Електронна бібліотека/Драматичні твори
- Лілі МарленСергій Жадан
 - так вже сталось. ти не вийшов...Тарас Федюк
 - СкорописСергій Жадан
 - Пустеля ока плаче у пісок...Василь Кузан
 - Лиця (новела)Віктор Палинський
 - Золота нива (новела)Віктор Палинський
 - Сорок дев’ять – не Прип’ять...Олег Короташ
 - Скрипіння сталевих чобіт десь серед вишень...Пауль Целан
 - З жерстяними дахами, з теплом невлаштованості...Сергій Жадан
 - Останній прапорПауль Целан
 - Сорочка мертвихПауль Целан
 - Міста при ріках...Сергій Жадан
 - Робочий чатСеліна Тамамуші
 - все що не зробив - тепер вже ні...Тарас Федюк
 - шабля сива світ іржавий...Тарас Федюк
 - зустрінемось в києві мила недивлячись на...Тарас Федюк
 - ВАШ ПЛЯЖ НАШ ПЛЯЖ ВАШОлег Коцарев
 - тато просив зайти...Олег Коцарев
 - біле світло тіла...Олег Коцарев
 - ПОЧИНАЄТЬСЯОлег Коцарев
 - добре аж дивно...Олег Коцарев
 - ОБ’ЄКТ ВОГНИКОлег Коцарев
 - КОЛІР?Олег Коцарев
 - ЖИТНІЙ КИТОлег Коцарев
 - БРАТИ СМІТТЯОлег Коцарев
 - ПОРТРЕТ КАФЕ ЗЗАДУОлег Коцарев
 - ЗАЙДІТЬ ЗАЇЗДІТЬОлег Коцарев
 - Хтось спробує продати це як перемогу...Сергій Жадан
 - Нерозбірливо і нечітко...Сергій Жадан
 - Тріумфальна аркаЮрій Гундарєв
 - ЧуттяЮрій Гундарєв
 - МузаЮрій Гундарєв
 - МовчанняЮрій Гундарєв
 
 Як це? 
     А з а.  А так. На світанку піду і не повернуся... і пошкодуєш, що примусив мене спати! 
      
      Довга пауза. 
      
     Ти хотів знати, чи я циганка? (Схопилася). Затанцюю тобі, Кравцов... (Починає танцювати під музику безслівної пісні, зупинилась, заспівала). 
Іди до мене, іди до мене, 
Іди до мене... 
Смаглі ніжки — стежку вкажуть, 
Груди білі — ніч засвітять, 
Губи ніжні — втому вип'ють, 
Руки теплі заколишуть. 
Іди до мене, іди до мене! 
Іди до мене... 
      
      Знов танок — незвичайний, дедалі стрімкіший, вона наче літає. Розстебнулася блуза — забіліли груди, коса розплелася. Аза то зупиняється, не зводячи очей з Кравцова, то знову кидається у вихор танцю. Кравцов стоїть чи то вражений, чи то розгублений. Тьмяніє світло, і вже в темряві повторюється пісня. 
       
      Довга пауза. 
       
      Сцена освітлюється. Аза вдягає фуфайку, запинається. Кравцов стоїть біля вікна, ніби теж зібрався в дорогу. 
      
     А з а.  Нас було чотири сестри: дві білі, як ранок, а дві — чорні, як вечір... Я в драмгуртку циганку Азу грала, Кармен розучувала. (Ступила кілька кроків до Кравцова, ніби хотіла побачити, що в його очах). Відпочинь, Кравцов, роботи завтра багато. (Виходить, у дверях повернулась). Кравцов, коли б ти сю ніч... прийшов до мене, убила б... Ось і ніж приготувала. (Відвернула полу фуфайки. Пауза. Знову відійшла до дверей, зупинилася). Мені тепер легше жити. Вірю — є велике кохання! Думала, це казка, а воно насправді. А так убила б, як зрадника, і рука б не здригнулася! Спасибі, Кравцов, що ти є, що я зустріла такого! (Хоче йти). 
     К р а в ц о в.  Зачекай... За звичаєм нашого загону я хотів Ілонку поховати і вінок зробив. (Виходить і повертається з вінком, сплетеним з калини, жита і дубового листя). Вона, Ілонка, Роксолана... загинула мужньо, як боєць... Я вибрав місце, затишно їй буде. А то не повернусь — хто її поховає? 
      
      Аза стоїть, вражена болем і жалем... 
      Сцена темніє. Три залпи з двох пістолетів, голоси вже в темряві. 
      
     К р а в ц о в.  Ніби живу поховав... 
       
      Пауза. 
       
     А що, коли вона жива? 
       
      Пауза. 
     З вогню живим не вийдеш... 
     А з а.  Мені вже треба йти, Кравцов. 
      
      Переміна світла. 
       
