Re: цензії
- 18.12.2024|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськНотатки мемуарного жанру
- 17.12.2024|Оксана Тебешевська, заслужений учитель України, письменницяВолодимир Качкан: «З того слова насію довічних пісень…»
- 14.12.2024|Валентина Семеняк, письменницяКлюч до послань
- 10.12.2024|Ігор ЗіньчукСвобода не має ціни
- 01.12.2024|Ігор ЗіньчукТомас Манн „Будденброки” – роман–сага про занепад однієї родини
- 20.11.2024|Михайло ЖайворонСлова, яких вимагав світ
- 19.11.2024|Тетяна Дігай, ТернопільПоети завжди матимуть багато роботи
- 19.11.2024|Олександра Малаш, кандидатка філологічних наук, письменниця, перекладачка, книжкова оглядачкаЧасом те, що неправильно — найкращий вибір
- 18.11.2024|Віктор ВербичПодзвін у сьогодення: художній екскурс у чотирнадцяте століття
- 17.11.2024|Василь Пазинич, фізик-математик, член НСПУ, м. СумиДіалоги про історію України, написану в драматичних поемах, к нотатках на полях
Видавничі новинки
- У видавництві Vivat вийшов комікс про Степана БандеруКниги | Буквоїд
- Корупція та реформи. Уроки економічної історії АмерикиКниги | Буквоїд
- У "НІКА-Центр" виходять книги Ісама Расіма "Африканський танець" та Карама Сабера "Святиня"Проза | Буквоїд
- Ігор Павлюк. "Бут. Історія України у драматичних поемах"Поезія | Буквоїд
- У Чернівцях видали новий роман Галини ПетросанякПроза | Буквоїд
- Станіслав Ігнацій Віткевич. «Ненаситність»Проза | Буквоїд
- Чеслав Маркевич. «Тропи»Поезія | Буквоїд
- Легенда про ВільнихКниги | Буквоїд
- Нотатник Вероніки Чекалюк. «Смачна комунікація: гостинність – це творчість»Книги | Буквоїд
- Світлана Марчук. «Небо, ромашки і ти»Поезія | Буквоїд
Літературний дайджест
Юрій Андрухович. Усі сто вісімдесят градусів
"Насправді Путін домігся лиш одного, – підсумовує німець. – Ваша країна тепер обов´язково буде в Євросоюзі".
"Мені насправді байдуже, хто захистить мене і моїх дітей від українських касетних бомб – росіяни чи кадировці", – говорить зі сцени Л., луганська поетеса.
Ми в Берліні, беремо участь у публічній дискусії про Євромайдан та його наслідки. Вперше з часів революції я напряму сперечаюся з – як би найкраще це назвати – "протилежною стороною конфлікту". Система уявлень Л. однозначно протилежна моїй. Для неї те, що трапилось у Києві в лютому - переворот, київський уряд - хунта, а ті, кого ми називаємо терористами і бандитами - захисники й визволителі Донбасу від окупаційних українських силовиків. Усі сто вісімдесят градусів у чистому вигляді, так би мовити. Донбас вона, до речі, найчастіше називає у множині – "наші республіки". Іноді каже "наші молоді незалежні республіки".
Берлінська людність захоплена драматизмом сценічної суперечки. В Україні щось подібне навряд чи було б можливе. Стільки пристрасті наживо!
"Я хочу вірити, що це театр, – кажу я публіці. – Що моя опонентка Л. просто занадто глибоко ввійшла у роль. Почала нею жити, повірила в неї, щиро намагається зіграти її на належному рівні. Я знаю ці думки, цей спосіб мислення, який вона тут репрезентує. Для мене шок не в самих цих думках, бо що в них нового. Шоком для мене є те, що саме вона, Л., їх відстоює".
