Re: цензії
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Мріємо видати поезію шрифтом Брайля
Ця письменниця – незвичайна. Її творчість (а пише вона поезію, прозу, а також казки) сповнена щирості та життєлюбства.
Кожен може взяти з неї приклад, адже, втративши зір у віці двох років, вона не розгубила життєвого оптимізму і доброти. Здавалося б, не зазнавши сімейне щастя, несподівано зустріла свою велику любов – Лайоша Молнара, з яким прожила в подружжі вже близько 15 років. За цей час їхніми спільними зусиллями на світ з’явилося понад тридцять збірок. Вони і сьогодні виступають разом: вона читає свої вірші, а він грає на кобзі, лірі чи бандурі.
Наша розмова з Тетяною Фроловою – про її життєвий шлях, у якому так тісно вплетене бажання творити.
Почала писати в сім років
– Угорський письменник Йожеф Етвеш писав: “Здатність – іще не талант, а талант – іще не творчість”. А що для вас є творчість?
– Складно відповісти, що таке творчість. Мені просто хочеться писати – і я пишу. Ніколи не думаю, чи то талант, чи то здатність. Просто пишу. А ще не люблю казати, що працюю, і не зважаю, виходитиме з того щось у світ чи ні.
– Коли почали творити? Який момент свого творчого розвитку вважаєте кульмінаційним?
– Почала писати, точніше складати віршики, приблизно в семирічному віці. У нашій родині часто співали пісень, мабуть, тому мої перші твори були на зразок народних пісень. Але тоді вже мала перешкоду, бо була незряча. Писати не вміла. Тоді ми не знали, що є спеціалізована школа. Вчитель із мого рідного села Білозірка, що на Тернопільщині, почав цікавитися щодо такого закладу. Згодом прийшла відповідь, що у Львові є така школа, і я поїхала туди навчатися, хоч на той час мені вже виповнилося 10 років. Оскільки дечого навчилася ще вдома, разом зі своїми братами, то мене взяли відразу в третій клас. Коли вивчила шрифт Брайля, то для мене була величезна втіха, бо могла записати все, що придумала. Щодо кульмінаційного моменту, то, мабуть, то був час, коли побачила світ перша збірка “Виклик долі”. Пам’ятаю, ми зробили її презентацію: з музикою, піснями, віршами. Тоді прийшов незнайомий хлопчик з однієї єврейської сім’ї та захотів прочитати поезію. Жінка, якої я теж не знала, принесла на презентацію сирник. Я була в захопленні від цих подій.
– Ви займаєтеся різними жанрами письменництва, зокрема, пишете поезію, прозу, казки. Який із них для вас пріоритетний за значенням?
– Мабуть, такого немає. Деколи мені здається, що це поезія, – передусім я поетеса. А потім поринаю у світ казки. Коли вона приходить, то живу в ній – казковий світ теж видається мені головним. І проза має свої особливості. Кожна гілочка для мене важлива, тому не можу сказати, що головне.
– Як ставитеся до власних творів після того, як напишете їх? Чи виникає критичне ставлення до них?
– Щоб належно оцінити твори, мені потрібно їх відкласти. Тексти полежать, вже й забуду про них, а тоді читаю та думаю: невже то я написала? Одні мені подобаються, інші – не дуже.
У таких випадках починаю червоніти. Якось мене запитали, чи зможе одна дівчина, яка писала вірші, стати поетесою. Я сказала: “Якщо через якийсь час вона прочитає свої вірші й не почервоніє, тоді не стане”. Бо коли вона зрозуміє, що її вірші недосконалі, то прагнутиме зробити їх кращими.
Найчастіше натхнення приходить на концертах
– Для кого творите передусім? Хто є вашими першими читачами?
– Першим читачем є мій чоловік Лайош Молнар. Він за походженням угорець, але так склалося, що став українським кобзарем. Окрім цього музичного інструмента, грає ще на лірі та бандурі. Лайош проникся моєю творчістю і завдяки його зусиллям надруковано всі мої книжки. Читаючи, він може критикувати, сперечатися, якщо йому щось не сподобалося. Лайош є тотально незрячим, але саме він 1996 року знайшов спонсорів для видання моєї першої збірки.
– Кого ви вважаєте своїми вчителями? І хто є вашими найвищими авторитетами у творчості?
– У підлітковому віці була закохана у Дмитра Павличка. Надзвичайною була наша зустріч. Але все-таки найбільший мій авторитет – Ліна Костенко. Я захоплена цією жінкою. Вважаю, що її поезія досконала. Попри жіночність, вірші її дуже глибокі.
– Чи впливає зорова обмеженість на здатність бачити красу цього світу, адже пишете так світло?
– Складно відповісти. Думаю, це зряча людина може судити. Колись Ромен Ролан сказав: “Дух не буває сліпим”. Можливо, я так думаю, бо багато спілкуюся з людьми, передусім зі своїми дітьми, які розповідають мені багато цікавого. Проте вважаю, що лише зряча людина може відповісти, чи вона відчуває, що пише сліпа, чи ні. Пишу так, як уявляю. Можливо, хтось це відчуває, коли читає мої твори, я ж – ні.
– Дехто каже, що натхнення придумали ледачі, а що для вас таке натхнення? Чи є воно?
– Я визнаю натхнення. Найчастіше воно приходить до мене під час концертів. Тільки-но прочитаю вірш, одразу розумію, чи є в залі прихильники поезії. І коли відчуваю, що люди перейнялися цими рядками, то викладаюся, як тільки можу. Очевидно, відповідь – реакція людей і дає натхнення.
– Які риси вашої особистості, зокрема характеру, допомагають у творчості та в повсякденному житті?
– Розділила б творчість і повсякденне життя. Бо, до прикладу, люблю встати серед ночі та щось написати. Тоді можу зосередитися, але водночас це дуже заважає мені в повсякденному житті, адже вранці хочеться спати (сміється).
– Чи можете сформулювати секрети своєї творчої майстерності?
– Мабуть, ні (сміється). Пишу те, що відчуваю. Можливо, інколи рима не зовсім така чи віршовий розмір не той, але мені хочеться написати саме так, донести цю думку чи почуття до людей. Мабуть, саме щирість і дозволяє читачам сприймати мою поезію.
– Які плани на майбутнє?
– Ой (зітхає), плани, звісно, є, але все залежить від коштів. Маю збірку для видання, але не знаю, яка знадобиться сума. А потім проблема – де її продавати. Однак цим займається мій чоловік. Мріємо видати поезію шрифтом Брайля, але то теж дуже-дуже дорого. Таке видання не дасть нам прибутку, адже не продаватимемо її, а надішлемо в бібліотеки. На жаль, підтримки в цій справі не відчуваємо. Маємо досвід, оскільки за свій кошт видавали оповідання і повісті “Шлях до покаяння”. Звісно, не багато примірників, але вистачило, аби спрямувати в бібліотеки й інші установи, де читають рельєфно-крапковим шрифтом. Хотілося б також видати третю частину своєї біографії “У той широкий світ”. На жаль, для всього цього потрібно дуже багато коштів.
Розмовляла Наталка Павук
Фото: gazeta.lviv.ua
Коментарі
Останні події
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
- 21.10.2025|09:36Любомир Стринаглюк презентує у Львові збірку поезії «Докричатися до живих»
- 20.10.2025|18:59Коти, книжки й доброта: у Києві проведуть благодійну зустріч із притулком «Мурчики» і презентують «Таємничий світ котів»
- 20.10.2025|15:43Роман «Укриття» Людмили Петрушко: гімн добру і силі духу
- 19.10.2025|19:30«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
