
Електронна бібліотека/Проза
- Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
- Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
- З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
- Останній прапорПауль Целан
- Сорочка мертвихПауль Целан
- Міста при ріках...Сергій Жадан
- Робочий чатСеліна Тамамуші
- все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
- шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
- зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
- ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
- тато просив зайти...Олег Коцарев
- біле світло тіла...Олег Коцарев
- ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
- добре аж дивно...Олег Коцарев
- ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
- КОЛІР?Олег Коцарев
- ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
- БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
- ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
- ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
- Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
- Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
- Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
- ЧуттяЮрій Гундарєв
- МузаЮрій Гундарєв
- МовчанняЮрій Гундарєв
- СтратаЮрій Гундарєв
- Архіваріус (новела)Віктор Палинський
- АРМІЙСЬКІ ВІРШІМикола Істин
- чоловік захотів стати рибою...Анатолій Дністровий
- напевно це найважче...Анатолій Дністровий
- хто тебе призначив критиком часу...Анатолій Дністровий
у кузові автомобіля. Як завжди водиться в дорозі, між пасажирами вантажівки йшли розмови. Загальна група розділилась по інтересам: семеро вели розмову про людську поведінку і програмування цієї поведінки, п’ятеро віддали перевагу обговоренню питання ноосфери.
— По світу діють мільярди людських програм, трильйони тваринних, незчисленна кількість рослинних, не кажучи вже світ неживих об’єктів, — говорив Віктор. — При цьому індивідуальні людські програми підпадають під дію більш великих програм, таких як ідеології, або релігії. І на мою думку, можна вважати, що в релігії молитва здається програмним перериванням, звертанням до вищої програми або до основного її блоку.
— Я б взагалі розділив програми на суто матеріальні програми, та духовні програми, — розвив думку його батько. — До матеріальних треба віднести програми підтримання існування об’єкту, а до духовних — його розвиток.
— Наприклад, широко поширена програма статку. Устремління до дорогої їжі, автомобіля, квартири... — вступила до розмови Віра Іванівна. — Це можна віднести до матеріальних програм...
— З матеріальними її поєднує одна загальна риса, — підтримав матір Вадим. — Намагання робити так, “щоб було краще за усіх”, є не чим іншим, як шляхом у пустоту, намаганням перепрограмувати усіх на віртуальне відношення до грошей, до символів.
— Щось тут не складається, — засумнівався Тарас Володимирович. — Матеріальні програми з віртуальним відношенням...
— Їх поєднує шлях у пустоту, — повторив свою тезу Вадим. — Відсутність духовного розвитку.
— Мені не дає спокою питання узагальнення усіх людських знань, — голос Анатолія було чути з іншого борту вантажівки. — Вернадський сформулював поняття ноосфери. Він стверджував, що ноосфера є новим геологічним явищем на нашій планеті, в якій людина повинна перебудовувати своїм трудом та думкою своє життя.
— Ось про це я і говорю, — на льоту підхопив думку зі сторони Вадим. — За Вернадським жоден живий організм не знаходиться на Землі у вільному стані, тому що всі ці організми нерозривно та безперервно зв’язані, перед за все з оточуючим їх, підкреслюю, матеріально-енергетичним середовищем.
— Він стверджував, що створення ноосфери є природним явищем, яке більш глибоке та потужніше, ніж людська історія, — продовжував Анатолій.
— Безсумнівно існують різні варіанти програм, — підтримувала розмову Надія Анатоліївна. — У вигляді традицій, звичок.
— Однак, той же Вернадський в своїй статті “Декілька слів про ноосферу” писав, що думка не є формою енергії, — задів сина Володимир Іванович. — Він запитував самого себе як думка може змінювати матеріальні процеси, і відповідав, що це питання науково не розв’язане.
— Традиції і звички, це зрозуміло, — сказала Марія Петрівна. — Але як тоді розглядати божевілля? Як відхилення від якоїсь загальновизнаної програми?
— Іноді звичайна природна доброта сприймається як божевілля, — почав Вадим. — На погляд багатьох звичайна людина не може робити добрих речей просто так, без потаємних думок. В той же час юродивим довіряють — вони говорять правду. Божевільні впадають у свого роду нірвану, вони уходять від оточуючого світу. Відхилення від загальної програми можуть бути поділені на індивідуальне божевілля та на суспільне божевілля. Приклади індивідуального — Дон-Кіхот та князь Мишкін; суспільного — абдеріти та населення країн з тоталітарними режимами.
— Вернадський тоді не знав того, що зараз знаємо ми, — підхопився Анатолій. — Конспектів Кастанеди, наприклад. Але, якщо я правильно пам’ятаю, він писав, що наукова думка людства працює в біосфері і в ході своєї прояви перетворює її в ноосферу. Чи це не розуміння Темного моря усвідомлення?
— Досить складне питання, — замислився Тарас Володимирович. — Звісно, що божевілля є відхиленням від програми, але нормальні вчинки в одному суспільстві можуть бути визнані за божевільні в іншому.
— Я скажу більше, — хвилювався Анатолій. Відчувалось, що батько зачепив його за живе. — Володимир Іванович Вернадський писав про необхідність виділяти в біосфері царство розуму, яке з часом охоплює всю область життя і виходить у космос. Ось над чим треба добре подумати!
— А я б зараз поділила програми не на матеріальні та духовні, а на програми корисні та некорисні, тобто добрі та злі, — надала несподіваного повороту темі програм Надія Анатоліївна.
— Він писав, що все людство, разом узяте, є мізерною частинкою маси планети, — підтримав Анатолія Сашко. — І міць його пов’язана не з матерією, але з його мозком, з його розумом та направленим цим розумом трудом.
— Злі програми є холостими, вони не мають творчого продовження, — зауважив Віктор. — Вектор їхньої дії направлений всередину себе, на задоволення лише тільки власних потреб, а у добрих вектор дії направлений назовні — у світ ПсиВсесвіту.
— У зв’язку з цим можна відмітити ще одну важливу думку великого вченого про психозойну еру, тобто еру Розуму, — підтримував тему Костянтин Корнійович.
— Злі програми направлені на отримання
Останні події
- 14.07.2025|09:21V Міжнародний літературний фестиваль «Фронтера» презентує цьогорічну програму
- 11.07.2025|10:28Оголошено конкурс на літературну премію імені Богдана-Ігоря Антонича “Привітання життя”
- 10.07.2025|23:18«Не народжені для війни»: у Києві презентують нову книжку Артема Чапая
- 08.07.2025|18:17Нова Facebook-група "Люблю читати українське" запрошує поціновувачів вітчизняної літератури
- 01.07.2025|21:38Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
- 01.07.2025|18:02Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
- 01.07.2025|08:53"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
- 01.07.2025|08:37«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
- 01.07.2025|08:14Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
- 01.07.2025|06:34ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року