Re: цензії
- 31.10.2025|Володимир Краснодемський, журналіст, Лозанна, ШвейцаріяЯк змосковлювали ментальність українців
- 30.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськХудожній простір поезії Мирослава Аронця
- 27.10.2025|Ігор ЧорнийПекло в раю
- 20.10.2025|Оксана Акіменко. ПроКниги. Що почитати?Котел, в якому вариться зілля
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Авторська колонка
Письменники і менеджмент
Сьогодні в літературі все не так, як раніше. Немає рукописів, пішли в минуле друкарські машинки. Письменники стали менеджерами, а не творцями. Адже головне не написати, а продати написане. Книжки оцінюються проданим тиражем і кількістю одержаного прибутку.
Хороша книга - та книга, що продається. А успіх письменника визначається пізнаваністю і гонорарами. Так трапилося, що мистецтво вже вимагає не жертв, а спонсорів. Добре, що не можна приватизувати алфавіт.
Ба більше - з´явилася нова загрозлива тенденція - береться публічна людина і під його брендом видається книга. І не так важливо, що написав її не він, а літературний раб. Важливо, що вона буде продана. Можна узяти нікому невідому скандальну тітоньку з Рубльовки, вкласти в неї півтора мільйони доларів, і вийде Оксана Робськи. (Ціна вкладення була офіційно оголошена). Література - це бізнес. І політика. А іноді великий бізнес і велика політика. На останній московській книжковій виставці найбільше книг-новинок було про Володимира Путіна.
Але я не збираюся критикувати Росію, тим паче там розуміють, що самосвідомість країни починається з літератури. Величезні московські бігборди лаконічні: «Читайте книги». Соціальна реклама теж оспівує літературу: «Читайте дітям не нотації, а книги». «Головне у вашому житті висловлене - і є справжня література». «Ви можете розмовляти з Толстим і Достоєвським, читаючи їхні книги».
У нас все інакше. Ми до багнета прирівняли перо і перекреслили цим пером своє минуле. Особливість української літератури полягає у тому, що вона почата з чистого аркушу. Українська література радянського періоду не вважається українською. Радянську літературу взагалі збираються вилучити із бібліотек. А дореволюційна вітчизняна проза безнадійно неактуальна. Перервана нитка, а в літературі як ніде необхідна спадкоємність поколінь.
На жаль, у нас письменником може стати будь-яка людина, яка більш-менш виразно пише українською мовою і при цьому не любить Росію. Але для того, щоб сказати своє слово у великій літературі, цього замало. Толстой ставив питання: «Чи є на землі значення, яке не піде разом зі мною?» Достоєвський був зайнятий пошуком прекрасної людини. Солженіцин був стурбований проблемою «як облаштувати улюблену країну».
Я вважаю, що є вічні і сьогочасні цінності, вічна і тимчасова література. Випадкове може стати відомим, але не надовго. Тому в творчості не варто дрібнити і прилаштовуватись під ситуацію.
Пушкін вважався третім поетом Росії після Жуковського і Крилова. Але час все розставив на свої місця. Пушкіна ми розтягнули на цитати, байки Крилова іноді згадують, а Жуковського ніхто не пам’ятає. За радянських часів за право називатися першим поетом в СРСР билися Євген Євтушенко і Роберт Рождественський. Володимир Висоцький в цьому списку навіть не значився. Але нащадки назвали першим поетом саме Висоцького. Отже хто знає, може кращим письменником нашої епохи виявиться який-небудь безіменний письменник, який не умів розкручуватись…
Коментарі
Останні події
- 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
- 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
- 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
- 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
- 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця
- 27.10.2025|11:2010 причин відвідати фестиваль «Земля Поетів» у Львові
- 26.10.2025|08:07У Львові відбудеться презентація однієї з найпомітніших книг сучасної воєнної прози: «Гемінґвей нічого не знає» Артура Дроня
- 25.10.2025|11:58Як підготуватися до Радіодиктанту національної єдности - поради від філологині Інни Літвінової
- 25.10.2025|11:51У Львові вручили премію імені Богдана Ігоря Антонича 2025 року
- 21.10.2025|11:27У Луцьку презентували посібник із доступності для культурних подій
