого: від звички кривитись правою щокою, збираючи шкіру у дрібні зморшки – до потреби раз у раз виходити покурити, тримаючи у правій руці «Кемел» як самокрутку.
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025