Так, це вона, а не якась там Неля Штепа чи кримінальна "баба Наташа". Не зечка, не сучка, не алкоголічка й не наркоманка, а цілком собі нормальна Л., поетеса. Що з цим робити&
Можливо, це романтизм. Зараз я поясню, що маю на увазі – романтичний потяг до народження чогось нового. Тобто бажання стати першою національною поетесою нової нації, наприклад. Ще в ХІХ сторіччі таке траплялося – поети-романтики вигадували собі народи і духовно їх очолювали. Та й не тільки духовно, але й мілітарно: деякі з них своїми полум´яними рядками розпалювали цілі повстання і визвольні війни. У ХІХ сторіччі з цим було класно – стільки поетичних вакансій, стільки вільного простору на полях націєвигадування й націєтворення! От тільки ми сьогодні вже не в ХІХ сторіччі. Пізнувато буде запалювати поетичним рядком усіх тих шарікових, що їх Л. називає тепер "народом Донбасу". Та й не складеться з шарікових народу, безнадійна це справа.
Можливо, це ніякий не романтизм, а його протилежність – прагматизм. Тобто Л. побачила себе на чолі якоїсь майбутньої спілки письменників, незалежної від Києва з його хунтою. Побачила новий незалежний літературний процес, виступи нових поетів республіки на багатотисячних мітингах, десятки й сотні поетичних збірок, у яких оспівано подвиг простих луганських героїв, що безстрашно б´ють "бандерівського (чи то пак бендерівського) окупанта" на землі і в повітрі, з калашів, гранатометів та ПЗРК. Тільки от – знову ж таки – фактор шарікових. Не віриться мені, що їм потрібна героїчна нова поезія. Все, що їм нині потрібно – це підмога з Росії, бажано танками й ракетами. І вони її мають.
Я хочу сказати, що з Л. не так усе просто. Ось я вже з тиждень ламаю голову, що з нею, і знаходжу лише припущення, а справжньої відповіді не маю.
Тим часом мені прийшла пора летіти з Берліна. На летовищі в Теґелі службовець авіаліній, молодий чоловік серйозного і я сказав би вдумливого вигляду, реєструючи мене на літак, дивиться в паспорт і зненацька звертається: "Пане Андрухович, можна поставити вам запитання?" Я погоджуюся, він запитує: "Як ви оцінюєте ситуацію у вашій країні?"
Я відповідаю: "Це війна. Бойові дії ведуться тільки в одному регіоні, найсхіднішому, але насправді це торкається кожного. Наша країна живе у війні, вся країна". "Я правильно розумію, що вам це влаштувала Росія?" – продовжує службовець. "Абсолютно правильно", – кажу йому. "Але навіть не сумнівайтеся, – рішуче відповідає він, – Європа вас у біді не покине. Ви не залишитеся сам на сам з вашим ворогом".
Службовець говорить це так упевнено, ніби він є щонайменше головою Єврокомісії. Ех, якби й справді це він був головою Єврокомісії!
"Насправді Путін домігся лиш одного, – підсумовує німець. – Ваша країна тепер обов´язково буде в Євросоюзі". "І так само в НАТО", – погоджуюся з ним. "Обов´язково, – погоджується він зі мною. – Дурість має бути покарано".
Віддаючи мені посадковий квиток, службовець тисне мою руку. Його побажання гарного польоту я сприймаю як красиву метафору. Тим більше, що він додає: "Гарного польоту вашій країні".
Це красива фраза, але ота про дурість мені подобається більше.
Коментарі
Останні події
- 18.12.2024|13:16Фонд Східна Європа за підтримки Швейцарії випустив онлайн-курс для підлітків «Не можеш сказати – пиши!»
- 17.12.2024|19:44Мирослав Лаюк став лауреатом премії імені Шевельова 2024 року
- 17.12.2024|19:09Вийшов трейлер української стрічки «Фрагменти льоду»
- 10.12.2024|18:36День народження Видавництва Старого Лева
- 10.12.2024|10:44На Оболоні Книгарня "Є" відкриє новий культурний простір “Книгарня “Є”
- 10.12.2024|10:38Видавець Віктор Круглов пройшов відбір на навчання в Стенфордській вищій школі бізнесу
- 10.12.2024|10:35Ретроспективні фільми «7 психопатів», «Орландо» і «Володарі часу» покажуть узимку в кінотеатрах України
- 10.12.2024|10:30У Києві презентують книжку “Спіймати невловиме. Путівник світом есеїстики”
- 06.12.2024|18:41Вікторію Амеліну посмертно нагородили Спецвідзнакою Prix Voltaire
- 05.12.2024|13:28Оголошено довгий список номінантів на здобуття премії Drahomán Prize за 2024 рік