
Re: цензії
- 14.09.2025|Тетяна Колядинська, м. ДніпроЗа якими правилами “грали” радянські засоби масової інформації
- 03.09.2025|Ольга Шаф, м. Дніпро«Був на рідній землі…»
- 02.09.2025|Віктор ВербичКнига долі Федора Литвинюка: ціна вибору
- 01.09.2025|Василь Пазинич, поет, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиОдухотворений мегавулкан мезозойської ери
- 25.08.2025|Ярослав ПоліщукШалений вертеп
- 25.08.2025|Ігор ЗіньчукПравди мало не буває
- 18.08.2025|Володимир Гладишев«НЕМОВ СТОЛІТЬ НЕБАЧЕНИХ ВЕСНА – ПЕРЕД ОЧИМА СХОДИТЬ УКРАЇНА»
- 12.08.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПолтавська хоку-центричність
- 07.08.2025|Ігор ЧорнийРоки минають за роками…
- 06.08.2025|Ярослав ПоліщукСнити про щастя
Видавничі новинки
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
- Мар’яна Копачинська. «Княгиня Пітьми»Книги | Буквоїд
- "Моя погана дівчинка - це моя частина"Книги | Володимир Гладишев, професор, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти
- Джон Ґвінн. "Лють Богів"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Євген Сверстюк: «Гавел втілював у собі принцип свободи»
Про Вацлава Гавела, його філософське розуміння і практичне втілення принципу свободи розповів в інтерв’ю Радіо Свобода письменник, філософ і колишній дисидент Євген Сверстюк.
- Українці більше знають Вацлава Гавела як політика й колишнього дисидента. Однак він був ще й письменником та мислителем, філософом. Розкажіть, будь ласка, про категорію свободи в його системі світосприйняття.
- Вацлав Гавел не любив філософських розмов. Це був від природи обдарований, вільний чоловік, він втілював у собі той принцип свободи, а не говорив про нього.
І він показував, що таке свобода. Свобода для нього є звільнення людини від насильства і повернення її до природної норми. Бути вільним - значить мислити і діяти за голосом совісті і за поняттями честі, повернутися до традиційної любові до ближнього і спілкування з ближнім, замість стеження за ближнім і ґвалтування свободи ближнього.
- А що Вацлав Гавел говорив про проблему свободи в посттоталітарному суспільстві, зокрема і в українському?
- Він говорив про велике зло, співучасниками якого ми були, і що нема жодного вождя й тирана, який міг би отримати цілий народ і вести його, якщо б він не мав підтримки. Отже, фактично нації були заручниками й помічниками цього. І зараз проблема звільнення від цього полягає в тому, щоб усвідомити свою вину і свою причетність до того режиму, належно оцінити свою участь і зрозуміти, як це було побудовано - побудовано на принципі насильства над людиною і позбавлення її свободи.
Він, як президент, осмислював історію своєї країни, осмислював, те що трапилося. У народі говорять, що добро і зло приходять тричі. Він бачив велике зло, яке приходило двічі: в образі двох вождів - Гітлера і Сталіна.
Він говорив: зло приходило двічі, і ми не повинні допустити, щоб воно прийшло втретє, тому ми повинні гуртуватися, будувати громадянське суспільство. І ми повинні розуміти, що наші вороги - це наша байдужість, наша пасивність, індиферентизм, безвідповідальність, наша несвобода. До цього привчили нас при тоталітарному режимі.
- В одному зі своїх есеїв Вацлав Гавел пише про «життя у брехні» і «життя в правді». Чи проводив він паралель між правдою і свободою?
- Звичайно, для Гавела свобода будується на правді. Але свобода не є абсолютною свободою дикуна, який робить все, що хоче. Свобода - це правда і закон, можливість діяти відповідно до совісті, правди і закону.
Тож Вацлав Гавел закликав нації до оновлення, до відповідальності за своє життя і до активності. Він закликав демократичним способом обирати очільників, людей чесних, яким можна вірити, людей, які можуть представляти народ.
Після погроз і арештів, після Оксамитової революції у 1989 році він став президентом. Він став розголошувати ці принципи і способи боротьби за свободу у світі. І в тому був успіх Гавела - він на всіх трибунах, на найвищих трибунах того часу - європейських, американських - проголошував оці нові демократичні принципи оновлення.
Він був почутий саме тому, що говорив усе дуже конкретно, дуже щиро і правдиво, він не скаржився на попередній режим і на злих духів історії.
Додаткові матеріали
- Вацлав Гавел: людина-епоха
- Помер Вацлав Гавел
- Вацлав Гавел отримав премію Кафки
- Спасут ли оппозицию моральные авторитеты “уровня Лины Костенко”?
- Остання стаття Вацлава Гавела: Україна досягла роздоріжжя
- Осінь Вацлава Гавела
- «25 портретів на тлі епохи»: книжка, яка виховує громадянина
- Найкраща п’єса Вацлава Гавела
- Геніальний вар’ят Богуміл Грабал
Коментарі
Останні події
- 11.09.2025|19:25Тімоті Снайдер отримав Премію Стуса-2025
- 10.09.2025|19:24Юліан Тамаш: «Я давно змирився з тим, що руснаків не буде…»
- 08.09.2025|19:3211 вересня стане відомим імʼя лауреата Премії імені Василя Стуса 2025 року
- 08.09.2025|19:29Фестиваль TRANSLATORIUM оголосив повну програму подій у 2025 році
- 08.09.2025|19:16В Україні з’явилася нова культурна аґенція “Терени”
- 03.09.2025|11:59Український ПЕН оголошує конкурс на здобуття Премії Шевельова за 2025 р
- 03.09.2025|11:53У Луцьку — прем’єра вистави «Хованка» за п’єсою іспанського драматурга
- 03.09.2025|11:49Літагенція OVO офіційно представлятиме Україну на Світовому чемпіонаті з поетичного слему
- 02.09.2025|19:05«Пам’ять дисгармонійна» у «Приватній колекції»
- 27.08.2025|18:44Оголошено ім’я лауреата Міжнародної премії імені Івана Франка-2025