Re: цензії

27.06.2025|Ірина Фотуйма
"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
26.06.2025|Михайло Жайворон
Житомирський текст Петра Білоуса
25.06.2025|Віктор Вербич
Про що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
25.06.2025|Ігор Зіньчук
Бажання вижити
22.06.2025|Володимир Даниленко
Казка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
17.06.2025|Ігор Чорний
Обгорнена сумом смертельним душа моя
13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Звичайний читач, який став незвичайним поетом
12.06.2025|Ігор Зіньчук
«Європейський міст» для України
07.06.2025|Ігор Чорний
Сни під час пандемії
03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Каміння не мовчить: контур герменевтики

Літературний дайджест

«Культура» — є! Про нову книжку Мирослава Поповича

Збираючись до київської книгарні «Є» на презентацію нової друкованої праці Мирослава Поповича, я вирішив перевірити реакцію колег по редакції на слово «культура».

Варіанти відповідей були різними, але всі опитувані спершу трохи здивовано і гіркувато посміхалися. Мабуть, тому, що добре інформовані про дірявий стан того тонкого озонового шару, що захищає наше суспільство від падіння в печерне здичавіння...

«Культура» — саме таку назву має книжка академіка НАН України, директора Інституту філософії ім. Г.Сковороди НАН України Мирослава Поповича. Вона є другою із чотиритомної серії «Ілюстрована енциклопедія України», започаткованої видавництвом «Балтія-друк». Перша частина — «Держава» вже є в книгарнях, наступні — «Традиції» і «Природа» готуються до друку.

Нову книгу, як і незнайому людину, спершу сприймають за зовнішністю, потім осягають за внутрішнім змістом. Сам Мирослав Попович із захопленням відгукнувся на поліграфічні чесноти видання, про які в радянських друкарнях можна було лише мріяти. Втім, найвища технічна і художня якість є непорушним правилом і візитівкою «Балтії-друк». Про створення «Культури» і зусилля з добору та насичення енциклопедії ілюстративним матеріалом (в багатьох випадках маловідомим чи навіть уперше відкритим широкому загалу) розповіла генеральний директор видавництва Рута Малікєнайте, особливо зауваживши те, що музейні й архівні працівники, приватні колекціонери щедро і радо дозволяли оприлюднювати їхні скарби та історичні документи на сторінках енциклопедії.

До речі, структура книжки не класично енциклопедична (А, Б, В, Г, Д і т. д.) — статті справді лаконічні, проте розташовані радше в стилі підручника (якби ця книжка раптом стала шкільним чи вузівським посібником, переконаний — навіть найшкідливіший школяр не посмів би вдатися до традиційної дурної забави домальовування на портретах вусів та ріжок).

Мирослав Попович не наївний і самовпевнений ідеаліст, щоб вважати за можливе охопити ВСІ пласти культури у двох десятках розділів навіть цієї досить об’ємної книги.

Дозвольте процитувати частину передмови самого автора «…ця книжка писалася не як наукова праця чи популярний нарис з історії культури України. Автор просто хотів розповісти про той смисл, який мали у свій час і мають сьогодні видатні і неповторні витвори української культури, збережені нам нашою бурхливою історією».

Позаяк ця книжка зовсім нова і ще пахне друкарською фарбою, я признаюся щиро, що не прочитав ще її всю, але вже прочитане переконує — вона здобуде багато як схвальних, так і критичних відгуків. Автор не нав’язує догматично свою думку щодо такої ефірної субстанції як культура, проте в багатьох випадках відчуваєш, що аналіз академіка вибудовує в логічний ланцюжок події історії та мистецькі течії, які ти сам намарно намагався виплутати з хаотичного клубка причин і наслідків.

Навіть заляпані нині нерозумними язиками безневинні і гармонійні трипільські черепки Мирослав Попович спокійно і без протоукраїнського вогню в словах збирає докупи і ставить на належне місце в нашій культурі.

Чотири розділи енциклопедії присвячені масштабним знаковим фігурам нашої землі — Григорію Сковороді, Івану Котляревському, Тарасу Шевченку, Миколі Гоголю. Книжку варто взяти до рук навіть заради того, щоб порівняти свій погляд на ці постаті із дещо нехрестоматійним сприйняттям їх автором.

Релігія, архітектура, живопис, скульптура, музика, письменство, театр, кіно посіли досить вагоме місце у цьому виданні. Однак на зустрічі Мирослав Попович доволі жорстко був критикований за недостатню увагу до сучасного пострадянського періоду розвитку культурного життя України. Автор погодився, зауваживши, що зазвичай він не пише про живих сучасників. Справді, це нелегка справа — згадавши одного, неодмінно отримаєш ображених незгаданих.

Втім, мабуть найліпшим критичним аргументом проти чиєїсь праці є гепання поперек фоліанту своєю монографією, ще грубезнішою, ще ґрунтовнішою…

Не минайте «Культуру» на книжкових полицях — як інтелігентна, культурна людина, вона приваблива і зовні, і в глибині.

Олег Смаль



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

01.07.2025|21:38
Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
01.07.2025|18:02
Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
01.07.2025|08:53
"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
01.07.2025|08:37
«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
01.07.2025|08:14
Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
01.07.2025|06:34
ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
01.07.2025|06:27
Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
29.06.2025|13:28
ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
26.06.2025|19:06
Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
26.06.2025|14:27
Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва


Партнери