      На авансцені стоїть Тамара. Задумалась. 
      Входить Дід з погаслою люлькою в руках... 
      
     Д і д. Що з тобою, Тамаро, не прихворіла? 
     Т а м а р а  (прокинулась від думок). Пробачте, не помітила... 
     Д і д.  І я біля тебе постою, воно хоч трошки сонце глянуло, а теплить. Чи не простудилась? Погода ж нікудишня... 
     Т а м а р а.  Я тепло вдягнена. 
     Д і д.  Он підошва в чоботі відірвалась, треба підбити. 
     Т а м а р а.  Як там наші? 
     Д і д.  Поки не чутно. 
     Т а м а р а.  Товаришу командир!.. 
     Д і д.  Хочеш піти дізнатись? 
     Т а м а р а.  Так. 
     Д і д.  Не треба йти в той бік. Не треба привертати увагу. Може, німці мають у лісі свої очі, свої вуха. 
     Т а м а р а.  Я кружним шляхом. 
     Д і д.  Почекаємо. 
     Т а м а р а.  Кравцов... 
     Д і д.  Не певна за нього? 
     Т а м а р а.  Ще рани не позагоювалися як слід. 
     Д і д. Тихо. На переміну погоди. 
       
      Пауза. 
     Т а м а р а.  Дозвольте, я розвідаю. 
     Д і д.  Я вже сказав. 
     Т а м а р а.  А коли без дозволу піду?.. 
     Д і д  (розпалює люльку, наче нехотя. З нотками вибачення). Такий час! Берегти дисципліну треба!.. Без дозволу підеш — розстріляю! 
      
      Переміна світла. 
       
      Хата лісника. Кравцов стоїть біля вікна. Задумався. Входить Аза. В ній ніби щось змінилося, ніби кроки стали чіткіші, зразу й не помітив, що триматись їй на ногах і навіть говорити надзвичайно важко, а вона ніби ще й усміхається. 
      
     К р а в ц о в.  (з полегшенням). Ледве дочекався. 
     А з а.  Слухай! Повторювати не буду... До сховища треба пробиратися повз церкву вузенькою вуличкою, порослою резедою. А далі — чисте поле, затемна повзтимеш. А там — огорожа дротом. Вартові проходять уздовж дроту кожні двадцять хвилин. Ось план. (Дає папір). 
      
      Кравцов підійшов, узяв папір. 
      
     Іди зараз, тепер вечір у ніч переходить. Очі найгірше бачать у такій темряві. Бо вона схожа на величезну тінь. Ти теж, як тінь, будеш, і вартові ще не насторожені... Іди, Кравцов. (Хитнулась). 
     К р а в ц о в.  Що таке? 
     А з а.  Поранена. (Вона б упала, якби Кравиов не підхопив її, підвів до сіна, обережно поклав). 
     К р а в ц о в.  Як же я тебе залишу? 
     А з а.  Тебе послали підривати сховище, а не оберігати поранену циганку. 
     К р а в ц о в.  Азо! 
     А з а.  Іди, Кравцов, я дочекаюсь тебе. 
       
      Сцена темніє. 
      В темряві спалахують різнокольоровим світлом шматки дороги, якою, очевидно, проходила Аза... Ліс, кущі, дерева, колючий дріт, химерні переплетіння гілок. Сцена висвітлюється. 
      Кравцов стоїть біля вікна. Аза
Останні події
- 04.11.2025|10:54Слова загублені й віднайдені: розмова про фемінізм в житті й літературі
 - 03.11.2025|18:29Оголошено довгий список номінантів на Премію імені Юрія Шевельова 2025: 13 видань змагаються за звання найкращої книжки есеїстики
 - 03.11.2025|10:42"Старий Лев" запрошує на майстер-клас з наукових експериментів за книгою "Енергія. Наука довкола нас"
 - 03.11.2025|10:28Юлія Чернінька презентує «Бестселер у борг» в Івано-Франківську
 - 02.11.2025|09:55У Львові вийшов 7-й том Антології патріотичної поезії «ВИБУХОВІ СЛОВА»
 - 30.10.2025|12:41Юний феномен: 12-річний Ілля Отрошенко із Сум став наймолодшим автором трилогії в Україні
 - 30.10.2025|12:32Фантастичні результати «єКниги»: 359 тисяч проданих книг та 200 тисяч молодих читачів за три квартали 2025 року
 - 30.10.2025|12:18Новий кліп Павла Табакова «Вона не знає молитви» — вражаюча історія кохання, натхненна поезією Мар´яни Савки
 - 30.10.2025|12:15«Енергія. Наука довкола нас»: Старий Лев запрошує юних читачів на наукові експерименти
 - 29.10.2025|18:12В Ужгороді започаткували щорічні зустрічі із лауреатами міської премії імені Петра Скунця