Re: цензії
- 08.04.2024|Ігор ЧорнийЗлодії VS Революціонери: хто кращий?
- 04.04.2024|Ігор Бондар-ТерещенкоЛеді й джентльмени, або «Лондонські хроніки» Місіс К
- 03.04.2024|Марта Мадій, літературознавицяФантасмагорія імперського пластиліну
- 28.03.2024|Ігор ЧорнийПрощання не буде?
- 20.03.2024|Наталія Троша, кандидат філологічних наукСвітиться сонячним спектром душа…
- 20.03.2024|Віктор ПалинськийУ роздумах і відчуттях
- 20.03.2024|Валентина Галич, доктор філологічних наук, професорЖиттєве кредо автора, яке заохочує до читання
- 20.03.2024|Віктор ВербичНіна Горик: «Ми всі тепер на полі битви»
- 18.03.2024|Ігор ЗіньчукКумедні несподіванки на щодень
- 17.03.2024|Ольга Шаф, м.ДніпроКоло Стефаника
Видавничі новинки
- Ніна Горик. "Лінії оборони"Книги | Буквоїд
- Олег Крот. "Комунікації"Книги | Буквоїд
- Таіс Золотковська. "Лінія зусилля"Книги | Буквоїд
- У Vivat вийшла нова книжка Марка ЛівінаКниги | Буквоїд
- Юрій Яновський. "Майстер корабля"Проза | Буквоїд
- Ольга Кобилянська. "За ситуаціями"Проза | Буквоїд
- Іван Франко. "Маніпулянтка"Проза | Буквоїд
- Анатолій Дністровий. "Битва за життя: щоденник 2022 року"Історія/Культура | Буквоїд
- Павло Паштет Белянський. "Я працюю на цвинтарі"Проза | Буквоїд
- Марк Лівін. "Космос, прийом"Проза | Буквоїд
Літературний дайджест
Наталка Сняданко: Святкувати чи відпочивати?
"І 8 березня, і 1 травня - свята, які ще в радянський час втратили первісний сенс днів боротьби за права людини", - Наталка Сняданко, спеціально для DW.
Святкувати і відпочивати - в українській традиції проведення вільного часу ці два поняття аж ніяк не тотожні, радше протилежні за змістом. Українське свято - це ніякий не відпочинок, а серйозна і виснажлива справа. Особливо для жінок, адже кожне свято - це насамперед раблезіанське застілля, яке жінці обов´язково слід приготувати своїми руками, а потім ще протягом застілля прислужувати за столом. Напередодні особливо важливих свят ЗМІ рясніють заголовками на кшталт: "Як приготувати на Різдво 12 страв і не втратити жіночої привабливості", "Як вижити жінці під час приготувань до Великодня" і навіть "Як догодити чоловікові на 8 березня". Тож не дивно, що в українському суспільстві точиться жвава дискусія на тему, які саме зі святкових днів будуть ще й вихідними, а які - лише святковими.
Наприклад, 6 січня - святковий, але не вихідний день, коли українським жінкам слід приготувати на вечерю 12 пісних страв. Цілий страсний тиждень - період інтенсивних приготувань до Великодня, коли на жіночі руки випадає настільки багато домашньої роботи, що у деяких церковних виданнях можна прочитати навіть поради про те, що "на таке велике свято не гріх попросити і чоловіка допомогти вам у чомусь, він зрозуміє і не образиться".
Кому потрібне 8 березня
Поки вихідним є й 8 березня, яке ще у далекі радянські часи перетворилося на "святкування краси і жіночності", коли жінки отримували квіти і зрідка - нарізане невправними у кулінарних справах чоловічими руками олів´є. Тепер цей день пропонують зробити лише святковим, тобто олів´є нарізатимуть на роботі. Зате і вихідним, і святковим пропонують залишити 1 травня, так званий "День праці". Нескладно здогадатися, для кого у родині він буде вихідним, а хто проведе святковий день на кухні.
І 8 березня, і 1 травня - свята, які ще в радянський час втратили первісний сенс днів боротьби за права людини: в одному випадку - за права жінок, в іншому - права на цивілізовані правові відносини між працедавцями і найманими працівниками. Але замість того, щоб відновити цей сенс і бодай у ці дні публічно дискутувати про необхідність змін як на законодавчому, так і на ментальному рівні, почалася дискусія про те, чи варто взагалі залишати ці дні святковими, а чи просто скасувати. Тоді як у всьому світі у ці дні проводяться маніфестації, акції протесту, газети рясніють статтями про відомих жінок в історії та культурі, аналітичними матеріалами про те, якими мають бути гендерні норми у суспільстві, як має виглядати справедливе трудове законодавство і як забезпечити дотримання цих законодавчих норм на практиці, в Україні нарізають олів´є і запивають його горілкою.
