Re: цензії
- 04.11.2025|Надія Гаврилюк“Перетворює затамування на захват”: поезія Богуслава Поляка
 - 03.11.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськІспит на справжність
 - 02.11.2025|Богдан СмолякЗахисник Істин
 - 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
 - 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
 - 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
 - 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
 - 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
 - 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
 - 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
 
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
 - Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
 - Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
 - Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
 - Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
 - Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
 - «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
 - «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
 - Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
 - Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
 
Літературний дайджест
Біле світло Абсолюту
In memoriam Михайлини Коцюбинської.
       
ЦИТАТИ
Болюча втрата для української культури: на самісіньке Різдво на 80–му році життя відійшла Михайлина Хомівна Коцюбинська. Інтернет із його імперсональною жадібністю до новини одразу заряснів пригадуваннями, що сам Михайло Коцюбинський був рідним дядьком небіжчиці, що навіть ім’я їй дали на його честь. Вона й пронесла те ім’я з честю крізь нелегке своє життя, єднаючи нас із добою літературної класики таким особливим, особистісним чином.
Двотомник Михайлини Коцюбинської «Мої обрії», любовно й культурно виданий 2004 року в «Дусі і літері» за участі Харківської правозахисної групи, був відзначений Шевченківською премією. Я завжди беру до рук це видання (а беру часто) з особливим відчуттям, яке хотіла б дещо прояснити: сьогодні це видається важливим. «З півстолітнього наукового доробку» авторка прискіпливо відібрала те, що вважала найбільш вартісним. Свій максималізм послідовно застосовувала найперше до себе самої, натомість до людей уміла бути поблажливою, якщо тільки справа не торкалася надто принципових речей.
Перший том, окрім кількох прикінцевих статей, — давні праці, переважно написані ще до вигнання з Інституту літератури, вимогливо відібрані й вивірені на свою доцільність у сучасності. Том другий, за винятком однієї рецензії 1965 р., — це вже праці кінця 1980–х, найбільше 90–х, а також нового століття–тисячоліття. Томи стоять на поличці щільно–щільно, треба мати честь бути до всього того безпосередньо причетним, аби достеменно знати, яка між ними «чорна діра», розрив, пустка і яких виняткових людських якостей вимагали долання того провалля, відновлення творчого тонусу, духовна регенерація. Адже впродовж 1971—1988 років Михайлина Коцюбинська не мала змоги друкуватися: ім’я її підпало під заборону, дарма що таке славне й знакове ім’я! Утім воно таки було оберегом: либонь саме ім’я завадило карним органам відправити цю жінку слідом за її найближчими друзями в дуже далекі краї неосяжної країни–монстра. Але, змушені залишити її «на волі», вони захлиналися від люті: наскільки вона й справді була внутрішньо вільною, яке випромінювала світло для інших — те «біле світло Абсолюту», про яке писала згодом в одній зі своїх статей. Тож «конторі глибокого буріння» залишалося одне: просто всіляко отруювати людині життя, що вони й робили по–своєму віртуозно. У хвилину розпачу вона показала мені колись листа, написаного тоді невідь кому, так нікуди й не надісланого; він закінчувався рядком, написаним від руки в розрядку: «Припиніть цькування!»
Один дуже особистий момент: деякі праці з першого тому я пам’ятаю в першодрукові, вони були для мене етапними і вкрай своєчасними, достатньо сказати, що статті 1967 р. «Відтворення чи перетворення» та «Про поезію поезії» кардинально вплинули і на вибір теми моєї кандидатської дисертації, і на характер її здійснення. У тих статтях ішлося про метафору як загальноестетичну категорію, як базовий елемент образності, першооснову художнього пізнання. Як інтерпретатор поезії Михайлина Коцюбинська мені була особливо близькою. Зокрема її, тонкого знавця тих специфічних законів, по–особливому вабила та інтригувала та поезія, де панує «просте, точне, «необразне» слово», ощадливість аж до позірної скупості, до аскетизму. Але ця «образна конкретизація за допомогою звичайних, точних, незамінних слів» у її потрактуванні підводить читача до його власного відкриття, що то є особлива простота — висока простота зредукованої складності, зрілості, особистісної глибини.
