Re: цензії

18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Нотатки мемуарного жанру
17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменниця
Володимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
14.12.2024|Валентина Семеняк, письменниця
Ключ до послань
10.12.2024|Ігор Зіньчук
Свобода не має ціни
01.12.2024|Ігор Зіньчук
Томас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
20.11.2024|Михайло Жайворон
Слова, яких вимагав світ
19.11.2024|Тетяна Дігай, Тернопіль
Поети завжди матимуть багато роботи
19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачка
Часом те, що неправильно — найкращий вибір
18.11.2024|Віктор Вербич
Подзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. Суми
Діалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Головна\Події\Презентації

Події

23.10.2020|10:33|Богдан Смоляк

Наслухаю «Дзвін» (2020, № 6)

Суб᾿єктивно-об᾿єктивні нотатки

Зшиток видався ностальгійним.

«Реквієм – Ізкор – Поминальна молитва» єврейського прозаїка у Львові, який писав й українською, Олександра Лізена (Лізенберга, 1911–2000) в перекладі з їдиш і представленні Миколи Петренка (1925–2020), що його, катарсисного, й верлібровою поемою не назвеш, а радше плачем-речитативом із нашого мелосу. Правдиво поетичні формули душевної приявності Івана Потія, превентивного естетизму Олеся Дяка, історичного самонавіювання Василя Стахіва (вінок сонетів «Навала»), недоусвідомленого загравання з потойбіччям Миколи Проценка, зрештою, оречевленої проминальності, що так вражає в останньому вірші добірки Вікторії Торон зі Штатів.

Усе то – від непереможного бажання наповнити сутнісним, і передовсім за рахунок прожитого, пресловуте, але порожнє у своїй основі «тут і тепер».

Повість добротного класичного покрою Миколи Сумишина з ультрасучасною назвою «Мерза», яка інтригує глибоким самоаудитом літгера; сентиментально-трагічна повість «Оксана» з мистецького доробку високого маляра Григорія Смольського (1893–1985) у представленні його сина Андрія; перейнята ліричною екзистенцією звичайності оповідка Анатолія Бурдейного; динамічні «Справи детектива Самарцева» з амбітно-конандойлівського проєкту Сергія Дзюби. Відтак – анатомія «Великої польської брехні» (назва публіцистичного дослідження) на ґрунті історичному від Дмитра Чобота, майстерно прокоментовані Петром Шкраб᾿юком свідчення відомих осіб із «дороги прощань».

Ці тексти доводять цілковиту умовність межі між минулим і сучасним.

Місцями надмірна, – щоб опізнáвити і притримати в «тепер», – критична аналітика у виконанні Богдана Смоляка, Уляни Свередюк та Віктора Палинського стосовно збірки лірики Олеся Дяка; задекларована автором фантастичного роману Любомиром Сеником і підтримана рецензентом Богданом Дячишиним етноестетика перенесення минулого в майбутнє.  

Ну, й гумор: лапідарні вислови Романа Пастуха, кручені скоромовки Романа Любарського, мов «-ізми» Василя Момотюка, – то, власне, не сміх, а своєрідне талановите розпачання через незмогу спинити мить.

Туди ж – і позначена безчасовістю конструктивізму графіка галерейника Василя Гудака, і відповідний текстовий супровід Олега Введенського із симптоматичною назвою «Бачити прекрасне в буденному».



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus


Партнери