Культура проведення вільного часу тісно пов´язана з певним цивілізаційним і освітнім рівнем суспільства. Застілля і перегляд низькопробних розважальних телепрограм як єдиний спосіб відпочинку - це відпочинок для бідних, безправних, змушених до монотонної й погано оплачуваної праці людей. Невипадково ця традиція вкорінилася у радянські часи, невипадково продовжує процвітати й зараз.
Скасувати і заборонити - дві основні реформи
Радянська патріархальна складова українського суспільства поволі перетворюється на пострадянську, але від того не менш патріархальну. Відповідь на запитання: "Що робити з 8 березня?" зазвичай знаходиться лише одна - скасувати. Причому жінки цілковито з цим згідні, адже їм вистачає роботи на кухні і на інші свята.
Скасувати і заборонити - дві чарівні палички псевдореформування суспільства в українському стилі. Скасувати 8 березня і заборонити аборти. Чудовий спосіб привернути до себе увагу преси напередодні виборів, а також здобути голоси налаштованих на "традиційні моральні цінності". До того ж - доволі дешевий і простий спосіб, значно дешевший і простіший, ніж збільшення кількості дитсадочків, покращення якості освіти, охорони здоров´я, захисту прав матері і дитини, запровадження гендерних квот під час найму на роботу тощо. А через деякий час можна буде знову дозволити попередньо скасоване і заборонене, і тут уже здобути симпатію менш численного кола виборців із іншими гендерними преференціями.
Хоча і з заборонами можна було би працювати ефективніше. Наприклад, заборонити використовувати у рекламі оголене жіноче тіло. І виграти від цього відразу двічі - захистити права жінок і підняти рівень креативності української реклами. Ще можна було би заборонити сексистські висловлювання офіційних осіб. Заборонити жорстоке поводження з дітьми, тваринами та іншими малозахищеними. Жінками врешті-решт. Заборонити дискримінацію за статевими, віковими, расовими та іншими ознаками.
Гендер не на часі
Гендерні дискусії в Україні наразі точаться на доволі примітивному початковому рівні, коли дискутанти сперечаються про те, чи взагалі існує в Україні дискримінація за статевою ознакою. Адже вона є настільки невід´ємною складовою українського суспільства, що її давно перестали сприймати як дискримінацію, бо уявити собі існування без неї мало хто здатен.
У гендерному питанні сходяться між собою навіть найбільш запеклі в інших світоглядних позиціях опоненти, ті, хто ніколи не знайде спільну мову щодо того, як має виглядати в Україні мовна чи релігійна політика, яким має бути статус окупованих територій, чи потрібно Україні інтегруватися в ЄС та НАТО, що і як саме слід реформувати і чи потрібно реформувати взагалі. Усі вони одностайні в тому, що цього питання в Україні не існує, а всі спроби звернути на нього увагу - надумані і несвоєчасні. Українські жінки - емансиповані і не зазнають утисків, адже вони успішно поєднують навантаження на роботі з виконанням домашніх обов´язків і вихованням дітей, їм дозволено виконувати найважчу фізичну роботу - якої ще рівноправності можна хотіти.
Мабуть, тому маємо такий результат тривалих дискусій щодо 8 березня і 1 травня - законопроект щодо скасування вихідного саме на 8 березня. Бо ще почнуть якісь маніфестації та гей-паради влаштовувати, боронь Боже.
Коментарі
Останні події
- 18.04.2024|16:40Автор дитячого фентезі «Кий і морозна орда» розповість про новий мультивсесвіт за мотивами української міфології
- 18.04.2024|15:19Сьогодні у Тернополі Юлія Чернінька презентує "Барні 613"
- 18.04.2024|15:15Відкрито передзамовлення на книгу Вікторії Амеліної «Свідчення»
- 16.04.2024|18:08Помер Дмитро Капранов
- 16.04.2024|18:05Електронні книжки: що і як читають українці?
- 14.04.2024|20:47«Видавництво Старого Лева» започатковує цикл подій про Схід та Південь України
- 10.04.2024|14:36Переклади книжок Асєєва та Жадана номінували на PEN America Translation Prize
- 08.04.2024|17:579 квітня у Івано-Франківську Юлія Чернінька презентує книгу "Барні 613"
- 08.04.2024|13:56Війна та нові співбесідники для України
- 08.04.2024|13:54Польською вийшов друком роман Олександра Клименка «Орфей і Соломія»