Водночас іще навіть до того, як стало можливим сказати про вульгарно–соціологічну критику все, на що вона заслужила, Михайлина Коцюбинська докладала весь свій хист, аби максимально розвести високу простоту мистецької довершеності — і проповідувану тією критикою «простоту» як загальнодоступність, як спрощеність і як антипод зухвалих модерних пошуків, природного саморозвитку літератури. Вона до кінця зберегла неушкодженим сам дух шістдесятництва: віру в неминуче оновлення як культури, так і суспільства, у відновлення справедливості, правди. Здобута незалежність України була для неї, як і для найближчих її сподвижників, винагородою за всі поневіряння та утиски. А все, що далі відбувалося з молодою державою — то були направду події особистого її життя, тож саме так і сприймалися, і переживалися.
Певно завдяки всьому своєму неповторному досвідові Михайлина Коцюбинська спромоглася ще на зорі «перебудови», як ніхто, невимушено підвести риску, перегорнути сторінку «радянського літературознавства» (таку назву, нагадаю, мав і фаховий журнал, той що нині «Слово і час»). Зробила це значною мірою не лише за себе, а й за інших, хто перебував коло косметичних ремонтів власного доробку, ловлення нової кон’юнктури та міфологізації минулого. Відновивши «право на професію», працюючи захоплено й самовіддано, ніколи не жалілася на втому, на труднощі, незручності, тож у її присутності й говорити про таке не випадало. І головне: дбала завжди про саму справу, безвідмовно бралася й за рутинну, невдячну роботу, якщо була переконана в її необхідності; в тому був колосальний моральний урок для оточення. Працювала ритмічно, спокійно, ніколи не говорила про «аврали», «цейтноти». Навіть хвороби, від яких так страждала в останні роки, якось ніколи не фігурували в її висловлюваннях як перешкода роботі. Надзвичайно багато сил віддала збиранню, виданню й науково–критичному осмисленню літературної спадщини Василя Стуса. В останній нашій розмові я розповідала їй про нову дисертаційну працю, присвячену цьому поетові, вона раділа з того, нарікала на ваківські правила: заочне опонування заборонене, а бути присутньою на захисті вона вже не мала змоги... Монографія «Зафіксоване і нетлінне»: Роздуми про епістолярну творчість» (2001) стала здобутком не лише авторки, а й цілого літературознавства; подією в нашій мемуаристиці, в цілій літературі стала і її «Книга споминів» (2006). А скільки ще було планів, яке палке бажання працювати, який живий, до останнього подиху, інтерес до всього!.. Її обрії, що у двотомнику розкрилися від Шевченка до Стуса й від Жака Превера до Тичини та індіанської поетеси Полін Джонсон, ширшали й далі, природно та невпинно.
...У своїй давній статті про Василя Стефаника вона навела вислів Юрія Морачевського зі спогаду про цього блискучого й незрівнянного письменника: «Його твори подібні до нього, а він до них». І далі продовжила цю близьку й суголосну думку: «Не намагався відрізнитися від своїх земляків, але не намагався спеціально й не відрізнятися. Відрізнявся силою свого єства. Був таким, яким був». Тепер ці слова доволі точно характеризують її саму, її книжки, її життєву поставу.
Елеонора Соловей
P. S. Прощання з Михайлиною Коцюбинською відбудеться об 11. 00 у Будинку вчителя, о 12. 00 — відспівування у Володимирському соборі, затим — похорон на Байковому цвинтарі.
Мирослав Маринович, 
президент Українського центру Міжнародного ПЕН–клубу, віце–ректор Українського католицького університету:
— Згасло земне життя, яке «було аргументом своєї філософії» (ці слова Альберта Швейцера часто повторювала Михайлина Коцюбинська). З нього, як із підручника, можна було вивчати, що таке свобода і сила духу, вірність правді й любов до України. А ще ота особлива її риса, про яку вона сама згадала, виступаючи 2004 року перед випускниками Українського католицького університету: «Внутрішня свобода допомагає виробити прямоходіння і прямостояння...». Вона стояла так рівно і впевнено, що на неї багатьом легко було спертися, до неї прихилитися.
Філарет, 
Патріарх Київський і всієї Руси–України: 
— Відійшла у вічність Михайлина Хомівна Коцюбинська — людина, яка всю себе віддала Україні. Не кажу «померла», бо вона справді відійшла у вічність — полишивши нам у спадок і свої твори, й підготовлені до друку праці інших великих духом українців, а найголовніше — полишивши досвід і приклад незламності, приклад свого важкого, часом трагічного, але сповненого любов’ю до рідної землі, до побратимів, до українського народу життя.
Додаткові матеріали
- Обрії Михайлини Коцюбинської
 - Пішла із життя Михайлина Коцюбинська
 - Замість вінка на могилу Михайлини Коцюбинської
 
Коментарі
Останні події
- 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
 - 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
 - 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
 - 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
 - 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
 - 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
 - 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
 - 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
 - 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
 - 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
 
        