Re: цензії

27.06.2025|Ірина Фотуйма
"Коні не винні" або Хроніка одного щастя
26.06.2025|Михайло Жайворон
Житомирський текст Петра Білоуса
25.06.2025|Віктор Вербич
Про що промовляють «Вартові руїни» Оксани Забужко
25.06.2025|Ігор Зіньчук
Бажання вижити
22.06.2025|Володимир Даниленко
Казка Галини Пагутяк «Юрчик-Змієборець» як алегорія про війну, в якій ми живемо
17.06.2025|Ігор Чорний
Обгорнена сумом смертельним душа моя
13.06.2025|Тетяна Качак, літературознавиця, докторка філологічних наук, професорка Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника
Звичайний читач, який став незвичайним поетом
12.06.2025|Ігор Зіньчук
«Європейський міст» для України
07.06.2025|Ігор Чорний
Сни під час пандемії
03.06.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ
Каміння не мовчить: контур герменевтики
Головна\Події\Зустрічі

Події

13.05.2015|15:15|Буквоїд

Мілєнко Єргович і Алевтина Кахідзе говоритимуть про війну

20 травня у рамках проекту «Культура vs пропаганда», організованого ГО « Форум видавців », Фундацією Дарини Жолдак і міжнародним фестивалем оповідання «Intermezzo» за підтримки FEDORIV Hub (Arena City, вул. Велика Васильківська, 5, 5 поверх), відбудеться дискусія «Говорити про війну».

У ній візьмуть участь письменник та журналіст Міленко Єргович, яскравий представник хорватської та боснійської літератур, чиї твори перекладено двадцятьма світовими мовами, та відома українська художниця Алевтина Кахідзе. Модеруватиме захід поетеса та перекладачка Катерина Калитко.

Словосполучення «говорити про війну» не тільки констатує необхідність вести розмову про драматичні події сьогодення. У ньому ще й криється низка проблем. Що саме казати, як уникнути при цьому упередженості, пропагандистських кліше і просто банальності? Як саме говорити, які підходи та виражальні засоби можна сьогодні вважати прийнятними (навіть більше – моральними) для зображання жахів війни? Нарешті, чого саме треба прагнути, ведучи сьогодні розмову про війну, - шокувати аудиторію, розчулити її, звернутися до її людяних почуттів, а може, навпаки потурати її психологічному бажанню бачити «ворога»?

Обидва учасники дискусії мають відповіді на ці запитання, адже особистий та мистецький досвід кожного з них пов’язаний з війною. Міленко Єргович проникливо і чесно зображає війну у своїй рідній Боснії. Як писала Катерина Калитко, головна зброя Міленка Єрговича – хірургічний гуманізм. Він однаково тонко працює з колективною пам’яттю і з родинною історією, однаково вражаюче описує відчуження і ворожнечу, що спалахує від дрібної іскри.

«І під час війни, і поза нею інтелектуалам радше годиться змінювати самих себе, аніж світ довкола, інших людей, аніж переформовувати спільноту. Найцінніше, що робили інтелектуали – кого б ми не називали такими за останні двісті років, із часів Французької революції – показували суспільству й світу, що потрібно бути проти. І саме в цьому їхня роль – послідовно бути проти. Проти чого? Проти загальної істерії в будь-якому вигляді. Вона легко впізнається, надто коли запахне війною чи коли триває якийсь напіввоєнний стан – тоді надзвичайно важливо опиратися будь-якій істерії, - вважає Міленко Єргович. - Війна не минає, вона залишається тому, що в спільноті оселяється ненависть. Ненависть – це те, що залазить під шкіру, і її ніяк не витягнеш. У колишній Югославії малі народи впродовж ХХ століття накопичили багато неприємних спільних досвідів із великим народом, а українці у тому ж ХХ столітті мали значно страшніший досвід співжиття з більшим народом, і це без урахування війни. Я не маю права нікого повчати, але думаю, що від ненависті треба щодня лікуватися, треба уникати її».

Зі свого боку, Алевтина Кахідзе переживає війну на Донбасі, ведучи мало не щоденні телефонні розмови зі своєю мамою, яка живе на тимчасово окупованій території, у містечку Жданівці. Все це вилилося у серію до болю проникливих малюнків і текстів. «Якщо раніше ми, художники, запросто могли використовувати провокацію, щоб виявити суспільні конфлікти, то тепер зрозуміло, що градус напруження в суспільстві інший. Можливо, тепер для художника йдеться радше про фасилітацію та медіацію, а зовсім не про провокацію, - каже Алевтина Кахідзе. – Я у своєму проекті про війну на Донбасі виступаю не коментатором, а переповідачем, а мої малюнки – це, швидше, ілюстрації, рефлексії. Своїми текстами та малюнками я хочу наблизити аудиторію до розуміння війни, якою вона є з погляду звичайної проукраїнськи налаштованої людини, що опинилася в ситуації, на яку не може вплинути».

Вхідним квитком на захід є дитяча книжка, яка стане внеском у спільний проект Фундації Дарини Жолдак і Форуму видавців – «100000 книг для сільських бібліотек».

Реєстрація обов’язкова https://goo.gl/Tn5Ige

Серед усіх, хто зареєструється і завітає на захід, буде розіграно фірмовий блокнот Форуму видаців. Приз переможець отримає після завершення дискусії.

 



коментувати
зберегти в закладках
роздрукувати
використати у блогах та форумах
повідомити друга

Коментарі  

comments powered by Disqus

Останні події

01.07.2025|21:38
Артур Дронь анонсував вихід нової книги "Гемінґвей нічого не знає": збірка свідчень про війну та життя
01.07.2025|18:02
Сергію Жадану присуджено австрійську державну премію з європейської літератури
01.07.2025|08:53
"Дикий Захід" Павла Казаріна тепер польською: Автор дякує за "довге життя" книги, що виявилась пророчою
01.07.2025|08:37
«Родовід» перевидає «З країни рижу та опію» Софії Яблонської
01.07.2025|08:14
Мартин Якуб презентував у Житомирі психологічний детектив "Гріх на душу"
01.07.2025|06:34
ТОП-10 книг ВСЛ за червень 2025 року
01.07.2025|06:27
Українська письменниця Євгенія Кузнєцова у лонглисті престижної премії Angelus
29.06.2025|13:28
ВСЛ оголосило передзамовлення на книжку Юлії Чернінької "Бестселер у борг"
26.06.2025|19:06
Дмитро Лазуткін став лауреатом літературної премії імені Бориса Нечерди
26.06.2025|14:27
Роман, що повертає емпатію: у Луцьку вийшла книжка Костянтина Коверзнєва


Партнери