Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Авторська колонка
Blow up Олексія Жупанського
Роман «Чорний генсек» Олексія Жупанського можна назвати гідною відповіддю постмодерніста, якщо вже говорити про контексти, в яких ми досі живемо.
Адже український постмодернізм ранньої доби, який цілком законно дратував своєю невиправданою вседозволеністю, насправді не помер, а перекинувся на інші жанри нашого письменства. Саме там, у кондових нішах з кімнатами, залами і коморами національного сенсу він розчинився в мороці серйозності. Адже сьогодні у нас навіть еротичні романи не можуть писатися без огляду на чайку-небогу, українку-покритку і клятих москалів, які підманули і т.д.
Натомість у Жупанського все навпаки, і його клубок колізій не змотується, а розмотується безліччю жанрових стежок, які не ведуть, а відводять від скам’янілих у своїй хрестоматійності стилістичних блоків. Так, наприклад, коли класична схема нагнітання ситуації в того ж Володимира Сорокіна передбачає абсурдний перехід від звичного говоріння до мовної абракадабри і розпаду слів на звуки, як в оповіданнях «Норми» з листами до Мартіна Олексійовича, які закінчуються кількома сторінками, заповненими самою лише розпачливою літерою «а», то в Жупанського триває вирівнювання штампу. У нього первісне белькотання люмпен-персонажа так само на кількох сторінках розвивається в лекторську стрункість і завершується мало не декламування газетної передовиці.
Або, наприклад, тема Донбасу. Останнім часом у нас вийшло чимало книжок про цей забутий донедавна регіон, і кожен з авторів по-своєму працював з тамтешніми кліше. Олексій Чупа у «Бомжах Донбасу», Володимир Рафеєнко у «Демоні Декарта» і «Довгих часах», Дмитро Савочкін у «Марку Шейдері», який взагалі поклав донецьку специфіку на мотив голлівудського кіно, створивши ремікс «Бійцівського клубу». Найближче до проблеми ідентифікації підійшов, мабуть, згаданий Рафєєнко, у нього історію Донбасу рухають міфологічні істоти, шахтарські боги та інші езотеричні сили. Так можна описувати що завгодно і де завгодно – автор в результаті не пристав ані до ідеології фронту, ані до літератури факту, звідси й відповідна доля іммігранта.
Що ж до «Чорного генсека» Жупанського, то хтось скаже, що десь тут заритий Лавкрафт (можливо, тому що книжки цього великого і жахливого автора виходили у цьому ж видавництві). Комусь ввижатиметься Жадан (певно, через те, що авторська оповідь надміру «печальна»). Дехто порівнюватимуть із Подерв’янським (очевидно, через засилля матюків і суржику). Але все це - лише для зубожілого у своєму вітчизняному ostмодерні споживача псевдопатріотичної балянди сучукрліту, натомість для більш обізнаного з бунтарської кухнею одинака скинеться це чтиво на авангардні фільми Бунюеля, Годара, Антоніоні. Пригадуєте як в «Blow up» у фінальній сцені все довкола вибухає і вибухає в уяві героя, але так до пуття й не може вибухнути? Так от, «підривна» суть цього роману, виконаного в жанрі альтернативної історії, в тому, що він, наче згаданий Сорокін, послідовно «знищує» стилістику вищезгаданих авторів, яких, як усім видасться, наслідує, а, по-друге, остаточно руйнує міф про нескінченність духу і матерії тоталітарного часу.
Мовляв, писати не переписати на цю тему можна романів з повістями. І як ми вмирали, а сурми грали комусь іншому, і як баба дівкою була, а замість комсомольця Василька в нашій прозі тепер повсюдно гуляють як не гайдамаки чи січові стрільці, то упівці вже точно. Так от, відходом убік метафізичного реалізму в дусі не стільки Лавкрафта, скільки Павла Пепперштейна та інших маркшейдерів «незалежної» епохи на зразок так само згадуваного Савочкіна чи навіть Дмітрія Глухівського автор «Чорного Генсека» взагалі виходить за межі калинового дискурсу, створюючи власну казку про українського Голема. Насправді це ніякий не мутант, а правдиве божество, що жере свої діти, щоб їх ненароджені онуки не мучилися в школі, вивчаючи Жадана і Подерв’янського, як класиків ненаписаної літератури.
Олексій Жупанський. Благослови Тебе Боже! Чорний Генсек. – К.: Видавництво Жупанського, 2017. – 392 с. (Альтернатива).
Коментарі
Останні події
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
- 06.12.2024|18:41Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
- 05.12.2024|13:28Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік