
Re: цензії
- 19.10.2025|Ігор Фарина, письменник, м. Шумськ на ТернопілліПобачити себе в люстерці часу
- 19.10.2025|Ігор ЧорнийКовбої, футболісти й терористи
- 19.10.2025|Марія КравчукТретій армійський корпус представляє казку Володимира Даниленка «Цур і Пек»
- 18.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-Франківськ«Кожен наступний політ може стати останнім...»
- 16.10.2025|Наталія Поліщук, письменниця, членкиня НСПУФантастичне й реальне, а також метафора «кришталевого світу» в оповіданні Катерини Фріас «Un anillo misterioso» («Містичний перстень») зі збірки «За синіми і жовтими гардинами» (2025), Іспанія
- 16.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськПоети помирають уранці
- 08.10.2025|Тетяна Торак, м. Івано-ФранківськЗазирнути в задзеркалля
- 06.10.2025|Ігор ЗіньчукЦікаві історії звичайних слів
- 28.09.2025|Петро ГармасійПерестати боятися…
- 24.09.2025|Микола Дмитренко, письменник, доктор філології, професорПрихисток душі
Видавничі новинки
- Анатолій Амелін, Сергій Гайдайчук, Євгеній Астахов. «Візія України 2035»Книги | Буквоїд
- Дебра Сільверман. «Я не вірю в астрологію. Зоряна мудрість, яка змінює життя»Книги | Буквоїд
- Наомі Вільямс. «Пацієнтка Х, або Жінка з палати №9»Проза | Буквоїд
- Христина Лукащук. «Мова речей»Проза | Буквоїд
- Наталія Терамае. «Іммігрантка»Проза | Буквоїд
- Надія Гуменюк. "Як черепаха в чаплі чаювала"Дитяча книга | Буквоїд
- «У сяйві золотого півмісяця»: перше в Україні дослідження тюркеріКниги | Буквоїд
- «Основи» видадуть нову велику фотокнигу Євгена Нікіфорова про українські мозаїки радянського періодуФотоальбоми | Буквоїд
- Алла Рогашко. "Містеріум"Проза | Буквоїд
- Сергій Фурса. «Протистояння»Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Михайло Бриних. Смерть учиться бігати дедалі швидше
Сербський фільм “Зона мертвих” зачаровує вже тим фактом, що до фінансування цього зомбі-бойовика долучилися Міністерство культури, Міністерство навколишнього середовища Сербії, а також культурний і молодіжний центри міста Панчева, перетвореного вдячними режисерами Міланом Тодоровичем та Міланом Конєвічем на хімічне пекло, заповнене живими мерцями.
“Коли починає смердіти, знаєш, що це – Панчево”, – каже один з другорядних героїв фільму, коли представники Інтерполу в’їжджають до цього “найзагидженішго міста Європи”. От і скажіть: як не заплатити з муніципального бюджету за таку рекламу? А якщо серйозно, то мені хотілося б побачити фізіономії вітчизняних чиновників, якби до них звернулися наші митці з проханням підтримати виробництво національного зомбі-кошмару.
Ренесанс зомбі-тематики протягом останнього десятиліття пояснити нелегко. Більшість нових стрічок цього напряму не вирізняються свіжими ідеями чи знахідками (якщо не брати до уваги технічні аспекти). Єдина “революція жанру” полягає хіба в тому, що на зміну “повільним зобі” Ромеро прийшли “швидкі зомбі” Зака Снайдера та Денні Бойла. В усьому іншому переспіви про “день, коли мертві повстануть” залишаються незмінні, як доміно, а сюжети пронумеровані та узагальнені.
Так, наприклад, причин для пришестя зомбі лише дві. Перша – це відсутність будь-якої мотивації, а лише констатація факту: так трапилось. Саме вона здебільшого фігурує в стрічках, які апелюють до біблійної метафорики, – і до цього ми ще повернемося. Друга причина – це екологічний катаклізм, невдалий військовий експеримент, наслідок техногенної катастрофи тощо. В “Зоні мертвих” маємо справу саме з цим варіантом розвитку подій: цистерна з хімічною гидотою додає мешканцям Панчева нових вражень. І хоча сербські зомбі – не такі вже й дошкульні, порівняно зі своїми британськими побратимами, проте, як і їхні американські колеги, мають аномально кмітливого ватажка в костюмі хімзахисту.
Як і належить класичному зомбі-горору, всі дружно бояться і ніхто нічого не розуміє. Режисерам вдається вичавити з жанрової біганини-стрілянини максимум: у стрічці з’являється вартий уваги набір психологічних портретів, – істерична панянка, релігійний фанатик, старий песиміст, у якому життя і смерть давно примирилися до збайдужіння. А втім, головні герої – це люди дії, агенти спецслужб та один буцімто небезпечний злочинець, яких боротьба за виживання перетворює на полигачів. Заручник інтерполівських агентів од самого початку тероризує глядача своєю втаємниченою посмішкою – і недаремно. Лише він знає, що ж насправді відбулося в Чорнобилі, й саме тому анітрохи не дивується з мерців, що заполонили вулиці сербського містечка. Варто лише зазначити, що таке тлумачення Чорнобильської катастрофи – не новина; історія запозичена зі стрічки “Некрополіс” (четвертої частини “Повернення живих мерців”) 2005 року, що запам’яталася передусім завдяки химерному факту: зйомками чорнобильських зомбі опікувався славнозвісний Роман Балаян.
Ще один концептуальний сюрприз від творців “Зони мертвих” полягає в тому, що одну з головних ролей (агента Мортімера) виконує Кен Форі, який почав винищувати зомбі ще 1978 року, і не будь-де, а в стрічці самого Джорджа Ромеро “Світанок мерців”. Порівнювати його гру в цих фільмах – окреме, хоч і доволі специфічне, задоволення.
Попри виразний екологічний пафос, що дозволяє відшукати у черговій історії зомбі-апокаліпсису раціональне зерно, “Зона мертвих” не відкидає і вже згадуваної причини №1, що ніяк не пояснює, а лише погоджується з тим, що день повстання мерців колись настане, і це вже ваша справа, як до нього готуватися.
Але мене більше цікавить інше. Що змушує публіку знову і знову спостерігати за пожирачами живої плоті, яких можна вбити тільки пострілом у голову? І чому передбачуваність кожної нової історії частіше стає її перевагою, ніж недоліком? Може, вся справа в тому, що зомбі – це той універсальний код кінця часів, який не треба розшифровувати? Адже мало хто розуміє, з якого дива Аврам став Авраамом, а ще менше людей можуть прочитати Об’явлення Івана Богослова, не пошившись у дурні. Одна з небагатьох метафор останньої Книги Нового Заповіту, придатна до буквальної інтерпретації, – це “дві смерті”, які чекають на людей. І саме друга смерть є втіленням зомбі-жахіття: “Померти вони захочуть, – та втече від них смерть!”. Можна лише здогадуватися, наскільки уважними читачами Об’явлення є Джордж Ромеро та його послідовники, але навіть той героїчний оптимізм, який дозволяє вижити одинакам під час нашестя живих мерців, має в Апокаліпсисі своє підтвердження: “Переможець не буде пошкоджений від другої смерті”.
Що густіший морок навколо – то більше радості ми здобуваємо від упізнавання простих, зрозумілих речей. Зомбі позбавлені такого щастя, і саме тому нікому не хочеться опинитися поміж них. Сучасний глядач не любить повчальних історій, і саме тому повчальним історіям доводиться хапати публіку за горло. А іноді – цілитись у голову.
Коментарі
Останні події
- 19.10.2025|19:30«Їжа як комунікація»: У Відні презентували книги Вероніки Чекалюк
- 19.10.2025|10:54Поети творять націю: у Львові 8-9 листопада відбудеться II Міжнародний фестиваль «Земля Поетів»
- 18.10.2025|10:36"Дівчина з кулею": В США вийшла англомовна збірка віршів української поетки Анни Малігон
- 17.10.2025|18:42Екранізація бестселера Андрія Куркова «Сірі бджоли» виходить у прокат: спецпоказ у «Жовтні» з творчою групою
- 17.10.2025|17:59"Основи" презентують "Довгу сцену": Театральна серія відкриває трагічну історію "Маклени Граси" Куліша та її сучасний римейк Ворожбит
- 17.10.2025|16:30Стартував передпродаж «Книги Еміля» — нового роману Ілларіона Павлюка
- 17.10.2025|14:19Подвійний культурний десант: Meridian Czernowitz везе зірок літератури в Одесу та Миколаїв
- 17.10.2025|13:53Книжковий фестиваль “Книга-Фест 2025” в Ужгороді: книжкові новинки та незвичні інтерактиви від Нацгвардії
- 17.10.2025|11:34"Книжки, черепахи й відьми": Володимир Аренєв прочитає лекцію про Террі Пратчетта у Києві
- 17.10.2025|10:37Їжа, фейки і дипломатія: Дмитро Кулеба презентує книги в Луцьку